۲۳ تفاهم‌ اقتصادی میان ایران و عراق/ اتصال راه آهن شلمچه – بصره اولویت ایران
18 اردیبهشت 1403 - 12:32
شناسه : 295455
0

وزیر اقتصاد گفت: اتصال راه آهن-شلمچه بصره و توسعه شهرک‌های صنعتی در اولویت برنامه‌های اقتصادی ایران است. به گزارش مادوند، ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و عراق با حضور احسان خاندوزی – وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر تجارت عراق برگزار و با امضای سند نهایی ۱۰ یادداشت تفاهم نامه و […]

ارسال توسط :
پ
پ

وزیر اقتصاد گفت: اتصال راه آهن-شلمچه بصره و توسعه شهرک‌های صنعتی در اولویت برنامه‌های اقتصادی ایران است.

به گزارش مادوند، ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و عراق با حضور احسان خاندوزی – وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر تجارت عراق برگزار و با امضای سند نهایی ۱۰ یادداشت تفاهم نامه و همچنین پیش نویس ۱۳ تفاهم نامه میان طرفین به پایان رسید.

در این نشست سید احسان خاندوزی – وزیر امور اقتصادی و دارایی در رابطه با همکاری‌های اقتصادی میان ایران و عراق گفت: خوشبختانه همکاری اقتصادی میان دو کشور در حال رشد است که باید با اتخاذ سیاست‌های هدفمند در جهت توسعه و تقویت آن گام برداشت.

وی افزود: برای سال جاری تجارت ۲۰ میلیارد دلاری میان ایران و عراق هدف‌گذاری شده است که دو برابر میزان تجارت میان طرفین در سال گذشته است. ایران در حوزه‌های راه سازی، فنی و مهندسی، علمی، پزشکی، نانو، برق، سلول های بنیادی، کشاورزی و دیگر حوزه ها دارای دستاوردها و ظرفیت های کلان است که میتوان از این ظرفیت ها در زمینه بالابردن همکاری اقتصادی با عراق استفاده کرد.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: صدور پروژه‌های فنی و مهندسی در زمینه سدسازی، پالایشگاه، نیروگاه و کارخانه‌جات در دستور کار این نشست قرار داشت.

خاندوزی افزود: همچنین در این نشست روابط مالی و بانکی برای گسترس زمینه همکاری اقتصادی میان ایران و عراق و تاسیس شهرک‌های صنعتی مشترک از موضوعات توافق نامه‌ها بود که با شناخت ظرفیت‌ها و معرفی نیازهای طرفین زمینه گسترش این همکاری‌ها فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد: البته مشکلاتی در زمینه استاندارد، هماهنگی گمرکات، حمل و نقل، نرخ تعرفه‌های گمرکی وجود دارد. همچنین، پرداخت مطالبات شرکت‌های فنی مهندسی ایرانی حاضر در عراق ضروری است و با توجه به توانمندی شرکت‌های ایرانی در حوزه زیرساختی، باید مشکلات موجود میان روابط تجاری و اقتصادی طرفین در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل و فصل شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: هیچ محدودیتی برای توسعه همکاری دو کشور به عنوان شرکای تجاری وجود ندارد و اولویت ایران در روابط تجاری با عراق، اتصال مسیر ریلی و راه آهن شلمچه – بصره، توسعه شهرک‌های صنعتی دو کشور و توسعه پروژه‌های فنی مهندسی است.

همچنین علی فکری – معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های مالی کشور – در این اجلاس گفت: سه ماه پیش زمینه اجلاس فعلی در شش کمیته تخصصی تجاری ایران و عراق فراهم شد و زمینه انعقاد ۲۳ تفاهم نامه که مقرر است در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق به امضا برسد، فراهم شد.
انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋