نتایج انتخابات پارلمانی چه تاثیری بر حفظ آرامش در پاکستان دارد؟
25 بهمن 1402 - 2:31
شناسه : 285325
0

کارشناس مسائل منطقه و بین‌الملل با اشاره به انتخابات پارلمانی در پاکستان گفت که احتمالا تنش داخلی در این کشور پس از تشکیل دولت اشتراکی، تا حدودی کاهش یابد، اما پس از یکی دو سال دوباره این تنش‌ها خود را نشان خواهد داد. به گزارش مادوند، کمیسیون انتخابات پاکستان نتایج نهایی انتخابات پارلمانی پنجشنبه هفته […]

ارسال توسط :
پ
پ

کارشناس مسائل منطقه و بین‌الملل با اشاره به انتخابات پارلمانی در پاکستان گفت که احتمالا تنش داخلی در این کشور پس از تشکیل دولت اشتراکی، تا حدودی کاهش یابد، اما پس از یکی دو سال دوباره این تنش‌ها خود را نشان خواهد داد.

به گزارش مادوند، کمیسیون انتخابات پاکستان نتایج نهایی انتخابات پارلمانی پنجشنبه هفته گذشته این کشور را اعلام کرد که بر اساس آن نامزدهای مستقل ۱۰۱ کرسی‌، حزب مسلم لیگ شاخه نواز ۷۵ کرسی و حزب مردم پاکستان هم ۵۴ کرسی به دست آوردند.

پارلمان پاکستان ۳۳۶ کرسی دارد و برای تشکیل دولت باید ۱۶۹ کرسی در اختیار داشت، اما با وجود اعلام نتایج نهایی همچنان این پرسش مطرح است که چه کسی دولت بعدی پاکستان را تشکیل خواهد داد و نتایج این انتخابات چه تاثیری بر حفظ آرامش و کاهش تنش در این کشور خواهد داشت؟

نتایج انتخابات پارلمانی چه تاثیری بر حفظ آرامش در پاکستان خواهد داشت؟

مطابق نتایجی که کمیسیون انتخابات پاکستان اعلام کرد، بیش از ۹۰ نفر از نامزدهای مستقل پیروز، از حمایت حزب «تحریک انصاف پاکستان» به رهبری عمران خان، نخست‌وزیر پیشین، برخوردارند. این در حالی است که عمران خان زندانی است و به حزبش اجازه شرکت در انتخابات داده نشد. عمران خان به اتهام «افشای اسرار دولتی، فساد مالی و ازدواج غیرقانونی» زندانی شده است.

عمران خان گفته است که این اتهام‌ها همه با انگیزه‌های سیاسی علیه او مطرح شده است.

«عبدالرضا فرجی‌راد» در گفت‌وگو با مادوند با اشاره به انتخابات پارلمانی پاکستان و تاثیر آن بر تحولات داخلی و کاهش تنش در این کشور و منطقه گفت: با توجه به وضعیتی که در دو سال گذشته برای عمران خان به وجود آمد و تنش خیابانی و زندانی شدنش و مخالفت ارتش با آن، تعجب برانگیز بود چرا که با همه مخالفت‌ها از سوی ارتش با عمران خان، بالاترین نتیجه و برد را طرفداران عمران خان به دست آوردند. این نتیجه نشان می‌دهد عمران خان هنوز بالاترین محبوبیت را در بین سیاستمداران و مردم پاکستان دارد. طبیعی است چون ارتش نمی‌خواهد طرفداران ایشان به نخست‌وزیری برسند، تنشی که در فضای سیاسی و اجتماعی داخلی این کشور بوده، به زودی خاموش نمی‌شود.

وی ادامه داد: حتی اگر حزب مردم و مسلم لیگ دولت اشتراکی تشکیل دهند، این دولتی نخواهد بود که بتواند کاملا اوضاع را کنترل کند و بعید می‌دانم این دولت بتواند تا پایان چهار سالش بدون اختلاف به کار خود ادامه دهد. بنابراین با توجه به شرایط بد اقتصادی در پاکستان، وضعیت برای اسلام آباد چندان مناسب نخواهد بود و باعث می‌شود دولت اشتراکی برای مردم نتواند کاری کند و مخالفان این دو حزب مردم و مسلم لیگ بیشتر می‌شوند و از سویی طرفدران حزب انصاف هم بیشتر می‌شود. در تحلیل شرایط سیاسی داخلی پاکستان باید به این مساله توجه کنیم که بخش قابل توجهی از مردم این کشور تصورشان این است که اگر حزب عمران خان بر سر کار بیاید، قدری مشکلات اقتصادی شان کم می‌شود.

نتایج انتخابات پارلمانی چه تاثیری بر حفظ آرامش در پاکستان خواهد داشت؟

این کارشناس مسائل منطقه و بین‌الملل درباره این انتخابات و تاثیر آن بر تحولات منطقه به ویژه تعاملات پاکستان با همسایگانش تصریح کرد: به نظرم تحولات پاکستان روی منطقه تاثیر چندانی ندارد، اما تضعیف حاکمیت در پاکستان باعث می‌شود، طالبان پاکستان که الان در افغانستان رهبری دارند، تقویت شود و طالبان افغانستان بهانه‌هایش نسبت به دولت پاکستان بیشتر شود، از این رو وضعیت نابسامانی در روابط دو کشور ایجاد می‌شود. از طرفی در صورت ادامه تنش‌های داخلی در پاکستان، اسلام آباد نمی‌تواند یک برنامه‌ریزی درست برای بهبود روابط خود با هند داشته باشند و بی‌اعتمادی بیشتری را شاهد خواهیم بود که ممکن است به سردی روابط بیشتر بین پاکستان و هندوستان منجر شود.

وی در پاسخ به اینکه احتمال دارد اختلافات میان ارتش و حزب عمران خان منجر به تجدید انتخابات شود؟ گفت: به زودی این اتفاق نمی‌افتد! به هر حال الان ارتش با جدیت با قدرت‌گیری حزب انصاف مخالف است و بعد از مدتی دولت با ارتش مشکل پیدا خواهد کرد و مشکلات دولت جدید با ارتش زیاد می‌شود از این رو فکر می‌کنم بعد از یکی دو سال ممکن است ارتش به این نتیجه برسد که دوباره انتخابات جدیدی برگزار کند.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋