لاوروف: با هیچ طرفی براساس «برنامه صلح» زلنسکی گفت‌وگو نخواهیم کرد
08 دی 1401 - 22:31
شناسه : 162200
0

وزیر خارجه روسیه با اشاره به “عدم آمادگی کی‌یف برای مذاکرات”، گفت که مسکو با هیچ طرفی براساس “برنامه صلحی” که رئیس‌جمهور اوکراین پیشنهاد داده، گفت‌وگو نخواهد کرد. به گزارش مادوند، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک عنوان داشت: واضح است که کی‌یف آماده مذاکرات نیست. با کنار هم گذاشتن […]

ارسال توسط :
پ
پ

وزیر خارجه روسیه با اشاره به “عدم آمادگی کی‌یف برای مذاکرات”، گفت که مسکو با هیچ طرفی براساس “برنامه صلحی” که رئیس‌جمهور اوکراین پیشنهاد داده، گفت‌وگو نخواهد کرد.

به گزارش مادوند، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک عنوان داشت: واضح است که کی‌یف آماده مذاکرات نیست. با کنار هم گذاشتن تمامی ایده‌ها و “برنامه صلح” ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین درمی‌یابیم که زلنسکی توهم پیروزی اوکراین به کمک غرب، خروج نیروهای روسی از اراضی روسیه (دونباس، کریمه، زاپوریژیا و خرسون)، پرداخت غرامت توسط مسکو، گناهکار شناساندن روسیه در دادگاه‌های بین‌المللی و غیره را در ذهن خود می‌پروراند. اما ما بی‌شک با هیچ طرفی براساس این موارد مذاکره نخواهیم کرد.

لاوروف در ادامه تاکید کرد: عدم توانایی سیاستمداران کنونی اوکراین درخصوص مذاکره بر همگان واضح و مبرهن است. بسیاری از آن‌ها آشکارا به “روس‌هراسی” مشغول هستند.

وی با اشاره به روابط میان روسیه و غرب خاطرنشان کرد: اگر روسیه بخواهد به همکاری مشترک با غرب بازگردد، حتما این بازگشت براساس اصول جدید خواهد بود زیرا رویکردهای قدیمی دیگر کارساز نیستند.

وزیر خارجه روسیه پیرامون نشست روسیه-آفریقا اظهار کرد: روسیه برخلاف آمریکا، تمامی کشورهای آفریقایی را به نشست روسیه-آفریقا دعوت می‌کند.

سرگئی لاوروف در این راستا با اشاره به اینکه اوکراین در سال ۲۰۱۴ از طریق “کودتای خونین” به قدرت رسید، تصریح کرد: آمریکایی‌ها اخیرا نشست آمریکا-آفریقا را برگزار کردند. ما در اولین نشست از همه کشورها دعوت به عمل آوردیم اما آمریکایی‌ها شش یا هفت کشور را که به طریق “غیرقانونی” نه به طریق “انتخابات” به قدرت رسیده بودند، دعوت نکرد. اما روسیه بر خلاف آمریکا، از تمامی کشورهای آفریقا برای شرکت چنین نشستی دعوت می‌کند.

لاوروف ضمن بیان اینکه غرب، سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) را به “نبردهای پروپاگاندایی” تبدیل کرده و لهستان که ریاست آن را برعهده دارد، هیچ “نتایج مفیدی” را برای این سازمان کسب نکرده، گفت: اجازه دهید صراحتا اعلام کنم که سازمان امنیت و همکاری اروپا روند خوبی را طی نمی‌کند. این سازمان با هدف برگزاری “همکاری و مذاکرات منصفانه” ایجاد شده اما در حال حاضر با “عمیق‌ترین بحران” طی چند سال اخیر مواجه است.

وی در پایان افزود: غرب از سازمان امنیت و همکاری اروپا برای منافع جمعی خود استفاده می‌کند و این سازمان را به صحنه‌ای جهت “نبردهای پروپاگاندایی” بدل کرده است. در سال ۲۰۲۲، لهستان با رویکرد “ضد روسی” خود ریاست این سازمان را برعهده دارد. به نظر ما لهستانی‌ها در یک چیز موفق شدند و آن مسئله کاهش تاثیرگذاری و کارآمدی سازمان امنیت و همکاری اروپا به صفر است و البته که این موضوع برای ما غافلگیرکننده نبود.

هفته گذشته، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین از تمایل دولت متبوعش در برگزاری یک “نشست صلح”، ترجیحا به میزبانی سازمان ملل متحد و با میانجی‌گری آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان آن هم در روزهای پایانی ماه فوریه یعنی همزمان با اولین سالگرد حمله نظامی روسیه به اوکراین خبر داد.

اما این درحالیست که دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، در واکنش به این پیشنهاد اخیر وزیر خارجه اوکراین، تصریح کرد: برگزاری “نشست صلح” درباره اوکراین بدون مشارکت روسیه “غیرممکن” است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز روز چهارشنبه تاکید کرد: اگر اوکراین چهار اراضی جدید روسیه را به رسمیت نشناسد، هیچ برنامه صلحی میسر نخواهد بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه حمله به اوکراین را با هدف “نازی زدایی” و جلوگیری از پیوستن این کشور به ناتو آغاز کرد؛ حمله‌ای که روسیه خود آن را “عملیات ویژه نظامی” نامیده است و باعث شده که غرب واکنش‌های مختلفی نسبت به این مسئله نشان دهد و “شدیدترین تحریم‌ها” را علیه روسیه اعمال کند. از طرفی، روسیه هم در “اقداماتی تلافی‌جویانه” تحریم‌ها و ممنوعیت‌هایی را علیه ایالات متحده، کشورهای غربی و کشورهای اتحادیه اروپا اعمال کرده است.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋