دبیرکل سابق ناتو: تهدید هسته‌ای روسیه برای ارعاب ائتلاف است
25 اردیبهشت 1401 - 1:02
شناسه : 78548
0

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سابق ائتلاف نظامی ناتو در مصاحبه‌ای با ارزیابی وضعیت مربوط به روابط ناتو-روسیه و بررسی تاریخچه این روابط بیان داشت که ناتو نباید از تهدید هسته‌ای روسیه بترسد. به گزارش مادوند، «آندرس فوگ راسموسن» دبیرکل سابق ائتلاف نظامی ناتو در مصاحبه با دویچه وله در پاسخ به سوالی درباره هشدارهای روسیه […]

ارسال توسط :
پ
پ

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سابق ائتلاف نظامی ناتو در مصاحبه‌ای با ارزیابی وضعیت مربوط به روابط ناتو-روسیه و بررسی تاریخچه این روابط بیان داشت که ناتو نباید از تهدید هسته‌ای روسیه بترسد.

به گزارش مادوند، «آندرس فوگ راسموسن» دبیرکل سابق ائتلاف نظامی ناتو در مصاحبه با دویچه وله در پاسخ به سوالی درباره هشدارهای روسیه در مدت اخیر در قبال امکان استفاده از تسلیحات هسته‌ای بیان داشت: من این هشدارها را واقعی نمی‌دانم، بنابراین نگران تهدیدها نیستم.

او گفت: این تلاشی برای ترساندن کشورهای متحد عضو ناتو با هدف کاهش تحویل تسلیحات به اوکراین است. پوتین می‌داند که در صورت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی، اعم از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی، بیولوژیکی یا شیمیایی، با پاسخ قاطعانه‌ای مواجه خواهد شد. و پوتین بازنده خواهد شد. اگر اجازه دهیم این تهدیدهای مسکو بر ما تأثیر بگذارد، آن وقت این مستبد بی‌رحم حرف آخر را در درگیری‌هایی که آغاز می‌کند، خواهد زد.

راسموسن در پاسخ به اینکه آیا ناتو در صورت وقوع چنین حمله‌ای به آن چه پاسخی خواهد داد، گفت: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پس از آخرین نشست ناتو این را به خوبی بیان کرد و گفت که اگر پوتین از سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی یا بیولوژیکی استفاده کند، از خط قرمز عبور خواهد کرد و ما پاسخ خواهیم داد. اما بایدن شفاف صحبت نکرد. او مشخص نکرد که چه نوع واکنشی در کار خواهد بود و دقیقاً از چه نوع خط قرمزی نباید عبور شود. چنین عدم اطمینانی همچنین در حفظ بازدارندگی معتبر نقش دارد.

وی  افزود: تا به امروز، بسیاری از رهبران ناتو با اشتیاق زیاد تلاش کرده‌اند این یا آن واکنش به اقدامات روسیه در اوکراین را کنار بگذارند. ما هرگز نباید این کار را انجام دهیم. اگر می‌خواهیم بازدارندگی‌مان معتبر باشد، حریف نباید مطمئن باشد که خط قرمز ما کجاست. و همچنین باید در مورد چگونگی و زمان پاسخگویی ما در صورت عبور از آن خط قرمز اطمینان نداشته باشد. اظهارات اضافی تنها کمک کردن به گسترش فضای مانور پوتین است.

از این مقام سابق ناتو پرسیده شد آیا این اشتباه بود که بایدن و ناتو اعلام کردند که حتی یک سرباز به اوکراین نمی‌فرستند و آیا این موضوع باید باز گذاشته می‌شد؟

راسموسن همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اعلام عدم تمایل اعزام سرباز به اوکراین از سوی بایدن و ناتو یک اشتباه است یا بخشی از “ابهام استراتژیک” که به آن اشاره کرد، بیان داشت: صادقانه بگویم، بله. اما پس از آن، بایدن بعد از آخرین نشست ناتو  زمانی که مشخص نکرد ناتو دقیقاً چه واکنشی نشان خواهد داد کار درست را انجام داد. این باید خیلی زودتر انجام می‌شد، اما من فکر می‌کنم ناتو درس خود را آموخته است. زیرا وقتی شما اعزام میدانی سربازان را حذف می‌کنید، زمانی که منطقه پرواز ممنوع را حذف می‌کنید، زمانی که سایر اقدامات را منتفی می‌کنید، به پوتین می‌گویید که او چه کاری را می‌تواند بدون هیچ واکنشی از جانب ما انجام دهد.

راسموسن در پاسخ به سوالی درباره این که مرز بین آنچه که از سوی ناتو در قبال جنگ اوکراین قابل انجام است و قابل انجام نیست، گفت: ما نباید چیزی را که از سوی پوتین به عنوان یک تحریک در نظر گرفته می‌شود، در نظر بگیریم. پوتین متجاوزی است که به همسایه صلح‌جوی خود حمله کرده است. و طبق منشور سازمان ملل هر کشوری حق دفاع از خود را دارد. علاوه بر این، دولت چنین کشوری حق دارد در قبال دفاع از خود از کشورهای دیگر کمک بخواهد. هر آنچه که اوکراینی‌ها خواسته‌اند، اگر بتوانیم باید تحویل دهیم.

این دبیرکل اسبق ناتو همچنین در پاسخ به سوالی درباره اتهامات مطرح شده علیه ائتلاف ناتو در خصوص تحریک مسکو گفت: من کاملا با آن مخالفم. ما هیچ وقت روسیه را تهدید نکرده‌ایم. ما روسیه را با گسترش ناتو تحریک نکرده‌ایم. ما برای گسترش ناتو کمپین انجام ندادیم، بلکه صرفاً درخواست‌های کشورهای کمونیستی سابق را که خواستار حمایت بودند، پذیرفتیم. بنابراین شاید روس‌ها باید از خود بپرسند که چرا همه همسایگانشان به دنبال دریافت تضمین های امنیتی از ناتو هستند؟

او افزود: ما در طول این فرآیند چندین بار به سراغ روسیه رفته‌ایم. روس‌ها نمایندگی دائمی قابل توجهی در مقر ناتو داشتند، زیرا ما می‌خواستیم به آنها بگوییم، “کاری که ما انجام می‌دهیم علیه شما نیست. شما می‌توانید با چشمان خود تماشا کنید که چه خبر است.” ما شورای ناتو-روسیه را داشتیم که هر ماه یک بار تشکیل جلسه می‌داد و چارچوبی برای همکاری، مشاوره و آماده‌سازی اقدامات مشترک فراهم می‌کرد. در سال ۲۰۱۰، در نشست سران ناتو در لیسبون، تصمیم گرفتیم که یک شراکت استراتژیک بین ناتو و روسیه ایجاد کنیم. من فکر می‌کنم پاپ فرانسیس (که اخیرا ناتو را به پارس کردن در پشت درهای روسیه متهم کرد) باید سوابق خود را دوباره بررسی کند.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋