با سونامی زباله‌های الکترونیکی چه کنیم؟
29 شهریور 1402 - 13:29
شناسه : 273710
0

مادوند/خراسان رضوی با توجه به اینکه برخی از کشورها ازجمله سنگاپور از نظر مساحت در زمره کوچکترین کشورهای جهان قرار می‌گیرد اما سالانه حدود ۶۰ هزار تن زباله الکترونیکی تولید می‌کند و در حال تلاش برای توسعه اقتصاد دایره‌ای است. به نقل از ویفروم، انتظار می‌رود با افزودن فوریت حل مشکلات زباله‌های الکترونیکی، اگر نرخ […]

ارسال توسط :
پ
پ

مادوند/خراسان رضوی با توجه به اینکه برخی از کشورها ازجمله سنگاپور از نظر مساحت در زمره کوچکترین کشورهای جهان قرار می‌گیرد اما سالانه حدود ۶۰ هزار تن زباله الکترونیکی تولید می‌کند و در حال تلاش برای توسعه اقتصاد دایره‌ای است.

به نقل از ویفروم، انتظار می‌رود با افزودن فوریت حل مشکلات زباله‌های الکترونیکی، اگر نرخ فعلی تولید زباله کاهش نیابد، محل دفن زباله این کشور جزیره‌ای در سال ۲۰۳۵ تکمیل ظرفیت شود.

زباله‌های الکترونیکی فقط یک مشکل برای سنگاپور نیست. وسواس جهان به فناوری باعث شده است که زباله‌های الکترونیکی به سریع‌ترین جریان زباله روی زمین تبدیل شوند و رئیس سابق برنامه محیط زیست سازمان ملل این بحران را به عنوان «سونامی زباله‌های الکترونیکی» توصیف کرد.

طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، سالانه حدود ۵۰ میلیون تن زباله الکترونیکی در جهان تولید می‌شود که تنها ۲۰ درصد آن به‌طور رسمی بازیافت می‌شود. این گزارش تخمین می‌زند که در صورت عدم اقدام، این مجموع تا سال ۲۰۵۰ بیش از دو برابر شده و به ۱۲۰ میلیون تن خواهد رسید.

کارشناسان اظهار کردند که زباله‌های الکترونیکی بر خلاف زباله‌های پلاستیکی  که در سواحل و سایر مناطق هستند، نوعی زباله بی‌صدا محسوب می‌شوند و آلودگی زمانی شروع می‌شود که آن را به محل دفن زباله می‌اندازید.

در سنگاپور، تولیدکنندگان با خروجی‌های بزرگتر از ۳۰۰ متر مربع باید نقاط جمع‌آوری زباله‌های الکترونیکی را در داخل تأسیسات خود راه‌اندازی کنند. برخی از شرکت‌ها نظارت بر جمع‌آوری زباله‌های الکترونیکی را برعهده می‌گیرند همچنین سطل زباله‌های الکترونیکی را در منطقه شهری سنگاپور قرار داده شده است تا مردم بتوانند زباله‌های استفاده شده خود را دفع کنند.

نتایج بررسی نشان داد که شرکت‌های تولید کننده لوازم الکتریکی و کالاهای الکترونیکی باید جمع‌آوری رایگان کالاهای قدیمی را از افرادی که درخواست کرده‌اند، سازماندهی کنند.

بر اساس نتایج تحقیقی در سال ۲۰۲۱ که در مجله The Lancet Planetary Health منتشر شد، زباله‌های الکترونیکی حاوی چندین ماده شیمیایی سمی مانند سرب، کادمیوم، جیوه و نیکل  همچنین ترکیبات آلی هستند که قرار گرفتن در معرض آنها بر محیط زیست و سلامت انسان تأثیر منفی می‌گذارد.

لازم به ذکر است که مدل اقتصاد دایره‌ای در نهایت باعث تولید زباله صفر و کاهش شدید آسیب‌های زیست‌محیطی می‌شود.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋