سیپری: زرادخانه هسته‌ای جهان برای اولین بار پس از جنگ سرد افزایش می‌یابد
24 خرداد 1401 - 1:02
شناسه : 92191
0

یک اندیشکده پیشرو درخصوص مسائل هسته‌ای امروز (دوشنبه) اعلام کرد که انتظار می‌رود زرادخانه هسته‌ای جهانی در سالهای آینده برای اولین بار از زمان جنگ سرد افزایش یابد و این در حالیست که خطر استفاده از چنین تسلیحاتی در دهه‌های اخیر “بیشترین میزان” را دارد. به گزارش مادوند، به نقل از خبرگزاری رویترز، “سیپری” (موسسه […]

ارسال توسط :
پ
پ

یک اندیشکده پیشرو درخصوص مسائل هسته‌ای امروز (دوشنبه) اعلام کرد که انتظار می‌رود زرادخانه هسته‌ای جهانی در سالهای آینده برای اولین بار از زمان جنگ سرد افزایش یابد و این در حالیست که خطر استفاده از چنین تسلیحاتی در دهه‌های اخیر “بیشترین میزان” را دارد.

به گزارش مادوند، به نقل از خبرگزاری رویترز، “سیپری” (موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم) در تازه‌ترین تحقیقات خود عنوان داشت که حمله روسیه به اوکراین و حمایت غرب از کی‌یف، تنش‌ها را در میان ۹ کشور مجهز به تسلیحات هسته‌ای بیشتر کرده است.

گرچه تعداد تسلیحات هسته‌ای بین ژانویه ۲۰۲۱ و ژانویه ۲۰۲۲ اندکی کاهش یافت، اما “سیپری” (SIPRI) اعلام کرد که اگر اقدام فوری توسط قدرتهای هسته‌ای انجام نشود، موجودی کلاهک‌ها در جهان ممکن است به زودی برای اولین بار در دهه‌ها افزایش یابد.

ویلفرد وان، یکی از مدیران SIPRI در تحقیقات ۲۰۲۲ خود گفت: «همه کشورهای مجهز به تسلیحات هسته‌ای در حال افزایش یا ارتقای زرادخانه‌های خود هستند و بیشتر آن‌ها در لفاظی‌ها و استراتژی‌های نظامی‌ خود بحث هسته‌ای را برجسته می‌کنند.»

وی افزود: این آمار “بسیار نگران‌کننده” است.

روسیه دارای بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان با مجموع ۵۹۷۷ کلاهک است که حدود ۵۵۰ کلاهک بیشتر از ایالات متحده دارد. این دو کشور بیش از ۹۰ درصد از کلاهک‌های جهان را در اختیار دارند، اگرچه SIPRI گفت چین با بیش از ۳۰۰ سیلو موشک جدید در میانه توسعه قرار دارد.

استفان لوفون، رئیس هیئت مدیره SIPRI و نخست وزیر سابق سوئد، گفت: «بشریت و کره زمین با مجموعه‌ای از چالش‌های عمیق و مشترک روبرو هستند؛ چالش‌هایی که با همکاری‌های بین‌المللی قابل است اما این مشکلات، روابط بین قدرت‌های بزرگ جهان را بدتر کرده است.»

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋