«روز اوله دیگه!»
22 اردیبهشت 1403 - 1:36
شناسه : 295634
0

«روز اوله دیگه!» جمله‌ای است که ناشران و غرفه‌داران و خبرنگاران و شاید دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب در توجیه فروش کم و برخی کاستی و تعداد بازدیدکنندگان می‌گویند. به گزارش مادوند، اولین روز نمایشگاه کتاب تهران درحالی به اتمام رسید که تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه‌ نسبت به روز اول سال گذشته کمتر بود. مترو برخلاف وعده‌ […]

ارسال توسط :
پ
پ

«روز اوله دیگه!» جمله‌ای است که ناشران و غرفه‌داران و خبرنگاران و شاید دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب در توجیه فروش کم و برخی کاستی و تعداد بازدیدکنندگان می‌گویند.

به گزارش مادوند، اولین روز نمایشگاه کتاب تهران درحالی به اتمام رسید که تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه‌ نسبت به روز اول سال گذشته کمتر بود.

مترو برخلاف وعده‌ خود، زمان سرخط قطارها را کمتر نکرده و ابتدای روز در ایستگاه شهید بهشتی راهنمای نمایشگاه کتاب نصب نشده بود و در بلندگوی قطار نیز اعلام نمی‌شد نمایشگاه کتاب تهران برقرار است. هرچند در طول روز تابلوهای راهنما به سمت نمایشگاه نصب شده بود.
ورودی درهای مختلف، گل آرایی شده و صرفا سازه‌های آهنی بدشکل نبودند.

مانند همه روزهای اول، دوره‌های مختلف نمایشگاه در ساعت‌های اولیه ناشران بسیار درحال چیدن کتاب‌های خود، ساخت غرفه یا دنبال دستگاه کارت‌خوان بودند و در این بین بودند ناشرانی که هنوز غرفه‌های خود را تحویل نگرفته بودند.

«روز اوله دیگه!»

«روز اوله دیگه!»

با وجود اینکه درهای نمایشگاه کتاب از ساعت ۱۰ صبح باز شده بود، افتتاحیه رسمی نمایشگاه بعدازظهر با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سفیر یمن در ایران، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی و رئیس سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی این دوره از نمایشگاه کتاب برگزار شد. البته مراسم آتش‌بازی هم در ساعت‌ پایانی نمایشگاه و در حیاط مصلی برگزار شد.

«روز اوله دیگه!»

وزیر ارشاد در این مراسم در سخنانی گفت: «با همه مشکلات در برخی خانواده‌ها به دلیل مسائل معیشتی و اقتصادی انتظار می‌رفت که به حوزه کتاب توجه نشود، اما مردم کتاب‌دوست، کتاب را رها نکردند.»

  او در ادامه از افزایش سرانه مطالعه، خودکفایی در کاغذ برای انتشار کتاب درسی، افتتاح کارخانه کاغذ زاگرس و افتتاح کتابخانه مرکزی در اراک گفت.

«روز اوله دیگه!»

«روز اوله دیگه!»

تعدادی از ناشران بزرگ که سال گذشته در بخش مجازی نمایشگاه حضور نداشتند، امسال حاضر بوده و تقریبا با استقبال بازدیدکنندگان هم مواجه شدند.

برنامه‌های فرهنگی نیز در بخش کوشک کتاب، گوشه نقد برگزار می‌شدند.

دستگاه‌های راهنمای کتاب و راهنمای ناشران شبستان هم در گوشه‌های مختلف گذارده شده است و مراجعه‌کنندگان می‌توانند کتاب خود یا ناشر مورد نظر خود را راحت‌تر پیدا کنند، البته غرفه‌های اطلاع‌رسانی در ورودی‌های مختلف شبستان و داخل شبستان راهنمایی مراجعه‌کنندگان هستند.

«روز اوله دیگه!»

یکی از اتفاق‌های جالب نمایشگاه این است که مراجعه‌کنندگان با اسکن QR کد تعبیه شده در کتیبه‌ها، می‌توانند درباره کتاب‌های ناشر اطلاع کسب کنند.

البته در مواردی ساخت و ساز تا ساعت پایانی ادامه داشت. 

«روز اوله دیگه!»

 سازمان زیباسازی شهرداری هم امسال مجسمه هایپر رئال شهریاری و حمید سبزواری را به نمایشگاه آورده بود.  امسال خبری از پرفورمنس شخصیت‌های ادبی که سال گذشته هواخواهانی هم پیدا کرده و سوژه‌ای برای عکاسی بودند، نبود.

افتتاحیه میهمان ویژه نمایشگاه به فردا موکول شد در حالی که در سال‌های قبل افتتاحیه این بخش در روز اول انجام می‌شد و بخش بین‌الملل هم روز آرامی را پشت‌سر گذاشت.

«روز اوله دیگه!»

«روز اوله دیگه!»

بسیاری از غرفه‌داران در شبستان و بخش کودک در پاسخ به اینکه وضعیت امروز راضی کننده بود، می‌گفتند «روز اوله دیگه، طبیعیه خبری نباشه» «درحال چیدن کتاب بودیم، بد نبود»  یا «فردا شلوغ میشه» و «امیدمون فردا و پس‌فرداست» هرچند تعدادی از ناشران آموزشی وضعیت امروز را نسبت به سال قبل خوب می‌دانستند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋