خلاصه مهم‌ترین اخبار مجلس در ۲۸ شهریور؛ تصمیمات کنکوری/علت تعویق بررسی برنامه هفتم
29 شهریور 1402 - 0:14
شناسه : 273509
0

«برگزاری کنکورِ سه سال آینده طبق روال قبل»، «اصلاح طرح حمایت از گزارشگران فساد» و «علت تعویق بررسی برنامه هفتم توسعه» از مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) بیست و هشتم شهریور ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی بود که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید. به گزارش مادوند، جلسه علنی مجلس به ریاست عبدالرضا […]

ارسال توسط :
پ
پ

«برگزاری کنکورِ سه سال آینده طبق روال قبل»، «اصلاح طرح حمایت از گزارشگران فساد» و «علت تعویق بررسی برنامه هفتم توسعه» از مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) بیست و هشتم شهریور ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی بود که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش مادوند، جلسه علنی مجلس به ریاست عبدالرضا مصری برگزار شد و ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲/۰۶/۱۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی و گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح یک فوریتی حمایت از گزارشگران فساد (اعاده شده از شورای نگهبان) در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

خلاصه مهم‌ترین اخبار مجلس در ۲۸ شهریور؛ تصمیمات کنکوری/علت تعویق بررسی برنامه هفتم

در حالی که قرار بود مجلس از امروز(سه شنبه) وارد بررسی برنامه هفتم شود،‌ یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از تعویق بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن علنی خبر داد.

عبدالرضا مصری هم به ارائه توضیحاتی درباره علت تعویق در بررسی این لایحه پرداخت و گفت: با توجه به تعطیلی یکشنبه هفته آینده، تصمیم بر آن شد تا مجلس از روز دوشنبه آینده (سوم مهرماه) بررسی برنامه هفتم را شروع  کند و جلسات مجلس شورای اسلامی به صورت پیوسته و در دو نوبت صبح و عصر خواهد بود.

همچنین سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه  ضمن توضیح روند بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در این کمیسیون، به ابهامات مطرح شده پیرامون گزارش و مصوبات این کمیسیون پاسخ داد و افزود که از زمان انتشار گزارش تلفیق هیچ نارضایتی از سوی وزرا و دستگاه‌های دیگر در خصوص مواد و تبصره‌های مصوب در کمیسیون تلفیق دریافت نکردیم چون همه مواد با همراهی و مشارکت وزرا تنظیم شده است.

خلاصه مهم‌ترین اخبار مجلس در ۲۸ شهریور؛ تصمیمات کنکوری/علت تعویق بررسی برنامه هفتم

در جریان جلسه علنی امروز،‌ گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره  طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور دردستورکار قرار گرفت و در نهایت نمایندگان کلیات طرح اصلاح قانون کنکور را با ۱۸۲ رای موافق به تصویب رساندند.

موافقان و مخالفان کلیات طرح اصلاح قانون کنکور چه گفتند؟

مخالفان کلیات طرح اصلاح قانون کنکور این پرسش را طرح کردند که آیا ما می خواهیم کنکور همچنان باشد و مافیای کنکور در پشت صحنه به فعالیت خود ادامه دهند و در ادامه موافقان کلیات این پرسش را طرح کردند که آیا در مدارسی که مبالغ کلان از دانش‌آموز می‌گیرند عدالت رعایت می‌شود و معدل به حق به دانش‌آموز تعلق می‌گیرد.

در همین جلسه رئیس سازمان سنجش کشور هم که در صحن علنی مجلس حاضر شده بود، گفت: در دو سال گذشته حدود ۴ بار بحث تغییر در سنجش و پذیرش دانشجو در کشور طرح شده است در حالی که داوطلبی که می خواهد آزمون سراسری دهد باید از سه سال قبل از آزمون خود را آماده کند و این تغییرات مکرر باعث ایجاد تشویش خاطر در داوطلبان خواهد شد.

در خلال بررسی طرح اصلاح قانون کنکور تعدادی از نمایندگان در تذکرات جداگانه‌ای خواستار ارجاع این طرح به کمیسیون آموزش برای بررسی بیشتر شدند که با مخالفت مجلس شورای اسلامی مواجه شد،‌ بنابراین نائب ریس مجلس رای استمزاجی برای برگشت به کمیسیون از مجلس گرفت که نمایندگان با آن مخالفت کردند و مجلس شورای اسلامی به ادامه بررسی جزییات پرداخت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی های مربوط به اصلاح قانون کنکور،‌ مصوب کردند که کنکور سال‌های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال سال‌های قبل از کنکور ۱۴۰۲ برگزار شود.

همچنین وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردند تمام زیرساخت‌های لازم جهت اعمال تاثیر قطعی معدل در تعیین تراز و رتبه شرکت کنندگان در کنکور سال ۱۴۰۶ و بعد از آن را فراهم کند و تا موعد یاد شده کنکور سال‌های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال کنکور سال‌های قبل از سال‌ ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

در ادامه این جلسه،‌ با  ۱۲۵ رای نمایندگان نیز، با پیشنهاد مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر حذف ماده مربوط به جرم انگاری برای عدم اجرا یا اجرای ناقص این قانون موافقت شد.

خلاصه مهم‌ترین اخبار مجلس در ۲۸ شهریور؛ تصمیمات کنکوری/علت تعویق بررسی برنامه هفتم

در ادامه بررسی های مربوط به اصلاح قانون کنکور، در واکنش به اخطار علی بابایی کارنامی درباره زیر سوال بردن شأن مجلس از سوی برخی، درباره علت ورود مجلس به موضوع اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، نایب رئیس مجلس توضیح داد که نمایندگان ملت در اظهار نظر آزادند و نظرات خود را مطرح می‌کنند و سایرین نیز می‌شنوند و نقد و نظر مطرح شده را یا می‌پذیرند یا نمی‌پذیرند. شأن نماینده مجلس با تریبون و نطق و صحبت و حرف و نظر است بنابراین قصد نمایندگان مجلس زیر سوال بردن شأن مجلس نیست.

مجتبی ذوالنور همچنین موضوع پرداخت پول در ازای معدل بالا در مدارس غیرانتفاعی را مطرح کرد که محمدمهدی زاهدی در واکنش به این صحبت‌ها گفت: این‌که پول می‌دهند و معدل می‌گیرند اشتباه است؛ چرا اطلاعات غلط می‌دهید که با پول می‌توان معدل و نمره استاندارد خرید؟ اگر یک مورد سراغ دارید از تریبون اعلام کنید؛ این حرف صحت ندارد.

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، ذوالنور ضمن خدا قوت به جامعه اطلاعاتی و امنیتی کشور که تلاش چندین ماهه نظام سلطه و ایادی آنان و شیاطین را خنثی کردند، گفت: یکسال دشمنان تلاش کردند که این ایام را آشوب زده کرده و آشوب‌های گذشته را تکرار کنند ولی دستگاه‌های امنیتی کشور توانستند انواع بمب، مواد انفجاری و سلاح‌های مختلف را از مخفی‌گاه ایادی شیطان کشف کرده و این فتنه را خنثی کنند.

خلاصه مهم‌ترین اخبار مجلس در ۲۸ شهریور؛ تصمیمات کنکوری/علت تعویق بررسی برنامه هفتم

امروز همچنین نمایندگان،‌ گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص طرح یک فوریتی حمایت از گزارشگران فساد را بررسی کرده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحات صورت گرفته در ماده ۱۵ این طرح موافقت کردند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

خضریان: غربی‌ها با تحریم رسانه‌ها نشان دادند که پروژه تحریم اقتصادی آنها شکست خورده است

بابایی کارنامی: ایران با حضور در سازمان ملل خط بطلانی بر حرف‌های نظام سلطه خواهد کشید

تذکر محمدیاری درباره تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

حاجی‌دلیگانی: با آزادسازی پول‌های بلوکه شده فرق بین دیپلماسی التماسی و عزتمندانه روشن شد

حسینی: بر بازار نوشت افزار نظارت شود

موسوی: مجلس بالاترین مرکز قانونگذاری در کشور است

درخواست میرمحمدی برای انتشار اسامی نمایندگانی که شاسی بلند دریافت نکرده‌اند

خانی: مطالبات کشاورزان گندم‌کار پرداخت شود

نماینده آستارا: وضعیت مردم آسیب دیده از سیل مورد رسیدگی قرار گیرد

طغیانی: رئیس مجلس درباره وضعیت زاینده رود و دریاچه ارومیه ورود کند

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋