کره‌جنوبی،‌ افغانستان و ونزوئلا به کرسی شورای حقوق بشر نرسیدند
20 مهر 1401 - 13:22
شناسه : 143961
0

مجمع عمومی سازمان ملل، آفریقای جنوبی را به همراه چند کشور دیگر برای شورای حقوق بشر و برای یک دوره سه ساله که از اول ژانویه ۲۰۲۳ آغاز می‌شود، انتخاب کرد اما ونزوئلا، افغانستان و کره‌جنوبی کرسی‌های خود را از دست دادند. به گزارش مادوند، به نقل از خبرگزاری رویترز، مجمع عمومی سازمان ملل همچنین […]

ارسال توسط :
پ
پ

مجمع عمومی سازمان ملل، آفریقای جنوبی را به همراه چند کشور دیگر برای شورای حقوق بشر و برای یک دوره سه ساله که از اول ژانویه ۲۰۲۳ آغاز می‌شود، انتخاب کرد اما ونزوئلا، افغانستان و کره‌جنوبی کرسی‌های خود را از دست دادند.

به گزارش مادوند، به نقل از خبرگزاری رویترز، مجمع عمومی سازمان ملل همچنین الجزایر، بنگلادش، بلژیک، شیلی، کاستاریکا، گرجستان، قرقیزستان، مالدیو، مراکش، رومانی و ویتنام را نیز انتخاب کرده است.

آلمان و سودان نیز برای بار دوم موفق شدند کرسی خود را در شورای حقوق بشر سازمان ملل داشته باشند اما کره جنوبی و ونزوئلا در انتخاب مجدد ناکام ماندند. شورای حقوق بشر سازمان ملل با ۴۷ عضو نمی‌توانند به صورت حقوقی تصمیمات الزام‌آور بگیرد اما تصمیماتش بار سیاسی دارد و می‌تواند مجوز تحقیق صادر کند.

“اولاف وینتزک”، مدیر دفتر بنیاد کنراد آدرنائور آلمان در ژنو گفت: این یک تصویر پیچیده است. خارج شدن کره جنوبی از این نهاد حقوق بشری یک غافلگیری منفی است، اما دموکراسی‌های لیبرال از خروج ونزوئلا آسوده‌خاطر خواهند شد.

کاندیداها در گروه‌های جغرافیایی انتخاب می‌شوند. دو رقابت روز سه‌شنبه انجام شد، یکی در میان کشورهای حوزه آسیا-پاسیفیک و دیگری در میان کشورهای حوزه ‌آمریکای لاتین و کارائیب تا ۱۴ عضو انتخاب شود. اعضای این شورای حقوق بشری نمی‌توانند بیش از دو دوره مستمر در این شورا باشند.

در کنار کره جنوبی و ونزوئلا، افغانستان هم کرسی شورای حقوق بشر را به دست نیاورد.

ناظران گفتند که این رای‌گیری مهم است چون می‌تواند توازن قدرت را در یک شورای به شدت دچار گسست، تغییر دهد. شمارش آرا در مورد موضوعات کلیدی نزدیکتر شده، به طوری که هفته گذشته ائتلافی به رهبری غرب در یک شکست تاریخی تنها با دو رای، درخواست برای مناظره در مورد اتهامات سوء استفاده‌های چین در سین‌کیانگ را از دست داد.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋