طبیعتِ متفاوت فریده لاشایی را ببینید
09 فروردین 1403 - 1:37
شناسه : 291056
0

نقاشی‌های فریده لاشایی اغلب بر پایه عناصر طبیعت است. طبیعت برای این هنرمند تداعی‌کننده و پایه و اساس زندگی بود. بسیاری انتزاع بومی و طبیعت‌گرا را میراث فریده لاشایی در هنر مدرن ایران دانسته‌اند. به گزارش مادوند، فریده لاشایی احساس خود را به طبیعت این‌چنین بازگو کرده بود: «طبیعت حس اولیه و اساس زندگی را […]

ارسال توسط :
پ
پ

نقاشی‌های فریده لاشایی اغلب بر پایه عناصر طبیعت است. طبیعت برای این هنرمند تداعی‌کننده و پایه و اساس زندگی بود. بسیاری انتزاع بومی و طبیعت‌گرا را میراث فریده لاشایی در هنر مدرن ایران دانسته‌اند.

به گزارش مادوند، فریده لاشایی احساس خود را به طبیعت این‌چنین بازگو کرده بود: «طبیعت حس اولیه و اساس زندگی را در من برمی‌انگیزد، حسی که در عشق تجربه می‌کنیم، نوعی از همانندسازی با طبیعت و شور هستی را در من برمی‌انگیزد و بدین ترتیب با عناصر درونی خود رابطه برقرار می‌کنم.»

طبیعتِ متفاوت فریده لاشایی را ببینید

بی‌شک تاثیر عناصر طبیعت در آثار خلق‌شده توسط این نقاش، نویسنده و مترجم از نظر پنهان نخواهد شد، اگر چه تاکید اصلی او اغلب بر خطوط و رنگ‌های درهم تنیده بود و نگاهش به طبیعت، مدرن و متفاوت. او به دفعات با نقاشی‌های انتزاعی معاصرش شناخته شده است.

فریده لاشایی متولد سال ۱۳۲۳ در شهر رشت بود؛ او از جمله زنان نقاش شناخته‌شده در ایران و دیگر نقاط جهان است. 

از جمله عناصری که در آثار فریده لاشایی تکرار شده، گل و درخت و زمین است؛ با این حال طبیعت را با نگاهی متفاوت نمایان ساخته است که نگاه دیگری اینگونه نیست. به تعبیری، این هنرمند طبیعتِ جدیدی را به تصویر کشیده که نمادین است و در عین حال بسیار نزدیک به واقعیت.

طبیعتِ متفاوت فریده لاشایی را ببینید

برخی از پژوهشگران هنر معتقدند نقاشی‌های فریده لاشایی را می‌توان نمونه‌ای از حضور هنر گذشته در هنر معاصر به‌شمار آورد؛ به این معنا که رگه هایی از طبیعتِ نقاشان شمال اروپا در اواخر سده هفدهم میلادی را می‌توان در آثارش احساس کرد؛ همچنین معتقدند که حضور سنت نقاشی خاور دور نیز در آثار او دیده می‌شود. تمام ویژگی‌های آثار این هنرمند در شرایطی مطرح شده که نگاه او به طبیعت، نگاهی نو است. 

به تعبیری او احساساتِ طبیعت را به تصویر کشیده است. آثارش اغلب مبهم و نمادین است و بر جزییاتِ معمول توجهی نداشته است. درآمیختن رنگ‌ها در آثار او تصویری سیال از طبیعت ایجاد کرده که خود اثری شاعرانه است. 

طبیعتِ متفاوت فریده لاشایی را ببینید

این هنرمند اسفندماه ۱۳۹۱، در سن ۶۸ سالگی پس از گذراندن یک دوره طولانی بیماری و به خاطر ابتلا به سرطان درگذشت. 

انتهای پیام 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋