نیویورک‌تایمز: آمریکا الگوی ژاپن و کره جنوبی را برای معاهده نظامی با عربستان مد نظر دارد
29 شهریور 1402 - 13:27
شناسه : 273651
0

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داد مقام‌های آمریکا و عربستان مشغول مذاکرات بر سر شرایط یک پیمان دفاعی دوجانبه مشابه با پیمان‌های نظامی «قدرتمندی» که واشنگتن با توکیو و سئول، متحدان نزدیکش دارد، هستند؛ مذاکراتی که یکی از محورهای دیپلماسی جو بایدن برای وادار کردن عربستان به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. به گزارش […]

ارسال توسط :
پ
پ

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داد مقام‌های آمریکا و عربستان مشغول مذاکرات بر سر شرایط یک پیمان دفاعی دوجانبه مشابه با پیمان‌های نظامی «قدرتمندی» که واشنگتن با توکیو و سئول، متحدان نزدیکش دارد، هستند؛ مذاکراتی که یکی از محورهای دیپلماسی جو بایدن برای وادار کردن عربستان به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

به گزارش مادوند، روزنامه نیویورک تایمز نوشت، آمریکا و عربستان طبق چنین توافقی این تعهد کلی را می‌دهند که در صورت حمله به کشور مقابل در منطقه یا در خاک عربستان از یکدیگر پشتیبانی نظامی به عمل بیاورند. پیش از این گزارشی درباره مذاکرات برای مدل قرار دادن شرایط معاهدات نظامی آمریکا در حوزه شرق آسیا که در رده قدرتمندترین معاهدات آمریکا با متحدانش در خارج از اروپا تلقی می‌شوند، منتشر نشده بود.

چند مقام سابق و فعلی آمریکایی گفتند، محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم غیررسمی عربستان سعودی معاهده دفاعی دو جانبه با آمریکا را به عنوان مهمترین عنصر در مذاکراتش با دولت جو بایدن بر سر روابط با رژیم صهیونیستی تلقی می‌کند.

به نوشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، مقام‌های عربستانی مدعی هستند، انعقاد یک معاهده دفاعی قدرتمند با آمریکا به «دفع حملات بالقوه ایران یا شرکای مسلحش» حتی با وجود برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین دو طرف کمک می‌کند.

محمد بن سلمان همچنان از دولت بایدن درخواست داشته به کشورش در زمینه توسعه یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی کمک کند در حالی که برخی مقامات آمریکایی نگرانند چنین برنامه‌ای یک پوشش برای پیگیری برنامه تسلیحات هسته‌ای قرار بگیرد.

دولت آمریکا در صورت انعقاد هر گونه معاهده با عربستان مشابه با معاهدات آمریکا با متحدانش در شرق آسیا مطمئنا با اعتراضات شدیدی در کنگره مواجه خواهد شد. برخی قانونگذاران ارشد آمریکایی شامل چند دموکرات ارشد کنگره معتقدند دولت عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور شرکایی غیرقابل اعتماد هستند که اهمیت چندانی به منافع آمریکا یا حقوق بشر نمی‌دهند.

نیویورک تایمز همچنین تحلیل کرد، هر گونه انعقاد معاهده نظامی آمریکا با عربستان پرسشهایی درباره اینکه آیا بایدن دارد آمریکا را به لحاظ نظامی در خاورمیانه درگیرتر می‌کند، مطرح می‌کند. چنین معاهده‌ای با هدف ابراز شده از سوی دولت جو بایدن برای تغییر دادن رویکرد منابع و توانمندی‌های نظامی و جنگی آمریکا با دور کردن آنها از خاورمیانه و اختصاص دادنشان به بازداشتن چین به ویژه در منطقه آسیا-اقیانوسیه معارض خواهد بود.

مذاکرات آمریکا با عربستان و رژیم صهیونیستی عمدتا حول محور مطالبات ولیعهد عربستان از دولت بایدن بوده‌اند و انتظار می‌رود این دیپلماسی در زمان نشست امروز چهارشنبه بایدن با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مطرح شود.

بایدن روز سه شنبه در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به مزایای ادعایی عادی سازی روابط کشورها با رژیم صهیونیستی اشاره کرده بود.

ارتش آمریکا هم در ژاپن و هم در کره جنوبی سربازان و پایگاه‌هایی را دارد اما مقامات آمریکایی می‌گویند هم اکنون هیچ گونه مذاکرات جدی درباره استقرار یک گروه بزرگ از نظامیان آمریکایی در عربستان طبق معاهده نظامی جدید وجود ندارد. طبق مفاد نامه‌ای که کاخ سفید در ماه ژوئن به کنگره فرستاد پنتاگون کمتر از ۲۷۰۰ سرباز آمریکایی را در عربستان مستقر دارد.

نیویورک تایمز نوشته است: “اصرار بایدن بر انعقاد توافقی بین اسرائیل و عربستان حرکتی است که تا همین چند سال پیش تصورش سخت بود. او در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ متعهد به تبدیل کردن عربستان به یک کشور مطرود شد. منعقد کردن یک تواق می‌تواند یک امتیاز سیاسی را به دولت راست افراطی نتانیاهو دهد؛ دولتی که پیشتر مقامات آمریکایی شدیدا از آن به خاطر تلاشهایش برای تضعیف قوه قضایی اسرائیل و تشویقش به شهرک‌سازی‌ها انتقاد کرده بودند.”

اما مقام‌های آمریکایی گفته‌اند، انعقاد معاهده دیپلماتیک یک اتفاق مهم سمبلیک است که تنشها بین اعراب و اسرائیل را کاهش داده و می‌تواند برای آمریکا نیز اهمیت ژئوپلتیکی داشته باشد. آنها استدلال می‌کنند، نزدیکتر کردن عربستان به آمریکا می‌تواند ریاض را از مدار چین دور کرده و به تلاشهای چین برای گسترش نفوذش در خاور میانه آسیب بزند.

مقامهای وزارت امور خارجه آمریکا و کاخ سفید از ماه مه دست به سفرهای متعددی به عربستان در ارتباط با فرآیند عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی زده‌اند و آنها نتانیاهو و دستیارانش را از مطالبات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان مطلع می‌سازند. علاوه بر مسائل مناقشه برانگیز پیرامون معاهده امنیتی آمریکا و عربستان و همکاری هسته‌ای غیرنظامی آنها، پرسشهایی نیز در مورد درخواستهای عربستان از این رژیم از بابت امتیازات برای فلسطینی‌ها مطرح است. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هنوز به صورت علنی صحبت چندانی درباره این موضوع نداشته اما  سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و پدر او حامی قدرتمند حقوق فلسطینی‌ها است.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋