ده‌ها برابر شدن خسارات یک حادثه به خاطر تغییرات اقلیمی
30 شهریور 1402 - 13:29
شناسه : 273690
0

کارشناسان بر اساس نتایج مطالعه‌ای تازه می‌گویند: بارندگی مرگباری که در ماه جاری باعث سیل و ویرانی فاجعه‌بار در لیبی و سایر بخش‌های دریای مدیترانه شد، به دلیل بحران آب و هوایی ناشی از فعالیت بشر در کنار سایر عوامل انسانی، بسیار محتمل‌تر و شدیدتر شد. به گزارش مادوند، تیمی از کارشناسان در «برنامه اسناد […]

ارسال توسط :
پ
پ

کارشناسان بر اساس نتایج مطالعه‌ای تازه می‌گویند: بارندگی مرگباری که در ماه جاری باعث سیل و ویرانی فاجعه‌بار در لیبی و سایر بخش‌های دریای مدیترانه شد، به دلیل بحران آب و هوایی ناشی از فعالیت بشر در کنار سایر عوامل انسانی، بسیار محتمل‌تر و شدیدتر شد.

به گزارش مادوند، تیمی از کارشناسان در «برنامه اسناد جهانی آب و هوا» که نقش تغییرات آب و هوایی در پیامدهای مرتبط با پدیده‌های شدید اقلیمی را تجزیه و تحلیل می‌کنند، دریافتند گرم شدن زمین و تغییر اقلیم، احتمال وقوع توفان و بارندگی‌هایی که باعث ویرانی در شهر «درنه» لیبی و مرگ هزاران نفر شد را تا ۵۰ برابر افزایش داده و حجم بارش‌ها را نیز ۵۰ درصد بیشتر کرده است.

در گزارش این کارشناسان با اشاره به این که سال‌ها مناقشه در منطقه هم باعث آسیب‌پذیری بیشتر مردم در برابر سیل شد، تاکید شده است: این عوامل دست به دست هم داد و یک توفان فوق‌العاده شدید را به یک فاجعه تمام عیار انسانی بدل کرد.

بنابر گزارش بی‌بی‌سی، کارشناسان با استفاده از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای بررسی کردند که احتمال وقوع چنین توفانی در شرایط جاری که دما ۱.۱ درجه سانتیگراد بالاتر از زمان شروع دوران صنعتی است، چقدر بیشتر شده است. با این حال آنها این یافته را با اطمینان عنوان نکرده و خواستار احتیاط شدند چرا که تاکید دارند، فقدان داده‌ها به خصوص در لیبی باعث عدم قطعیت قابل توجه در نتایج مطالعات می‌شود.

ده‌ها برابر شدن خسارات یک حادثه به خاطر تغییرات اقلیمی

توفان دانیل پیش از رسیدن به لیبی باعث ۹۱۰ میلیمتر بارندگی در بخش‌هایی از یونان، بلغارستان و ترکیه شد و ۲۸ کشته در این مناطق برجا گذاشت و این مطالعه دریافت که تغییر اقلیم، احتمال وقوع چنین بارانی را در تمامی این کشورها ۱۰ برابر کرده است.

کارشناسان هشدار می‌دهند: می‌توان گفت توفانی با این شدت اکنون یک رویداد نسبتا عادی در این منطقه است و می‌توان هر ۱۰ سال انتظار وقوع آن را داشت.

اما رویداد آب‌وهوایی در شمال لیبی خیلی استثنایی‌تر بود و در نتیجه شدت این توفان به قدری بود که انتظار وقوع آن در این منطقه هر ۳۰۰ تا ۶۰۰ سال یک بار می‌رود.

به گفته کارشناسان، توفان دانیل با حرکت آرام خود در دریای مدیترانه، انرژی بیشتری را از دریا جذب کرد، چون دمای آب دو تا سه درجه بالاتر از میانگین ماه سپتامبر بود.

«کاستاس لاگوواردوس» از رصدخانه ملی آتن در این باره می‌گوید: توفان دانیل یک سیستم کم‌فشار بود، همانطور که معمولا در مدیترانه داریم. خیلی عمیق نبود اما در اوایل فصل روی داد و راکد بود و برای چهار، پنج روز بر فراز دریای یونان جنوبی معلق ماند.

ده‌ها برابر شدن خسارات یک حادثه به خاطر تغییرات اقلیمی

وی افزود: این گرمای اضافی باعث بادهای قوی‌تر شد که کمک کرد هوا رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد و وقتی به سواحل شمالی لیبی رسید، فقط ظرف ۲۴ ساعت حدود ۴۰۰ میلیمتر باران بر درنه ریخت.

کارشناسان می‌گویند: این تاثیر عظیم نشان می‌دهد که یک رویداد شدید آب‌وهوایی چگونه می‌تواند باعث عواقب فاجعه‌بار برای یک جمعیت آسیب‌پذیر شود.

بر اساس آخرین آمارها، تاکنون ۱۱ هزار و ۳۰۰ نفر در پی وقوع سیل و حوادث مرتبط با آن در لیبی جان خود را از دست داده ‌اند.

62728485

به گزارش آناتولی، شهر «درنه»، بیشترین آسیب را از این سیل متحمل شده است. سیل مرگبار ناشی از توفان مدیترانه‌ای دانیل در تاریخ ۱۰ سپتامبر رخ داد و باعث شکسته شدن سدهای شهر شد و خانه‌های مردم را از بین برد.

این فاجعه پس از سال‌ها جنگ داخلی بین دولت‌های رقیب رخ داده است. البته دولت‌ها سعی در حل مشکلات داشته‌اند اما تلاش‌ها به دلیل سردرگمی، مشکلات در تحویل کمک‌ها به مناطق آسیب دیده و تخریب زیرساخت‌های درنه از جمله چندین پل با مشکل مواجه بوده است.

به گزارش مادوند، دمای زمین از زمان شروع عصر صنعتی تاکنون ۱.۱ درجه گرمتر شده و اگر کشورها به شدت از تصاعد گازهای گلخانه‌ای کم نکنند، روند گرمایش ادامه خواهد یافت.

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتا خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر، شدید و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سال‌هاست که می‌گویند دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند.

ویدئو: نگاهی به شهر سیل‌زده «درنه» در لیبی/ منبع: اسپوتنیک

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋