خوش خدمتی رئیس جمهور آرژانتین به اسرائیل
19 بهمن 1402 - 2:32
شناسه : 284848
0

کارشناس آمریکا لاتین تصمیم رئیس‌جمهور جدید آرژانتین برای انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس را در حالی که بیشتر کشورهای امریکای لاتین جنایت‌های چهار ماه گذشته رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را محکوم کرده اند، تصمیمی سیاسی به نشانه خوش‌خدمتی به تل‌آویو عنوان کرد. به گزارش مادوند، «خاویر میلِی» رئیس‌جمهور راستگرای آرژانتین که […]

ارسال توسط :
پ
پ

کارشناس آمریکا لاتین تصمیم رئیس‌جمهور جدید آرژانتین برای انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس را در حالی که بیشتر کشورهای امریکای لاتین جنایت‌های چهار ماه گذشته رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را محکوم کرده اند، تصمیمی سیاسی به نشانه خوش‌خدمتی به تل‌آویو عنوان کرد.

به گزارش مادوند، «خاویر میلِی» رئیس‌جمهور راستگرای آرژانتین که به دلیل شباهت افکارش با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا به «ترامپِ آرژانتین» مشهور شده است، روز سه‌شنبه و در جریان بازدید از دیوار ندبه در بیت‌المقدس، خبر از انتقال سفارت کشورش از تل‌آویو به قدس را داد.

میلی از حزب راست‌گرای افراطی «آزادی پیشرو» حدود ۲ ماه پیش سوگند یاد کرد و کار خود را به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آرژانتین آغاز کرد. او در اولین سفر خارجی خود به عنوان رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه وارد فرودگاه «بن‌گوریون» در تل‌آویو شد و مورد استقبال «اسرائیل کاتص» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

کاتص از میلی بابت اعلام رسمی انتقال سفارت آرژانتین به قدس اشغالی تشکر کرد.

ترامپ در سال ۲۰۱۷ و برخلاف سیاست‌های آمریکا، به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را اعلام کرد و سفارت واشنگتن در این شهر در سال ۲۰۱۸ افتتاح شد. این اقدام با انتقاد بسیاری از کشورها مواجه شد.

بر اساس قطعنامه ۱۸۱ سازمان ملل، منطقه‌ بیت‌المقدس باید تحت اشراف بین‌المللی اداره می‌شد. علاوه به تاکید فلسطینی‌ها مبنی بر اینکه قدس پایتخت ابدی فلسطین است، حتی طرف مذاکره‌کننده فلسطینی نیز در تمامی گفت‌وگوهای سازش، بر اعلام حکومت فلسطین به پایتختی قدس تأکید داشته و عملاً این اقدام آمریکا محقق‌شدن راه‌حل ۲ دولتی که غربی‌ها و کشورهای دیگر نیز بر آن اصرار دارند را از بین خواهد برد.

سفر خاویر میلی به اراضی اشغالی در حالی انجام شده که حملات رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون به شهادت بیش از ۲۷ هزار فلسطینی و زخمی‌شدن ده‌ها هزار نفر منجر شده و این جنایت‌ها از سوی رهبران بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین محکوم شده است.

خوش خدمتی رئیس جمهور آرژانتین به اسرائیل
استقبال وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از میلی

«الهه طهماسبی» کارشناس مسائل آمریکای لاتین در گفت‌وگو با مادوند در مورد اهداف سفر خاویر میلِی، رئیس‌جمهور جدید آرژانتین به سرزمین‌های اشغالی، با بیان این که «برای اولین بار از تشدید درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و فلسطین پس از طوفان الاقصی در هفتم اکتبر گذشته، یکی از سران آمریکای لاتین راهی سرزمین‌های اشغالی شده و مورد استقبال تل‌آویو قرار گرفته است»، گفت: سفر میلِی علاوه بر نمایشی از جهت‌گیری سیاسی و دیپلماتیک دولت جدید این کشور و انگیزه او برای نزدیک کردن آرژانتین به اسرائیل، در چارچوب علاقه‌مندی شخصی او به یهودیت قابل ارزیابی است و در همین راستا احتمالا به زودی شاهد گرویدن این سیاستمدار کاتولیک به یهودیت خواهیم بود.

میلِی از جناح راست افراطی، از پروژه‌های صهیونیسم در آرژانتین است

او با بیان این که «تحلیل روند عملکرد میلِی نشان می‌دهد که طرح‌های ژئوپلیتیکی او معمولا با نشانه‌هایی از باورهای مذهبی در هم آمیخته است»، افزود: به طور کلی، میلِی از جناح راست افراطی، از پروژه‌های صهیونیسم در آرژانتین است و با گروه رسانه‌ای آن، ارتباط مستقیم دارد.

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین تصریح کرد: رئیس‌جمهور آرژانتین با انجام این سفر، همچنین تقویت روابط در حوزه‌های اقتصادی و تجاری را نیز دنبال می‌کند که شاید با توجه به انجام این سفر در این مقطع حساس با توجه به بحران غزه، اهمیت آن‌ها چندان مورد توجه قرار نگیرد.

خوش خدمتی رئیس جمهور آرژانتین به اسرائیل

طهماسبی در واکنش به این پرسش که «به طور کلی در این سال‌ها روابط آرژانتین و رژیم صهیونیستی چگونه بوده و با توجه به روی کار آمدن میلِی این روابط به چه سمتی حرکت خواهد کرد؟» گفت: روابط آرژانتین و رژیم صهیونیستی از ۷۵ سال پیش تاکنون به طور بی وقفه ادامه داشته و به نظر می‌رسد که در دولت میلی این روابط قوی‌تر از همیشه خواهد بود. به طور کلی روابط آرژانتین با خاورمیانه پس از جنگ جهانی دوم، با یک روند توازن بین اقدامات و تاحدودی به نفع اسرائیل در جریان بود تا اینکه دولت «کارلوس مِنِم» چرخشی به سمت طرفداری جدی از اسرائیل رقم زد.

او  افزود : دولت جدید آرژانتین، اسرائیل را یک متحد سیاسی قابل اعتماد برای خود تعریف کرده و شاهد تقویت جدی‌تر روابط در سال‌های آینده خواهیم بود. روندی که بی تردید شرایط را برای فلسطینی‌های ساکن آرژانتین دشوارتر خواهد کرد و فراتر از عرصه داخلی، پیامدهایی در سطح منطقه آمریکای لاتین نیز خواهد داشت.

تصمیم میلی برای انتقال سفارت در راستای خوش‌خدمتی به اسرائیل است

طهماسبی در پاسخ به این پرسش که به نظر او «هدف رئیس‌جمهور آرژانتین از این که تصمیم گرفته سفارت این کشور از تل‌آویو را به قدس منتقل کند، چیست؟» خاطر نشان کرد: در شرایطی که بمباران غزه و جنایت‌های اسرائیل به صورت لحظه‌ای در جهان مخابره می‌شود، تصمیم رئیس‌جمهور آرژانتین برای انتقال سفارت را نمی‌توان فقط در چارچوب سیاست خارجی این کشور تحلیل کرد. این یک ژست معنادار در طرفداری از اسرائیل در نبرد علیه غزه است. موضعی برخلاف رویکرد اکثریت سران آمریکای لاتین که همواره از گفتمان صلح‌طلبانه دفاع می‌کنند. این تصمیم و همچنین تلاش برای تروریستی خواندن حماس هم مانند طیف وسیع تصمیم‌ها و اصلاحات جنجالی و بحث‌برانگیز میلی در عرصه داخلی، نه تنها با در نظر گرفتن کامل اولویت‌ها و اقتضائات ملی این کشور نیست بلکه تصمیمی سیاسی به نشانه خوش‌خدمتی به اسرائیل است.

خوش خدمتی رئیس جمهور آرژانتین به اسرائیل
دیدار میلی با رئیس رژیم صهیونیستی

او تاکید کرد: اینکه رئیس‌جمهور آرژانتین به محض ورود به سرزمین‌های اشغالی بار دیگر بر قصد خود برای تروریستی خواندن حماس تاکید کرد و همچنین از انتقال سفارت کشورش از تل‌آویو به قدس خبر داده است. این اقدامات و تصمیم‌هایی خبرساز در شرایط احتیاط بسیاری از سیاستمداران برای منتشر نشدن حتی یک عکس در حال دست دادن با مقام‌های اسرائیلی به دلیل وجهه منفی این رژیم نزد اذهان عمومی به دلیل بحران غزه است و ریشه آن را در گرایش ایدئولوژیک میلی و برآمدن او از جریان راستگرای افراطی باید جست‌وجو کرد.

طهماسبی ادامه داد: تصمیم دولت آرژانتین برای انتقال سفارت این کشور به قدس، بعد از اقدام ترامپ را می‌توان نشانه‌ای از همسویی کامل میلی با اسرائیل و آمریکا در نظر گرفت که پیشتر نیز آن‌ها را «جهان آزاد» توصیف کرده بود.

رشته‌های ارتباطی میان صهیونیسم و سازمان‌های سیاسی در آرژانتین بسیار محکم است

او  در مورد نقش لابی یهودی پرنفوذ در آرژانتین در این ارتباط نیز اظهار کرد: رشته‌های ارتباطی میان صهیونسیم و سازمان‌ها و بازیگران سیاسی در آرژانتین بسیار محکم است. از نمایندگان طرفدار سرسخت اسرائیل تا انجمن‌ها و مراکز و برنامه‌های آموزشی و … مختلف با هزاران عضو که به طور فعال حضور دارند.

طهماسبی افزود: آرژانتین همچنین میزبان بزرگ‌ترین جامعه یهودی در آمریکای لاتین است و نفوذ این گروه در ارکان مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی این کشور از جمله دلایلی است که در تحت فشار قرار دادن دولت‌های آرژانتین در تعریف روابط با اسرائیل بسیار تاثیرگذار است.

خوش خدمتی رئیس جمهور آرژانتین به اسرائیل

این کارشناس آمریکای لاتین در پاسخ به این پرسش که «نگاه افکار عمومی آرژانتین در این ارتباط و همچنین تحولات اخیر در غزه چیست؟» گفت: آرژانتین از جمله کشورهایی است که به دنبال تحولات هفتم اکتبر، به موازات برگزاری تجمع‌های حامی فلسطین، شاهد تظاهرات طرفداران رژیم صهیونیستی بوده است. در کشوری که یکی از بزرگترین جوامع یهودی جهان را در خود جای داده است، درگیری اسرائیل و فلسطین با علاقه خاصی دنبال می شود.

او تصریح کرد: به موازات برگزاری تظاهرات‌های له و علیه اسرائیل در این کشور آمریکای لاتین، دولت همچنین عملیاتی برای بازگرداندن شهروندان آرژانتینی که در سرزمین‌های اشغالی هستند و می‌خواهند برگردند، آغاز کرده و مجموع این روند نشان می‌دهد افکار عمومی آرژانتین نسبت به بحران غزه بسیار حساس هستند.

 انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋