تحقیق درباره مالیه عمومی
18 اسفند 1392 - 21:24
شناسه : 431
0

واژه شناسی مالیه عمومی: بررسی عملیات و فعالیتهای مربوط به چگونگی انجام هزینه های دولتها روشهای جمع آوری در آمدها ونحوه اداره وجوه  منابع مالی است. مالیه خصوصی:  بررسی اصول قواعد وراههای کسب در آمد به منظور تامین هزینه های واحدهی بخش خصوصی اقتصاد است هدف از فعالیت این واحدها حداکثر نمودن سود می باشد. […]

ارسال توسط :
پ
پ

مالیه عمومی

واژه شناسی

مالیه عمومی: بررسی عملیات و فعالیتهای مربوط به چگونگی انجام هزینه های دولتها روشهای جمع آوری در آمدها ونحوه اداره وجوه  منابع مالی است.

مالیه خصوصی:  بررسی اصول قواعد وراههای کسب در آمد به منظور تامین هزینه های واحدهی بخش خصوصی اقتصاد است هدف از فعالیت این واحدها حداکثر نمودن سود می باشد.

مالیه تبعی یا اقتضایی: کاربرد مالیه عمومی( متغیرهای آن) بعنوان ابزاری جهت دستیبای به اهداف اصلی اقتصادی واجتماعی است.

تعریف مالیه عمومی

یکی از موضوعاتی که مرز بین اقتصاد و سیاست است موضوع مالیه عمومی است .تعریف مالیه عمومی را نمی توان بی توجه به اهداف دولتها بیان کرد چرا که اهداف دولتها از جمع آوری در امد و پرداخت هزینه ها که حداکثر نمودن هزینه ها فایده اجتماعی یا افزایش مطلوبیت اجتماعی (افزایش رفاه اجتماعی و اقتصادی افراد یک جامعه ) است جوهر اصلی تعریف مالیه عمومی رادر بر دارد.

مالیه معادل اصطلاح انگلیسی Finance است که درمعنای تدارک مالی بکارگرفته می شود در این معنای کلی طبیعی است که می توان آن را در رابطه با یک فرد یا خانوار یک بنگاه و یا یک جامعه و یا در سطح بین الملل مورد استفاده قرار داد از نظر اقتصادی مسائل مربوط به مالیه فرد یا خانوار را درمباحث مربوط به رفتار مصرف کننده در اقتصاد خرد وآنجا که مساله بودجه خانوار یا بودجه مصرف کننده مطرح می شود بررسی می نمایند.

برخی از صاحبنظران می گویند مالیه عمومی بررسی عملیات و فعالیتهای مربوط به چگونگی انجام هزینه های دولتها روشهای  جمع آوری در آمدها و چگونگی نحوه اداره وجوه ومنابع مالی است اگر تعریف فوق مورد پذیرش واقع شود حوزه مطالعاتی مالیه عمومی هزینه های عمومی درآمدهای عمومی و اداره وجوه و منابع مالی خواهد بود.

اهمیت مالیه عمومی

در روند تکامل جوامع بشری ،آن طور که شواهد تاریخی نشان می دهند،حضوردولتها چه از نظر کمّی (حجم فعالیتها )وچه از نظر کیفی (عمق و پیچیدگیوظایف )درزمینه مساعل مختلف اقتصادی واجتماعی ،به طور مداوم افزایش یافته واین افزایش حضور ،طبیعتا” به افزایش ا همیت مالیه عمومی منجر شده است .

از سوی دیگر،عملیات مالی دولتها ،اثرات غیر قابل انکاری برزندگی اقتصادی مردم دارد.جوامع بشری نیاز قطعی به تغییرات اصلاحی اجتماعی واقتصادی دارند،زیراعمل آزاد بازارها ،همیشه متضمن انحرافاتی از مطلوبهای اجتماعی است.سیاستهای مالی دولتها از عمده ترین راه حل های این معضل میباشد که می تواند در بازگزداندن ویا ایجاد شرایط مطلوب به مدد دست اندرکاران اقتصاد جامعه بیانید .در همین ارتباط،پر کردن شکاف فقروغنا وبه تبع آن ازمیان بردن تبعات مخرب وغیر انسانی آن ،از مواردی ا ست که باید مورد تأکید فراوان قرار گیرد .در واقع ،پر کردن این شکاف نه تنها از جنبه تحقیق عدالت اجتماعی ،که به منظور احتراز ازا نقلاب شکننده طبقات محروم همواره مورد توجه سیاستمداران اجتماعی است .

برای دریافت مقاله کامل در مورد مالیه عمومی

به لینک زیر مراجعه کنید

دانلود

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋