میقاتی: مصوبه پارلمان اروپا درباره پناهجویان سوری نقض حاکمیت لبنان است
02 مرداد 1402 - 21:21
شناسه : 263644
0

نخست وزیر دولت موقت لبنان بحران آوارگان سوری را تهدیدی مستقیم برای هویت لبنان به عنوان یک الگوی تنوع و مصوبه پارلمان اروپا درباره پناهجویان سوری را نقض حاکمیت لبنان دانست. به گزارش مادوند، به نوشته روزنامه الجدید لبنان، نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت موقت لبنان در کنفرانس رم با موضوع مهاجرت از دریای مدیترانه […]

ارسال توسط :
پ
پ

نخست وزیر دولت موقت لبنان بحران آوارگان سوری را تهدیدی مستقیم برای هویت لبنان به عنوان یک الگوی تنوع و مصوبه پارلمان اروپا درباره پناهجویان سوری را نقض حاکمیت لبنان دانست.

به گزارش مادوند، به نوشته روزنامه الجدید لبنان، نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت موقت لبنان در کنفرانس رم با موضوع مهاجرت از دریای مدیترانه اظهار کرد: امروز مقابل شما ایستادم تا به برخی مسایل فوریتی بپردازم که نه تنها بر کل منطقه مدیترانه تاثیر می‌گذارند بلکه اثر شدیدی بر کشورم لبنان دارند و آنها عبارت هستند از مهاجرت، بحران پناهجویان، امنیت، صلح، ثبات و شکوفایی.

میقاتی گفت: با وجود اینکه لبنان توافقنامه کمیساریای عالی امور پناهجویان سازمان ملل در سال ۱۹۵۱ را امضا نکرد؛ اما باید به انعطاف و مهربانی که این کشور با تامین پناهگاه و کمک به سوری‌ها در طول جنگ سوریه با آن منابع بسیار محدود و کمبود شدید فرصت‌های شغلی نشان داد، مورد تقدیر قرار گیرد، در واقع لبنانی‌ها با آغوش باز از پناهجویان استقبال کردند و تمامی آنچه داشتند را با آنها تقسیم کردند تا از آنها در این مقطع زمانی دشوار حمایت کنند، ۷۵ سال چالش‌های پریشان‌کننده، درگیری‌ها، جنگ‌های دوره‌ای، ناامیدی نسل‌ها، فرصت‌های از دست رفته و استراتژی‌های نامناسب توسعه‌ای فراتر از ظرفیت تحمل یک کشور است.

نخست وزیر دولت موقت لبنان افزود: همانگونه که خوب می‌دانید، درگیری در سوریه میلیون‌ها انسان را مجبور کرد برای حفظ جان و یافتن پناهگاهی در کشورهای همسایه همانند لبنان، از کشورشان فرار کنند، در این شرایط سوال اصلی که مطرح است، این است که این پناهجویان چه تصوری برای آینده‌شان دارند؟ آیا آنها لبنان را میهن همیشگی خود می‌دانند و یا اینکه رویای رسیدن به اروپا برای فرصت‌های بهتر و آرامش بیشتر را در سر دارند؟ پاسخ این سوال پیچیده است و با توجه به خواسته‌های شخصی هر فردی متفاوت است، همه ما باید امروز این آرزوها و امیدها را جهت تعیین سیاست‌هایی مناسب برای حل این مشکل بدانیم.

او در ادامه گفت: موضعگیری دولت لبنان درباره این مساله این است، با توجه به اینکه درگیری در سوریه پایان یافته، ما نیاز داریم که طرحی را برای بازگشت ایمن و تضمین‌شده تمامی پناهجویان به کشورشان تنظیم کنیم، نهادهای بین‌المللی و حامیان مالی باید به جای تامین مالی هزینه‌های اقامت آنها در لبنان، این بودجه را با شرایطی به افراد و خانواده‌هایی که تصمیم به بازگشت به کشورشان دارند، بپردازند، در حال حاضر لبنان به دلیل اینکه نسبت به مساحتش، میزبان یکی از بالاترین تعداد پناهجویان جهان است، شرایط دشواری دارد و وضعیت فعلی نیز به صورت روبه‌فزونی هر روز ناپایدار می‌شود، لبنان کشور به نسبت کوچکی است و جمعیت آن بالغ بر پنج میلیون نفر است و در حال حاضر مسؤولیت میزبانی از حدود دو میلیون پناهجوی سوری را بر عهده دارد، برای شرح این شرایط باید بگویم مثل این است که کشوری همانند ایتالیا میزبان ۲۰ میلیون پناهجو باشد.

میقاتی افزود: این بار نامناسب فشار بزرگی را به زیرساخت‌ها، اقتصاد و بافت اجتماعی لبنان وارد می‌کند و این کشور به شدت از بحران اقتصادی و مالی بی‌سابقه‌ای آسیب دیده است. متاسفانه به نظر می‌رسد در تصمیم اخیر پارلمان اتحادیه اروپا، مشکلات و چالش‌های چند بعدی پیش روی لبنان در نظر گرفته نشده و به جای تقدیر از انعطاف‌پذیری کشورم و انگیزه‌دهی به آن و اعتراف به هوشیاری نیروهای مسلح لبنان در مقابله با بحران پناهجویان، می‌بینیم که بابت مهمان‌نوازی و تلاش‌هایمان مورد سرزنش قرار گرفته و بهتر است بگویم مجازات می‌شویم.

نخست وزیر دولت موقت لبنان ادامه داد: بر این اساس می‌خواهم بار دیگر ناامیدی لبنان از مصوبه اخیر پارلمان اتحادیه اروپا را ابراز کنم، این تصمیم به منزله نقض آشکار حاکمیت لبنان است و در آن نگرانی‌ها و خواسته‌های لبنانی‌ها در نظر گرفته نشده است، فشاری که این بحران بر ما وارد می‌کند و پیامدهای شدید حضور طولانی مدت پناهجویان سوری در لبنان، ثبات در بافت اجتماعی این کشور را مختل کرده و تهدید مستقیمی برای هویت آن به عنوان یک الگوی تنوع است، لبنان از ۱۲ سال قبل این بار سنگین میزبانی از پناهجویان سوری را تحمل می‌کند، در حالی که کشورم با بدترین بحران اقتصادی تاریخش مواجه است، منابع ما بسیار محدود هستند و اگر هم منابعی یافت شوند، برای مهار تاثیرات بحران پناهجویان بر بافت اجتماعی لبنان و به طور کلی زیرساخت‌های آن است.

این مقام لبنانی در پایان نیز تاکید کرد: لبنان برای ورود به یک گفت‌وگوی سازنده و همکاری با تمامی شرکای بین‌المللی و تدوین نقشه راه مشترکی جهت حل این بحران کاملا آماده است، ما در این راستا بر تقویت همکاری‌مان با اتحادیه اروپا تاکید داریم.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋