وانگ یی: روابط چین و روسیه همچون صخره، سخت است / واشنگتن باید قلدری  در قبال پکن را کنار بگذارد
05 دی 1401 - 13:25
شناسه : 160456
0

وزیر امور خارجه چین امروز (یکشنبه) در یک سمپوزیوم مربوط به دیپلماسی این کشور گفت، روابط بین مسکو و پکن مانند صخره، سخت است و به واسطه نفوذ اوضاع بی‌ثبات بین‌المللی، تغییر نمی‌کند. به گزارش مادوند، به نقل از خبرگزاری تاس، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین گفت: روابط بین دو کشور مانند صخره، سخت […]

ارسال توسط :
پ
پ

وزیر امور خارجه چین امروز (یکشنبه) در یک سمپوزیوم مربوط به دیپلماسی این کشور گفت، روابط بین مسکو و پکن مانند صخره، سخت است و به واسطه نفوذ اوضاع بی‌ثبات بین‌المللی، تغییر نمی‌کند.

به گزارش مادوند، به نقل از خبرگزاری تاس، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین گفت: روابط بین دو کشور مانند صخره، سخت است. چین و روسیه مستعد مداخله و تحریک نیستند. تغییرات بزرگ در امور دولت‌های دو کشور به واسطه این دو مساله اتفاق نمی‌افتد.

وزیر امور خارجه چین در ادامه صحبت‌هایش گفت: همکاری بین دو کشور خصمانه نیست و علیه یک کشور ثالث هم نیست. چین و روسیه قاطعانه علیه هژمونی و یک جنگ سرد جدید هستند.

این دیپلمات ارشد چینی در ادامه گفت: دو کشور به صورت فعالانه به دنبال همکاری دوجانبه هستند و منافع استراتژیک مشترک را مورد رسیدگی قرار می‌دهند. همچنین به دنبال حمایت از اعتماد متقابل هستند.

وانگ یی افزود، تجارت بین چین و روسیه دارد به سطح ۲۰۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد. همچنین تسویه حساب‌ها به ارزهای ملی در تجارت متقابل چین و روسیه در حال گسترش است و این مساله از اهمیت بسیاری در پروژه‌های دوجانبه در مقیاس بزرگ برخوردار است.

او همچنین از موضع کشورش در قبال جنگ اوکراین دفاع کرد و گفت، پکن به دنبال تعمیق روابط با روسیه در سال آتی میلادی است. وانگ یی آمریکا را مقصر وخامت اوضاع در روابط بین پکن و واشنگتن دانست و گفت: چین قاطعانه سیاست اشتباه آمریکا در قبال پکن را رد می‌کند.

وزیر خارجه چین همچنین ادامه داد، پکن اعتماد متقابل استراتژیک و همکاری متقابل سودمند را با روسیه تعمیق خواهد کرد. با توجه به بحران اوکراین، ما به طور مداوم از اصول اساسی بی طرفی حمایت کرده‌ایم.

وزیر خارجه چین همچنین در تماسی تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: واشنگتن باید قلدری یکجانبه خود را در قبال پکن کنار بگذارد. آمریکا نباید در حالیکه از پشت به چین ضربه می‌زند و ما را سرکوب می‌کند، به فکر گفت‌وگو و همکاری باشد.

این دیپلمات ارشد چینی افزود: واشنگتن باید نگرانی‌های مشروع چین را جدی بگیرد، از سرکوب و ضربه زدن به توسعه چین دست بردارد و تاکتیک‌های سالمی برای به ‌دست ‌آوردن قدرت با غلبه بر مخالفان سیاسی با حذف تک به تک آنها را کنار بگذارد.

وانگ یی در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین تاکید کرد، واشنگتن و پکن باید بر اساس تفاهم مشترک روسای جمهوری آمریکا و چین در دیدار اخیرشان در اندونزی قاطعانه رفتار کنند.

به گفته وی، آنتونی بلینکن نیز بر رعایت سیاست چین واحد از سوی واشنگتن تاکید کرد و گفت: از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋