چالش بایدن در سازمان ملل برای تاکید بر حمایت از اوکراین
28 شهریور 1402 - 13:26
شناسه : 273326
0

بایدن برای نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک یک دستورکار شفاف دارد؛ حفظ «حمایت قاطع» جهانی از اوکراین. اما مسیر همواری پیش روی او نیست. به گزارش مادوند، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، دستورکار شفاف و مشخص جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در این نشست سالانه که با حضور سران کشورهای جهان برگزار […]

ارسال توسط :
پ
پ

بایدن برای نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک یک دستورکار شفاف دارد؛ حفظ «حمایت قاطع» جهانی از اوکراین. اما مسیر همواری پیش روی او نیست.

به گزارش مادوند، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، دستورکار شفاف و مشخص جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در این نشست سالانه که با حضور سران کشورهای جهان برگزار می‌شود، به ویژه امسال سخت خواهد بود.

مقام‌های اوکراین امیدوارند که با اشاره به «دستاوردهایشان» در ضدحمله تابستانی علیه نیروهای روسی بتوانند نظر «مثبت» مجمع را کسب کنند اما نیروهای روسی تلاش‌هایشان را برای دستیابی به یک نقطه عطف بزرگ تشدید کرده‌اند و هر دو طرف متحمل تلفاتی سنگین شده‌اند. تشدید این درگیری بر قیمت مواد غذایی و انرژی اثر گذاشته و همین مساله باعث تشدید درخواست‌ها در میان کشورهای در حال توسعه برای برگزاری یک سازش قابل مذاکره شده است.

بایدن که امروز (سه‌شنبه) در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند، قرار است با کمک ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که به نیویورک می‌رود، دستورکار خود را در این نشست پیش ببرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه با اشاره به برنامه بایدن برای نشست مجمع عمومی گفت: رئیس جمهوری مشتاق شنیدن دیدگاه زلنسکی در مورد همه این موارد است و برای جهان و برای ایالات متحده، برای مردم آمریکا، تعهد خود به ادامه رهبری جهان در حمایت از اوکراین را مجددا تایید می‌کند.

امسال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه احتمالا به دلیل حکم بازداشت بین‌المللی از سوی دیوان کیفری بین‌المللی نمی‌تواند به نیویورک بیاید و شی جینپینگ، همتای چینی او و همینطور وانگ یی، وزیر خارجه این کشور هم در این نشست حاضر نخواهند شد.

این گردهمایی یکی از بهترین فرصت‌ها برای کشورهای در حال توسعه است تا نگرانی‌های خود را درباره امور جهانی اعلام کنند. کلید دستیابی به این هدف، دیدار برنامه‌ریزی شده بایدن در روز چهارشنبه با لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل است که خواستار مذاکرات صلح در اوکراین شده و غرب را به طولانی کردن درگیری با ارائه سلاح و تجهیزات نظامی به کی‌یف متهم کرده است.

سالیوان اما گفته که آمریکا به تامین سلاح و حمایت‌های نظامی به اوکراین ادامه می‌دهد.

ریچارد گووان، کارشناس سازمان ملل در گروه بین‌المللی بحران در این باره گفت: موضع پیش فرض در میان اکثریت اعضای سازمان ملل این است که ما به مذاکره با هدف پایان دادن به درگیری اوکراین نیاز داریم. اگر زلنسکی در شورای امنیت باشد و بگوید که ما برای همیشه به این جنگ ادامه می‌دهیم، این مساله یک ناهماهنگی با بسیاری از کشورهای غیر غربی است که با بدهی و فقر دست و پنجه نرم می‌کنند.

بایدن احتمالا قرار است با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روز چهارشنبه دیدار کند و دو طرف درباره یکسری چالش‌های پیش آمده در سرزمین‌های اشغالی صحبت می‌کنند. بایدن و بسیاری از دموکرات‌ها در کنگره از طرح نتانیاهو در ایجاد تغییرات قضایی انتقاد کرده‌اند. نتانیاهو همچنین بارها درخواست‌های بایدن را برای توقف گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری رد و به آمریکا اجازه داد تا کنسولگری خود را در قدس با هدف خدمت‌رسانی به فلسطینی‌ها مجدد باز کند.

با توجه به این اختلافات، بایدن فاصله خود را با نتانیاهو حفظ کرده است و این دیدار در نیویورک اولین دیدار حضوری آنها از زمان روی کار آمدن دوباره نتانیاهو در انتخابات پاییز گذشته خواهد بود.

بایدن همچنین نخستین رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود که با سرانی از پنج کشور آسیای میانه یعنی تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان دیدار می‌کند. این گفت‌وگوها بر روی مسائل تجاری، تغییرات آب و هوایی و امنیت منطقه متمرکز است. بایدن همچنین با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز گفت‌وگو خواهد داشت.

زلنسکی و بایدن پس از دیدار در نیویورک، به واشنگتن برمی‌گردند تا هر دو طرح حمایت مالی بیشتر از اوکراین را به کنگره بدهند. بایدن به دنبال بسته‌ای به ارزش بیش از ۲۴ میلیارد دلار شامل ۱۳.۱ میلیارد دلار کمک نظامی، ۸.۵ میلیارد دلار حمایت بشردوستانه و ۲.۳ میلیارد دلار نیازهای مالی دولتی است.

این بسته مالی مخالفت‌هایی را در میان جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان در پی داشته اما رهبران جمهوری‌خواه می‌گویند سفر زلنسکی به آمریکا احتمالا بسیار متقاعدکننده باشد.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋