زمان تعامل و همکاری ادیان با یکدیگر فرا رسیده است
17 اردیبهشت 1403 - 1:35
شناسه : 295240
0

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در ادامه سفر خود به ارمنستان با اسقف اچمیادزین دیدار و گفتگو کرد. به گزارش مادوند، در این دیدار، اسقف اچمیادزین از کمک‌های ایران به ارمنستان تقدیر کرد و افزود: روند همکاری‌های بین دو ملت در زمینه‌های مختلف به نوبه خود به رفاه دو طرف کمک می‌کند. وی با تاکید بر روابط […]

ارسال توسط :
پ
پ

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در ادامه سفر خود به ارمنستان با اسقف اچمیادزین دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش مادوند، در این دیدار، اسقف اچمیادزین از کمک‌های ایران به ارمنستان تقدیر کرد و افزود: روند همکاری‌های بین دو ملت در زمینه‌های مختلف به نوبه خود به رفاه دو طرف کمک می‌کند.

وی با تاکید بر روابط گرم سفارت و رایزنی ایران در ارمنستان و کلیسای اچمیادزین، افزود: به لطف سفرا و نمایندگان فرهنگی برنامه‌هایی به شکل مشترک در زمینه گفتمان‌های بین ادیان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به کنفرانس مطالعات بین ادیان در سال گذشته در ماه دسامبر، گفت: مشابه همین کنفرانس در ایران نیز صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به برنامه‌هایی در چهارچوب آموزشی افزود: هدف این برنامه‌ها ایجاد فرصت برای آشنایی مقامات کلیسا با اسلام است.

اسقف اچمیادزین افزود: همواره لطف و مساعدت ایران شامل هم‌وطنان ارمنی ما در ایران شده است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز با ابراز خرسندی از این دیدار گفت: سند همکاری فرهنگی برای توسعه روابط دو کشور را امضا خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از رویکردهای دیرینه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفتگوی بین ادیان است، گفت: حدود ۳۵ سال است که گفتگوهای دینی را با سایر ادیان فراهم می‌کنیم.

وی با اشاره به تجارب خوب ناشی از گفتگو با ادیان مختلف از جمله مسیحیت و یهودیت، از اسقف اچمیادزین برای سفر به ایران دعوت کرد.

ایمانی‌پور با اشاره به گذر ایران از مرحله برقراری گفتگوها برای آشنایی با ادیان، ادامه داد: در حال حاضر با عبور از مرحله آشنایی با ادیان درباره نحوه تعامل و همکاری با یکدیگر گفتگو می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه شرایط منطقه ما را به سمت گفتگوها هدایت می‌کند ادامه داد: گفتگوهای این روزهای ما درباره مسایل مهم جهانی است و خانواده در حال حاضر یکی از ارکان مورد تهاجم غرب است.رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به این جمله که ملتی که با هم گفتگو می‌کنند با یکدیگر وارد جنگ نمی‌شوند، ابراز کرد: در قبال جنگ جهانی که علیه خانواده شکل گرفته نیازمند تشکیل ائتلاف جهانی برای حفاظت از خانواده هستیم.

ایمانی‌پور با بیان اینکه آموزش جوانان از مسایل مهمی است که باید درباره آن گفتگو کنیم، با ابراز تاسف از نسل‌کشی در غزه، افزود: جنگ غزه نشان داد که نهادهای بین‌المللی ناکارآمد هستند و ما نیازمند نهادهای جدید برای برقراری صلح جهانی هستیم.

وی با تاکید بر نقش جدی ادیان در حفظ صلح جهانی بیان کرد: ایران از صلح پایدار در منطقه حمایت می‌کند و همچنین حامی گفتگویی هستیم که در منطقه صلح ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه ارامنه در ایران مردمان نجیبی شناخته می‌شوند، اظهار کرد: مقام معظم رهبری از ارمنستان به عنوان یک همسایه خوب تعبیر می‌کنند و بر حفظ حدود و ثغور کشورها تاکید دارن.

وی تاکید کرد: در کنار یکدیگر و با گفتگوی سازنده می‌توانیم به صلح پایدار در منطقه کمک کنیم.

وی با ابراز تشکر برای ایجاد فرصت این دیدار، به علاقه‌مندی سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان برای توسعه روابط بین دو کشور با همکاری مجموعه کلیسا اشاره کرد و گفت: ریاست شورای سیاست‌گذاری گفتگوهای دینی در ایران برعهده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است که طی مکاتباتی که در زمینه ها و موضوعات مختلف با اسقف اچمیادزین داشتم پاسخ‌های مطلوبی دریافت کرده‌ام.

وی با اشاره به ایثارگری ارامنه در دوران هشت سال دفاع مقدس افزود: رهبر انقلاب به دیدار خانواده شهدای ارمنی می‌روند و آنان را تجمید می‌کنند.

وی با این توضیح که جایگاه ایران در ارمنستان و متقابلا جایگاه ارمنستان در ایران روشن است، افزود: در مدت کوتاهی که در ارمنستان هستم از مدارس و دانشگاه‌ها بازدبد کردم و خوشبختانه تعداد زیادی از جوان‌ها مشغول آموزش زبان فارسی هستند.

وی تاکید کرد: این تعداد از فارسی‌آموزان در ارمنستان و ارمنی‌آموزان در ایران ضامن روابط حسنه در آینده هستند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید بر سر همکاری‌های جهانی و منطقه‌ای با یکدیگر گفتگو کنیم، بیان کرد: تمدن غربی به‌خصوص در زمان همه‌گیری کرونا نشان داد که پاسخ‌گوی نیاز انسان معاصر نیست.

وی با بیان این که بر اینکه غرب در هرجا هراس ایجاد می‌کند آنجا خاستگاه اتفاقات خوب خواهد بود گفت: وقتی بر سر ادیان هراس‌افکنی می‌کنند یعنی ادیان مفید و تاثیرگذار هستند.

ایمانی‌پور با بیان اینکه ما در یک پیچ تاریخی قرار داریم عنوان کرد: نگاه‌ها از غرب به سمت شرق معطوف می‌شود و از سکولاریزم و فرار از دین به سمت فطرت بشری برمی‌گردد.

اسقف اچمیادزین نیزدر ادامه گفت: طی اعصار گذشته ارمنستان بارها جمهوریت خود را از دست داده و این کلیسا بوده که بار سنگین هدایت سیاسی مردم را به دوش گرفته است و امروز نیز کلیسا در تدوین جمهوریت نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به تاثیر کلیسا بر برقراری روابط دوستانه با ایران افزود: حتی در عبادتگاه‌های ما تاثیر فرهنگ و هنر ایرانی را بر دیواره‌ها خواهید دید.

وی با اشاره به حضور نمایندگان ارمنی در مجلس شورای اسلامی، گفت: حفظ و مرمت کلیساها در ایران و ثبت ملی و جهانی آنها یکی از جلوه‌های بارز حفظ حقوق ارامنه در ایران و دوستی متقابل بین دو ملت است که به لطف مقامات جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر احترام به همه ادیان گفت: با وجود تخریب‌هایی که علیه مسیحیت صورت گرفته ما حتی در دوران جنگ نیز تخریب و آسیب و توهین به هیچ یک از ادیان را مجاز ندانستیم.

سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان نیز ضمن تقدیر از روابط دوستانه اسقف اچمیادزین، گفت: در مناسبت‌های مختلف ایران در ارمنستان پدر مقدس مشارکت فعالی دارد و در مراسم روز قدس نیز سخنرانی دلنشینی داشتند.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋