سومین کنفرانس «تحول اعتقاد به منجی در ادیان» در تانزانیا برگزار شد
13 اسفند 1402 - 0:42
شناسه : 287479
0

سومین کنفرانس بین ادیانی با موضوع «تحول اعتقاد به منجی در ادیان» توسط نمایندگی جامعه المصطفی(ص) العالمیه و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا برگزار شد. به گزارش مادوند، در این کنفرانس، مهمانان مختلفی از جمله الوندی سفیر جمهوری اسلامی ایران، نائب مفتی تانزانیا، رئیس شورای صلح ادیان تانزانیا، رهبران دینی مذاهب مختلف مسیحی، شیوخ […]

ارسال توسط :
پ
پ

سومین کنفرانس بین ادیانی با موضوع «تحول اعتقاد به منجی در ادیان» توسط نمایندگی جامعه المصطفی(ص) العالمیه و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا برگزار شد.

به گزارش مادوند، در این کنفرانس، مهمانان مختلفی از جمله الوندی سفیر جمهوری اسلامی ایران، نائب مفتی تانزانیا، رئیس شورای صلح ادیان تانزانیا، رهبران دینی مذاهب مختلف مسیحی، شیوخ و امامان جماعت و نیز شخصیت‌های دانشگاهی به همراه تعداد زیادی از طلاب و دانشجویان مراکز دانشگاهی و علمی مختلف حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلین تقوی، رئیس بنیاد المصطفی در تانزانیا، گسترش دین ناباوری را مهمترین چالش پیش روی اعتقاد به منجی برشمرد و بیان کرد که رهبران ادیان لازم است یکچارچه از سرمایه باور به منجی برای امیدبخشی و معنابخشی به زندگی و مسئولیت پذیری نسل جدید که مهمترین مسائل دنیای امروز است، استفاده کنند.

سخنران بعدی، جوزف موهوزا از دپارتمان ادیان دانشگاه دارالسلام بود. وی عنوان کرد که در متونی دینی مسیحیت، وعده ی الهی بر آمدن منجی آمده است، اگرچه برخلاف بسیاری از دیگر ادیان، در مسیحیت «منجی موعود» با همان «پیامبر» است و حضرت عیسی همان موعودی است که دوباره منتظر آمدنش هستیم. 

شیخ حمید جلالا، روحانی برجسته پیروان اهل بیت ع در تانزانیا با اشاره به آیاتی از قرآن کریم و احادیث نبوی، به جایگاه «حضرت مهدی عج» و باور به مهدودیت از دیدگاه مکتب اهل بیت علیهم السلام اشاره کرد و آن حضرت را ذخیره الهی برای پایان ظلم و جور دانست. 

خانم کروتی جورشا، رئیس بانوان جمعیت هندوهای دارالسلام و عضو معبد هندو ماهیلا مندال با اشاره به متون مقدس هندوها درباره ی منجی، بیان کرد: رهبران دینی وظایف مهمی در این باره بر دوش دارند که آموزش و تربیت دینی نسل جدید مهمترین آنهاست و تنها در سایه ی آموزش درست دینی است که نسل نوظهور ما می‌تواند با امید به آینده برای ساختن فردایی بهتر تلاش کند.

کشیش کریستوسیلر کالاتا از کلیسای لوتری تانزانیا، اعتقاد به منجی را عنصر مهمی در هویت دینی بخشی به جوانان امروزی دانست که می‌تواند باعث شود جوانان را در قرن ۲۱ برای مبارزه با چالش‌های این عصر نیرومندتر کند.

وی گفت‌وگوی بین ادیان در تانزانیا را اقدامی بسیار مهم برشمرد و اظهار امیدواری کرد که سفرای دیگر کشورها نیز همچون ایران برای برگزاری این گونه گفت‌وگوهای بین ادیانی، از مراکز دینی و معنوی حمایت کنند.  

حجت‌الاسلام کریمی، استاد مؤسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی، با برشمردن مهمترین مشکلات معنوی عصر حاضر مانند افسردگی، اضطراب، تمایل به خودکشی، ترس، ناامنی، احساس پوچی و بیهودگی، رنج و تنهایی بیان کرد که گسترش این مشکلات نشانگر این است که افراد جامعه درباره ی آموزه‌های دینی به خصوص در مورد آمدن منجی آموزش‌های کافی را دریافت نکرده‌اند و با فراگیری این آموزش‌ها و اصلاح سبک زندگی خود می‌توانند بر این بحران‌ها فائق بیایند. 

شیخ الهادی موسی، رئیس جمعیت امنیت و صلح بین ادیان تانزانیا (JMAT) در سخنانی به دیدگاه اهل سنت درباره ی امام منتظر داد و اشاره کرد که بر اساس منابع متقن اهل سنت و روایات متعدد از پیامبر بزرگوار اسلام، مهدی منتظر از نسل رسول الله است می‌آید و جهان را پر از عدل و داد می‌کند. اگرچه درباره ی جزئیات مهدی بین شیعه و سنی اختلاف است ولی اصل امام منتظر که همگان را در برابر خدا تسلیم و کافران را نابود می کند، مورد اتفاق همه ی مسلمانان و بلکه همه ادیان است.

شیخ علی الخمیس، نائب مفتی بزرگ تانزانیا با ابلاغ سلام مفتی تانزانیا از برگزاری این گونه گفت‌وگوهای بین ادیانی تشکر کرد و اظهار امیدواری داشت که این گفت‌وگوها در تانزانیا ادامه یابد. 

معارفی، رایزن فرهنگی کشورمان گفت: ترویج و گسترش گفت‌وگوهای بین ادیانی از مهمترین سیاست‌های ثابت جمهوری اسلامی ایران است و به همین دلیل هر سال تعداد زیادی از رهبران دینی از ادیان و مذاهب مختلف به ایران می‌آیند و یا آنها میزبان شخصیت‌های دینی ایرانی در کشورشان هستند. رهبران دینی تانزانیا نیز می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. 

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند سخن از منجی موعود، سخن از صلح و عدالت است و سخن از زمانی است که دیگر رژیم آپارتایدی در جامعه ی بشری وجود ندارد، به برخی جنایات اسرائیل در فلسطین اشاره کرد.

دعا برای مردم مظلوم فلسطین و استعانت از خداوند مهربان برای توفیق عبادت به مسلمانان در ماه مبارک رمضان پایان بخش برنامه بود. 

در این کنفرانس همچنین سه فیلم کوتاه با موضوع «منجی در مسیحیت»، «منجی در اسلام» و «منجی در هندوئسم» نمایش داده شد.

انتهای پیام 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋