ادامه واکنش‌ها به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب
18 اردیبهشت 1402 - 22:36
شناسه : 228234
0

بسیاری از کشورها و نهادها از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال کردند. به گزارش مادوند، به نقل از روسیا الیوم، حازم قاسم، سخنگوی حماس در اظهارات مکتوب مطبوعاتی از بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب استقبال و ابراز امیدواری کرد که تمامی تبعات بحران سوریه به سرعت حل شود. وی خواهان تقویت […]

ارسال توسط :
پ
پ

بسیاری از کشورها و نهادها از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال کردند.

به گزارش مادوند، به نقل از روسیا الیوم، حازم قاسم، سخنگوی حماس در اظهارات مکتوب مطبوعاتی از بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب استقبال و ابراز امیدواری کرد که تمامی تبعات بحران سوریه به سرعت حل شود.

وی خواهان تقویت روابط متقابل بین همه اقشار ملت برای تحکیم موقعیت این کشور در برابر جاه طلبی‌های استعماری خارجی شد که مهمترین آنها پروژه توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی است.

حماس در ماه سپتامبر روابط خود را با نظام سوریه از سر گرفت که از سال ۲۰۱۲ با شروع اعتراضات سوریه و خروج رهبران این جنبش از دمشق به مقصد دوحه و سایر کشورها، این روابط قطع شده بود.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر نیز دقایقی پس از اعلام بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از ۱۲ سال اعلام کرد، موضع دوحه در مورد عادی سازی روابط با سوریه «تغییر نکرده است و با وجودی که اتحادیه عرب تصمیم گرفته سوریه به این نهاد بازگردد، دوحه روابطش را با دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه عادی نخواهد کرد».

وی گفت: قطر همیشه به دنبال حمایت از چیزی است که به اجماع اعراب می‌رسد و مانعی در برابر تصمیم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نخواهد بود. با این حال، موضع رسمی کشور قطر در مورد عادی سازی با سوریه تصمیمی است که در درجه اول به پیشرفت در راه حل سیاسی مرتبط است که خواسته‌های مردم سوریه را برآورده می‌کند.

الانصاری ابراز امیدواری کرد که این اجماع انگیزه‌ای برای نظام سوریه باشد تا ریشه بحرانی را که منجر به تحریم این کشور شد،  بررسی کند و گام‌های مثبتی برای حل مسائل مردم سوریه و بهبود روابط خود با جهان عرب بردارد به گونه‌ای که امنیت و ثبات منطقه تقویت شود.

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان هم در واکنش به این تصمیم اتحادیه عرب گفت، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و احیای روابط عرب‌ها با سوریه، روزنه امیدی برای آغاز همکاری جدید مشترک عربی است.

وی تاکید کرد که تصمیم اتحادیه عرب برای بازگرداندن سوریه به آن، گامی صحیح در راستای اتحاد و یکپارچگی کشورهای عربی است. این تصمیم برای چندین سال به تاخیر افتاد؛ اما گامی درست در راستای بهبودی اوضاع کشورهای‌ عربی است که تنها با اتحاد محقق می‌شود.

عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان هم اعلام کرد، کشورش بارها خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شده است و این بازگشت آغاز راه حل سیاسی است.

ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان، درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اظهار نظر کرد و گفت: “تشکیلات عرب زیبا است… نظام سوریه بازگشته است، اما من می‌خواهم بدانم این آغوش عربی کجاست. “

ایالات متحده نیز در واکنش به این بازگشت مدعی شد، دمشق شایسته این اقدام نیست و تردید دارد که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای حل بحران ناشی از جنگ داخلی در کشورش تمایل نشان دهد.

اما ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن استقبال از بازگشت سوریه به فعالیت‌های خود در اتحادیه عرب، اعلام کرد، این گام به بهبود اوضاع در خاورمیانه و تسریع در حل بحران سوریه کمک می‌کند.

وی پیش بینی کرد که حمایت کشورهای غربی از سوریه در بازسازی این کشور افزایش یابد.

پیش از این نیز احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب گفت که «دولت سوریه در تمام جلسات اتحادیه عرب و سازمان‌‎های منطقه‌ای آن حضور خواهد داشت و بشار اسد می‌تواند در اجلاس آتی سران عرب شرکت کند و رئیس جمهور سوریه حق شرکت در نشست آتی سران کشورهای عربی در عربستان را دارد».

کشورهای عضو اتحادیه عرب روز یکشنبه موافقت خود را با طرح بازگشت سوریه به این اتحادیه اعلام کردند.

شورای وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در پایان نشست خود در قاهره با صدور بیانیه‌ای به طور رسمی از سرگیری مشارکت دولت سوریه در نشست‌های این اتحادیه را اعلام کرد.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورده و تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋