دانشمند برگزیده جایزه البرز ۱۴۰۳ معرفی شدند
20 اردیبهشت 1403 - 1:33
شناسه : 295658
0

رویداد شصت و دومین سال جایزه البرز ویژه نخبگان در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد و در این مراسم از پنج دانشمند برگزیده تجلیل به عمل آمد. به گزارش مادوند، حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز طی سخنانی در اختتامیه شصت و دومین سال جایزه البرز بیان کرد: محضر تمامی دانشمندان، نخبگان، مسئولان […]

ارسال توسط :
پ
پ

رویداد شصت و دومین سال جایزه البرز ویژه نخبگان در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد و در این مراسم از پنج دانشمند برگزیده تجلیل به عمل آمد.

به گزارش مادوند، حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز طی سخنانی در اختتامیه شصت و دومین سال جایزه البرز بیان کرد: محضر تمامی دانشمندان، نخبگان، مسئولان و بزرگان عرصه علم و ادب این مرز و بوم که در آئین تجلیل از مقام عالمان و شایستگان علمی کشور حضور یافته‌اید، درود می‌فرستم. چقدر اقبال من بلند است که البرز، این کلمه و این نام، چند صباحی است مرا به انسانی رسانده که همچون البرز زیبا در شمال کشورم، خودش را به تمامی خصلت‌های خوب این رشته کوه رسانده است.

وی افزود: حسینعلی البرز! که جایگاهش در آسمان، یقینا بر سر سفره سبز خدا، کنار بزرگان و نیکان جاودانه است و یادش در زمین تا همواره به نیکی و بزرگی و مهر، بر زبان‌ها جاری. او آئینه تابانده، به عالم جویندگان و نام‌آوران راه دانش و تصویر لطف او به تکرار، از همان روز نخست وقف او در بنیاد فرهنگی البرز، تلألؤ یافته است. 

ارشدی ادامه داد: البرز، راه جویندگان دانش را که به هزار و یک دلیل و مشکل، نمی‌توانسته‌اند در این راه قدم بگذارند، نه به یک نور کوچک، که به چلچراغ نیکی و وقفش، چراغان کرده است. البرز در سال ۱۳۴۲ شمسی، تمام اموال خود را با تأسیس این بنیاد و با هدف کمک به اشاعه فرهنگ کشور و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهندگان برتر و تشویق دانشجویان و دانش‌آموزان برگزیده و با استعداد ایرانی، از طریق اعطای جایزه البرز وقف کرد. بنیادی که به گفته خود او، نه برای ۱۰ یا صد سال، بلکه تا دین و اخلاق در این مرز و بوم باقی است، وقف خدمت به جوانان این مملکت شده است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز بیان کرد: بیش از نیم قرن از عمر اقدامی که حسینعلی البرز به عنوان مبتکر جایزه نوبل ایرانی بنا نهاد، می‌گذرد و تاکنون چندین هزار نفر از نخبگان و پژوهندگان علمی و فرهنگی کشور، مورد حمایت و تشویق این بنیاد قرار گرفته‌اند. چه بسیار نام‌آوران و اندیشمندان که در جایگاه‌های ارزشمند مدیریتی و علمی که از لطف ایشان در زمان دانش‌اندوزی بهره برده‌اند، خود در حال بهره رساندن به مردم سرزمینمان ایران و حتی دیگر مردمان در سراسر دنیا هستند و تا زمانی که آنان در حال خدمتند، ثواب و اجر نصیب بنیانگذار خوش‌فکر بنیاد فرهنگی البرز خواهد شد.

وی افزود: جایزه البرز به عنوان قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور، برخاسته از ایمان، انگیزه و اراده است که قصد دارد در مسیر حمایت از فکر و اندیشه نخبگان، ایشان را در راه تسکین آلام بشری، رفاه زندگی انسانی و ارتقای حیثیت ایرانی در جامعه‌ جهانی، راهنما و شوق‌آفرین باشد. و اما امروز خداوند علیم را سپاسگزارم که برای سالی دیگر، این توفیق را به ما ارزانی داشت تا آئین شصت و دومین سال جایزه البرز را با شأنیتی متناسب با منزلت برترین‌های علمی این مرز و بوم عملیاتی کند تا از این گذر، گامی مؤثر در جهت تعالی ایران عزیز در مسیر دانایی برداشته باشد.

ارشدی گفت: شیوه اجرای نیت واقف در بنیاد فرهنگی البرز، همه ساله از طریق برگزاری همایش‌های ملی در دو بخش نخبگانی و دانش‌آموزی حاصل می‌شود. در سال جاری نیز مراسم اهدای جایزه البرز ۱۴۰۳ در بخش نخبگانی با هدف تجلیل از دانشمندان، فناوران، دانشگاهیان و حوزویان برتر کشور، امروز دوشنبه هفدهم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و تمهیدات برگزاری جایزه البرز در بخش دانش‌آموزی در آبان ماه سال جاری نیز در دستور کار قرار دارد.

ارشدی اظهار کرد: در آئین امروز و مقارن با شصت و دومین سال تأسیس بنیاد فرهنگی البرز، از ۶۲ نفر از نخبگان برتر کشور شامل پنج دانشمند، ۱۰ مخترع و فناور، هفت طلبه علوم دینی و ۴۰ دانشجوی علوم پزشکی، علوم پایه، علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی، کشاورزی و هنر با اهدای رقم نقدی قریب ۹ میلیارد تومان تقدیر می‌شود. ان‌شاالله در مراسم امروز، با اعطای جوایز ایشان، شاهد درخشش بیش از پیش این عزیزان در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی برای اعتلای میهن عزیزمان خواهیم بود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز گفت: مرحوم البرز این‌گونه بیان می‌کنند که پرداختن به امور صنعتی، ضرورت اجتماعی کشور ماست. اما فرهنگ، ریشه امور است و نخست باید فرهنگ، سالم و مطلوب باشد تا خلاقیتی به وجود آید و امور صنعتی، اقتصادی و کشاورزی، تحرک یابد. در مسیر توجه به فرهنگ، من احساس کردم که به زیربنا باید بیشتر توجه داشت. به این نتیجه رسیدم که هر کس، در هر مقام و جایگاهی، این مسئولیت اجتماعی را دارد که به شکلی در اشاعه فرهنگ گام بردارد و مفید باشد. حس کردم که وظیفه انسانی من، به عنوان یک ایرانی عاشق وطن و مردم، حکم می‌کند که در بارور کردن این نیروها و دادن امکان بیشتر به آنان، تا حد خود، گام بردارم. 

وی افزود: مرحوم البرز این‌گونه ادامه می‌دهند که بدینگونه بود که بنیاد فرهنگی البرز را تشکیل و به مرور همه هستی خود را در این راه گذاشتم. خود را از برداشت هرگونه حقی، حتی حق مشروع اداره بنیاد، با صرف اوقات شبانه‌روزی، محروم ساختم و خلاصه عشقم را در این بنیاد متمرکز کردم. من دو فرزند دارم. برای برخی این توهم پیش آمده که من با نهادن همه هستی خود در بنیاد فرهنگی البرز، آنان را از ارث محروم کرده‌ام اما، من ارث پرارزش‌تری برای آنان باقی گذاشتم: «دانش و انسانیت». من با تأسیس این بنیاد، در حال حاضر دارای صدها فرزند بااستعداد هستم که چشم و چراغ آینده این کشور خواهند بود. این‌همه را به این امید نوشتم که جوانان دانشجو بدانند چگونه می‌شود در پناه ایمانی راسخ، استقامت، عشق سرشار و تربیت صحیح با زندگی به مبارزه برخاست و فاتح شد. 

ارشدی بیان کرد: مرحوم البرز چنین ادامه می‌دهند که امیدوارم شما جوانان، در آینده گام‌های بلندی در راه خدمت به همنوع و اعتلای کشور بردارید و به سهم خود، فریضه خود را به وطن ادا کنید. امید که آرمان‌های حسینعلی البرز همچنان دنبال شود و آنان که از طریق بنیاد فرهنگی البرز به درجات بهتری از علم می‌رسند و راه برایشان هموار می‌شود، دنباله‌روی او در این راه هم باشند.

در پایان این مراسم ۵ دانشمند برگزیده این جایزه معرفی و تقدیر شدند که اسامی آنها به شرح زیر است:
حسین بلندی، دانشگاه علم وصنعت
شمس السادات زاهدی، دانشگاه علامه
مسعود صلواتی نیاسر، دانشگاه کاشان
علی ملک حسینی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
امیرآوان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋