وزیر خارجه اردن: منطقه به تنش‌های بیشتر برای تحمیل برنامه‌های افراطی نیازی ندارد
17 دی 1401 - 13:26
شناسه : 167455
0

وزیر خارجه اردن در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود ضمن بررسی پیامدهای یورش بن گویر به مسجد الاقصی، تاکید کرد: منطقه به تنش‌های بیشتر برای تحمیل برنامه‌های افراطی که خطر دور جدیدی از خشونت‌ها را به دنبال دارد، نیازی ندارد. به گزارش مادوند، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، طبق بیانیه وزارت خارجه اردن، […]

ارسال توسط :
پ
پ

وزیر خارجه اردن در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود ضمن بررسی پیامدهای یورش بن گویر به مسجد الاقصی، تاکید کرد: منطقه به تنش‌های بیشتر برای تحمیل برنامه‌های افراطی که خطر دور جدیدی از خشونت‌ها را به دنبال دارد، نیازی ندارد.

به گزارش مادوند، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، طبق بیانیه وزارت خارجه اردن، ایمن الصفدی، وزیر خارجه این کشور در تماسی تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود اظهار کرد: منطقه به تنش بیشتری جهت تحمیل برنامه‌های افراطی که خطر دور جدیدی از خشونت‌ها را به دنبال دارد، نیازی ندارد.

طبق این بیانیه، الصفدی در گفت‌وگو با بلینکن پیامدهای خطرناک یورش چند روز قبل ایتامار بن گویر، وزیر امنیت “ملی” رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی را بررسی کرد.

وزیر خارجه اردن در ادامه تاکید کرد که باید تلاش‌ها جهت حفظ وضعیت تاریخی و حقوقی موجود در قدس و مقدسات آن و ممانعت از بروز تنش حتمی که در صورت استمرار نقض‌های اسرائیل وخامت پیدا خواهد کرد، هماهنگ شود.

همچنین الصفدی تاکید کرد: آنچه منطقه به آن نیاز دارد، تلاشی واقعی برای ایجاد افقی سیاسی جهت رفع درگیری‌ها و اختلافات بر اساس راه‌حل دو کشوری است نه اقدامات تحریک‌آمیز و تنش‌زای بیشتر که برای تحمیل برنامه‌های افراطی انجام می‌گیرند و خطر آغاز دور جدیدی از خشونت‌ها را به دنبال دارند.

این وزیر اردنی در ادامه بر محوریت نقش رهبری آمریکا در تلاش‌ها برای متوقف کردن اقدامات یکجانبه‌ای تاکید کرد که موجب تضعیف راه‌حل دو کشوری، تثبیت آتش‌بس و ایجاد روندی مسالمت‌آمیز برای برقراری صلح عادلانه و فراگیر بر اساس راه‌حل دو کشوری می‌شوند.

او همچنین موضعگیری روشنی را که دولت آمریکا در احترام به وضعیت تاریخی و قانونی موجود در مقدسات اسلامی شهر قدس و نیز قیمومیت اردن بر آنها در پیش گرفته، ستود.

طبق بیانیه وزارت خارجه اردن، الصفدی و بلینکن در این تماس تلفنی تاکید کردند که اردن و آمریکا به تلاش‌های مشترک خود برای ازسرگیری مذاکراتی جدی و سازنده جهت برقراری صلح عادلانه، پایدار و فراگیری که یک ضرورت منطقه‌ای و بین‌المللی است، ادامه خواهند داد.

همچنین دو وزیر در این گفت‌وگوی تلفنی بر تمایل کشورهای خود به گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف تاکید کرده و مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی و تلاش‌های انجام شده برای حل بحران‌های منطقه و تقویت امنیت و ثبات در آن را بررسی کردند.

بن گویر روز سه شنبه با حمایت شدید پلیس رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی یورش برد که این اقدام او محکومیت‌های گسترده بین‌المللی را به دنبال داشت.

وزارت خارجه اردن در واکنش به این اقدام بن گویر، سفیر رژیم صهیونیستی در امان را برای انتقال مراتب اعتراض امان به این اقدام احضار کرد.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋