مصباحی مقدم: امیدواریم تورم با توجه به شعار امسال مهار شود
21 اردیبهشت 1402 - 17:26
شناسه : 229895
0

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: امیدواریم تورم با توجه به شعار امسال مهار شود. به گزارش مادوند، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در سومین دوره همایش ملی قرض نیکو، با تاکید بر فرهنگسازی در این بخش، گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی چند صندوق محدود در این زمینه […]

ارسال توسط :
پ
پ

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: امیدواریم تورم با توجه به شعار امسال مهار شود.

به گزارش مادوند، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در سومین دوره همایش ملی قرض نیکو، با تاکید بر فرهنگسازی در این بخش، گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی چند صندوق محدود در این زمینه داشتیم اما امروز این صندوق‌ها افزایش یافته است.

وی افزود: در جلسه‌ای با مقام ریاست جمهوری ایشان آرزوی دوران مسئولیت تولی‌گری آستان قدس رضوی را مطرح کردند و فرمودند آن زمان دنبال تاسیس بانک قرض‌الحسنه از منابع آستان قدس رضوی بوده‌اند و موافقت و همراهی نشد. بنده عرض می‌کنم اکنون میدان باز است و حضرت آیت‌الله مروی هم از انسان‌های خدوم و مورد اعتماد مقام رهبری هستند و همین رویه صندوق امداد ولایت بر اساس ارائه وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد پذیزفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه گرفتن کارمزد شرعا مانعی ندارد، اظهار کرد: گرچه برخی فقها آن را مجاز نمی‌دانند اما نظر قالب فقها گرفتن کارمزد به مثابه مزد کار است؛ یعنی هزینه تمام شده خدمات که در شورای فقهی بانک مرکزی هم این موضوع را مورد بحث قرار دادیم و چند نکته تصویب شد. گفته شد با توجه به اینکه سخن از هزینه تمام شده است، این هزینه درصدی تعیین نمی‌شود بلکه یک هزینه ثابت و متغیر داریم که هزینه متغیر با تناسب مبلغ و مدت وام مانعی ندارد اما برای یک وام.

وی افزود: قرض‌الحسنه باید قرض‌الحسنه باشد؛ واژه حسنه به این معناست که انتظار منفعت نباشد، برخلاف تسهیلاتی که بانک‌ها می‌دهند و انتظار منافع دارند و بلامانع هم است. فرهنگ قرض‌الحسنه در ایران بعد از انقلاب آنقدر گسترش یافته است که مایه افتخار است. در همایشی خارجی درباره این دستاورد صحبت کردم و زمانی که ابعاد موضوع را شرح دادم برای مدعوین حیرت برانگیز بود. اینکه اشتغال، ازدواج، مسکن، تحصیل و… از این طریق مرتفع شود خیلی مهم است و چنین چیزی در دنیای اسلام نداریم اما بازهم انتظار ما بیش از این است‌.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیان کرد: مسئله تورم بویژه در چهار یا پنج سال اخیر در کشور بسیار وحشتناک بالا رفته است و عامل رنجش خاطر مردم و رهبری عزیز ما است امیدواریم این تورم با توجه به شعار امسال مهار شود.

وی با اشاره به اینکه برخی آیات قرآن کریم ربا را حرام اعلام کرده است، ادامه داد: اگر ربا تجلیل می‌شد همه پولها به آن سمت می‌رفت. خداوند ربا را حرام اعلام کرده است که مردم کار خیر هم بکنند. قرض‌الحسنه و صدقه با هم قرابت دارند و هر دو مصداق معروف‌اند. احترام قرض‌الحسنه بگیر و صدقه بگیر ضروری است؛ عزت مومن، عزت خداوند است و این عزت باید حفظ شود. چون کمیته امداد واسطه خیر است اجر خواهد برد درواقع واسطه خیر اجر کمی ندارد اما باید حرمت فرد را حفظ کند.

وی افزود: واژه انفاق یک واژه عام است و قرض‌الحسنه نوعی از انفاق است.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋