ایران و الجزایر؛ رفاقت دیرینه و همکاری با روحیه مقاومت
16 اسفند 1402 - 0:32
شناسه : 287908
0

یک رسانه عربی در گزارشی به سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به الجزایر و روابط ۲ کشور در مراحل مختلف و همچنین آینده روابط تهران – الجزیره پرداخت. به گزارش مادوند، ایران و الجزایر در تلاش هستند که روابط همکاری دوجانبه را تقویت و این همکاری‌ها و شراکت‌ها فعال و در بیش‌تر از یک زمینه باشد […]

ارسال توسط :
پ
پ

یک رسانه عربی در گزارشی به سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به الجزایر و روابط ۲ کشور در مراحل مختلف و همچنین آینده روابط تهران – الجزیره پرداخت.

به گزارش مادوند، ایران و الجزایر در تلاش هستند که روابط همکاری دوجانبه را تقویت و این همکاری‌ها و شراکت‌ها فعال و در بیش‌تر از یک زمینه باشد به‌ویژه اینکه این روابط ریشه‌دار بوده و آینده روشنی پیش‌رو دارد. آنچه که روابط دو کشور را تقویت می‌کند یکسان بودن رویکردها و دیدگاه‌ها در بسیاری از مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای و در راس آن‌ها جنگ غزه و حمایت از مسائل آزادی‌خواهی در جهان است.

اجلاس هفتم سران صادر کننده گاز و دیدار «سید ابراهیم رئیسی» و «عبدالمجید تبون» روسای جمهور ایران و الجزایر فرصت جدیدی بود که روابط دو کشور بار دیگر به نمایش گذاشته شود؛ دیداری که در آن توافقاتی در زمینه انرژی، اقتصاد، گردشگری، صنعت، ارتباطات و ورزش میان دو طرف به امضا رسید.

اخبار الوطن در این باره نوشت: «در همین رویداد دو طرف یادداشت‌های تفاهمی میان وزارت‌ ارتباطات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص همکاری در زمینه رسانه و ورزش در مدت سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ میلادی امضا کردند».

در عرصه سیاسی نیز مهم‌ترین موضوعاتی که ۲ کشور را به هم نزدیک می‌کند، تطابق رویکردها در بسیاری از مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای به ویژه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه است زیرا رئیس‌جمهور ایران از فرصت به وجود آمده در نشست کشورهای های صادر کننده گاز استفاده کرد و به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و نسل‌کشی‌ها در این باریکه پرداخت و این موضع با موضع الجزایر که در محافل بین‌المللی از حقوق فلسطینی‌ها حمایت می‌کند.

ایران و الجزایر؛ رفاقت دیرینه و همکاری با روحیه مقاومت

ایران و الجزایر درخصوص مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه در حمایت از مسائل عادلانه در جهان و همچنین حفظ صلح و ثبات بین‌المللی رویکرد یکسانی دارند.

در این ارتباط، تبون در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی خود گفت: «این نشست فرصتی برای رایزنی درمورد منطقه ساحل و آخرین تحولات در منطقه صحرای غربی بود».

رئیس‌جمهور الجزایر در مورد تطابق رویکردهای ایران و الجزایر در راستای ایجاد ثبات در این منطقه و حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای ابراز خرسندی کرد.

روابط ایران و الجزایر در دهه ۹۰ دچار سردی شد، اما در سپتامبر ۲۰۰۰ روابط دیپلماتیک از سرگرفته شد و در اکتبر ۲۰۰۱ تبادل سفرا میان ۲ کشور انجام شد. سفر «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس‌جمهور وقت الجزایر به ایران در سال ۲۰۰۳ آغازگر صفحه جدیدی از روابط ۲ کشور بود.

سفرهای متقابل در سطح روسای جمهور باعث شد که مسئولان و مقامات دستگاه‌های مختلف ۲ کشور سفرهای متقابل فشرده‌ای داشته باشند و در پی کمیته مشترک اقتصادی تشکیل و توافقات زیادی در این زمینه انجام شد.

با گسترش همکاری‌های اقتصادی مسئولان ۲ کشور طی ۲۰ سال گذشته اظهارنظر و رویکرد مطابقی در خصوص بسیاری از مسائل عربی، منطقه‌ای و بین‌المللی مانند جنگ سوریه، جنگ یمن و مساله فلسطین داشتند.

ایران و الجزایر؛ رفاقت دیرینه و همکاری با روحیه مقاومت

اخبار الوطن در ادامه نوشت: «در این راستا ۲ اتفاق بسیار مهم رخ داد که نمی‌توان به آن‌ها اشاره نکرد؛ رویداد اول میانجیگری الجزایر میان ایران و عراق در سال ۱۹۷۵ برای ترسیم خطوط مرزی و دومی تعیین الجزایر به عنوان حافظ منافع ایران در واشنگتن بعد از قطع روابط دیپلماتیک تهران و واشنگتن در سال ۱۹۸۰ است».

در این راستا، «موسی خرفی» رئیس انجمن دوستی پارلمانی ایران و الجزایر گفت: «روابط ایران و الجزایر در مرحله اخیر شاهد پیشرفت قابل توجهی بود و روابط دو کشور به ‌ویژه بعد از امضای پنج یادداشت تفاهم گسترده‌تر خواهد شد. همچنین قانون سرمایه‌گذاری جدید الجزایر  بسیاری از خارجی‌ها از جمله ایرانی‌ها را برای سرمایه‌گذاری در این کشور ترغیب کرد زیرا بسیاری از آن‌ها در تلاش هستند که در بسیاری از بخش‌ها در الجزایر سرمایه‌گذاری کنند و این کشور را دروازه ورود به قاره آفریقا می‌دانند».

او ادامه داد: «الجزایر سیاست گشایش و تقویت روابط با کشورهای جهان را در پیش گرفته است و ایران با توجه به پیشرفت‌هایی که داشته است بازیگری محوری و بسیار مهم در سطح بین‌المللی است. ایران به‌ویژه در زمینه بهداشت پیشرفت‌های گسترده‌ای داشته است و احتمال این وجود دارد که همکاری‌هایی میان ۲ کشور در زمینه درمان سرطان و ساخت دارو انجام شود، این همکاری‌ها تنها در سطح موسسات دولتی نخواهد بود و حتی بخش‌هایی خصوصی می‌توانند بر اساس قاعده «برد-برد» در این زمینه همکاری و سرمایه‌گذاری کنند».

ایران و الجزایر؛ رفاقت دیرینه و همکاری با روحیه مقاومت

«العید زغلامی» استاد رسانه در دانشگاه الجزایر نیز در این باره گفت که روابط ایران و الجزایر به‌ویژه در زمینه سیاسی، ژئواستراتژیک و اقتصادی در سطح بسیار پیشرفته‌ای است.

او گفت که ایران «به‌رغم فشارها و تحریم‌ها پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است و مجموعه‌ای از خبرنگاران الجزایر اکنون به ایران رفته و مقالات متعددی در مورد پیشرفت تکنولوژی و رسانه و ارتباطات نوشته‌اند».

این استاد الجزایری تاکید کرد، «درحالی که آمریکا، ایران را محور شر توصیف می‌کند، موضع کنونی ایران در مورد غزه و مساله فلسطین باعث شد که ایران به محور مقاومت تبدیل شود».

زغلامی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «در سطح روابط بین‌المللی تغییرات زیادی رخ داده است مانند گسترش روابط ایران و روسیه، ایران و چین و ایران و عربستان و بی شک الجزایر نیز خواهان این است که طرفی از تحولات ژئواستراتژیک باشد و به نظام بین‌المللی چندقطبی بپیوندد و ایران و روسیه و الجزایر از جمله کشورهایی به‌شمار می‌روند که مخالف سلطه‌گری آمریکا هستند و به دنبال ترسیم نقشه ژئواستراتژیک جدید در جهان هستند. ایران و الجزایر با یکدیگر روابط راهبردی دارند و درخصوص مسائل نفت، گاز، توسعه، مساله فلسطین و دیگر مسائل سرنوشت ساز رویکرد یکسانی دارند».

او در پایان گفت: «باید از دنباله‌روی از غربی‌ها که به منافع ما آسیب زده است آزاد شویم، برای مثال روابط ۱۵ و یا ۱۸ ساله الجزایر با اتحادیه اروپا چه سودی برای ما داشته است؟ هیچ سودی برای ما نداشته است بنابراین زمان آن رسیده است که در روابط خود بازنگری کنیم و به محور شرق روی بیاوریم تا منافع کشور را محقق کنیم».

ایران و الجزایر؛ رفاقت دیرینه و همکاری با روحیه مقاومت

«عبدالرزاق صاغور» تحلیلگر سیاسی الجزایری نیز در این خصوص تاکید کرد: از زمان سقوط شاه و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، الجزایر مسئول امور ایران در آمریکا و انگلیس بود، الجزایر در مذاکرات مربوط به آزادی آمریکایی‌ها از ایران نقش مهمی ایفا کرد و این یک دستاورد دیپلماتیک مهم در آن زمان به‌شمار می‌رود. به نظر من ایرانی‌ها همواره خیرخواه الجزایر بودند و روابط دو کشور همواره بر اساس احترام متقابل بود.

صاغور در ادامه گفت: «روابط ایران و الجزایر تاریخی و سیاسی است و در این مساله که ایران یک کشور قوی در منطقه است هیچ شکی نیست. به‌رغم فشارها و تحریم‌ها ایران قدرت و سلطه خود بر منطقه را از دست نداد، بنابراین وجود ایران در کنار الجزایر در این شرایط و با توجه به اختلافات برخی کشورها با الجزایر بسیار مهم است».

او در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد «سفر رئیس جمهور ایران به الجزایر بیش از اینکه پیام گازی و اقتصادی بلکه پیام سیاسی به‌همراه دارد، زیرا حتی سخنرانی وی در اجلاس سیاسی و درمورد مساله فلسطین بود».

این تحلیلگر با اشاره به اینکه سفر رئیسی پیام‌های اقتصادی و حتی نظامی نیز به همراه داشت تاکید کرد که «روابط با ایران بی شک مفید و خوب خواهد بود».

عبدالرزاق صاغور در خصوص آینده روابط ایران و الجزایر نیز گفت: »باتوجه به توانمندی‌های ایران و با توجه به اینکه الجزایر هیچ اختلافی با حوثی‌ها، سوریه و عراق ندارد، الجزایر در آینده روابط بسیاری قوی سیاسی و راهبردی با ایران خواهد داشت».

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋