کتاب«ده گام سالمندی خوشایند» رونمایی شد
18 اسفند 1402 - 0:32
شناسه : 288107
0

مادوند/اصفهان سالمندی اجتناب‌ناپذیر بوده اما پیر شدن اختیاری است. انسان تا لحظه مرگ باید به یادگیری ادامه داده و نگذارد که سَم خودگویی های منفی به بدن او وارد شود. این جمله‌ها بخشی از جملاتی است که (۱۷ اسفندماه) و در آیین رونمایی از کتاب «ده گام سالمندی خوشایند»، در سالن اجتماعات حکمت باغ غدیر […]

ارسال توسط :
پ
پ

مادوند/اصفهان سالمندی اجتناب‌ناپذیر بوده اما پیر شدن اختیاری است. انسان تا لحظه مرگ باید به یادگیری ادامه داده و نگذارد که سَم خودگویی های منفی به بدن او وارد شود.

این جمله‌ها بخشی از جملاتی است که (۱۷ اسفندماه) و در آیین رونمایی از کتاب «ده گام سالمندی خوشایند»، در سالن اجتماعات حکمت باغ غدیر مطرح شد.

محسن لعلی، مترجم کتاب «ده گام سالمندی خوشایند» با اشاره به اینکه این کتاب، یک کتاب کاربردی و خودآموز است، گفت: هنگامی‌که این کتاب را به زبان انگلیسی می‌خواندم، متوجه راهبردها و دستورالعمل‌های کاربردی آن شدم. کتاب «ده گام سالمندی خوشایند»، به همت جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان منتشر شده است. هر سالمندی با رعایت یکسری نکات، می‌تواند یک سالمندی خوب داشته باشد. در علم روان‌پزشکی یکی از عمده مشکلات سالمندان، افسردگی است و متأسفانه در کشور ما اهمیت چندانی به روان‌شناختی و روان‌پزشکی سالمند داده نمی‌شود.

او افزود: طبق گفته کتاب، چند عامل برای بهزیستی سالمندی و بهتر زندگی کردن وجود دارد که شامل ۱- پذیرش سالمندی؛ سالمندی اجتناب‌ناپذیر بوده اما پیر شدن اختیاری است. طبق گفته نویسنده کتاب «سالمندی، جوانی ازدست‌ رفته نیست بلکه مرحله جدیدی از فرصت و قدرت است.» سن محدودیت ایجاد کرده و سَم هر انسانی خود گویی های منفی است. سن عاملی است که قدرت شما را می‌گیرد. یک سالمند در صورت افتخار به خود، از سالمندی خود نیز رضایت پیدا می‌کند. اولین کاری که سالمندی را خوشایند می‌سازد، پذیرش و مورد بعدی ۲- رشد فردی است. انسان تا لحظه‌ای که نفس می‌کشد، نباید یادگیری و زندگی کردن را متوقف کند. مورد بعدی ۳- زندگی هدفمند و معنادار کردن زندگی است.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان در خصوص معنای سالمندان، اضافه کرد: معنای سالمندان شامل مواردی از جمله: ۱- دنبال کردن علاقه‌های شخصی خود ۲- کمک به دیگران ۳- حفظ ارتباطات با دیگران که در ارتقای بهداشت روانی بسیار مؤثر بوده و ۴- تعامل مثبت با دیگران است، یعنی سالمند خوب سالمندی است که نسبت به دیگران نگرش مثبت داشته باشد. سالمندانی که عواطف منفی پیدا می‌کنند، دچار بیماری‌های جسمی بیشتری نیز می‌شوند ۵- تغییر نگرش رفتاری یعنی سالمند خوب سالمندی است که روی محیط خود تسلط داشته باشد و ۶- استقلال است.

این مترجم در ادامه با اشاره به یکی از مباحث کتاب تحت عنوان نگرش به مرگ، خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های سالمندان، ترس از مرگ است. طبق گفته بخشی از کتاب «همین‌جور که روز خوب، خواب خوب به همراه دارد، زندگی خوب هم مرگ خوب دارد.» مرگ اجتناب‌ناپذیر بوده و باید آن را پذیرفت. طبق گفته امام علی (ع)« دنیا ۲ روز است؛ روزی بر وفق مراد بوده و گاهی هم بر وفق مراد نیست و روزهایی که بر وفق مرادت است، مغرور نشو و روزهایی هم که بر وفق مرادت نیست، مأیوس نشو». مرگ نباید یک دغدغه فکری باشد. اگر دغدغه سالمندی، مرگ باشد او دغدغه زندگی را از دست می‌دهد. یکی از فلاسفه بیان کرده که اگر من زنده‌ام مرگی وجود ندارد و اگر مرگی وجود دارد، پس من زنده نیستم؛ چرا باید از چیزی بترسم که در حیات و زندگی من وجود ندارد؟ نیستی لازمه هستی بوده و مرگ به زندگی انسان معنی داده و سالمندی که مرگ را بپذیرد، طبق علایق خود زندگی می‌کند.

گفتنی است، در انتهای این مراسم از کتاب «ده گام سالمندی خوشایند» که توسط محسن لعلی ترجمه شده، رونمایی شد.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋