افزایش ۲۳ درصدی مصرف موادمخدر نسبت به دهه گذشته/ تغییر الگوی جنسیتی و سنی مصرف موادمخدر
29 شهریور 1402 - 13:24
شناسه : 273554
0

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به آخرین پژوهش‌های به دست آمده اعلام کرد که بیش از ۶۵ درصد همسرآزاری، ۵۵ درصد طلاق‌ها،۳۰ درصد کودک‌آزاری‌ها، ۲۵ درصد قتل‌های عمدی و ۲۳ درصد نزاع‌ها مرتبط با مواد مخدر است. به گزارش مادوند، علیرضا کاظمی در شانزدهمین کنگره دانش اعتیاد، با بیان اینکه […]

ارسال توسط :
پ
پ

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به آخرین پژوهش‌های به دست آمده اعلام کرد که بیش از ۶۵ درصد همسرآزاری، ۵۵ درصد طلاق‌ها،۳۰ درصد کودک‌آزاری‌ها، ۲۵ درصد قتل‌های عمدی و ۲۳ درصد نزاع‌ها مرتبط با مواد مخدر است.

به گزارش مادوند، علیرضا کاظمی در شانزدهمین کنگره دانش اعتیاد، با بیان اینکه اعتیاد یکی از چهار بحران بزرگ جامعه بشری و نگران‌کننده است، اظهار کرد: سازمان‌های بین‌المللی چهار بحران را جزو اساسی‌ترین بحران‌های دنیا آورده‌اند که بحران اول فقر و شکاف طبقاتی و توسعه بی‌عدالتی در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی، بحران دوم تولید و انباشت سلاح‌های کشتارهای جمعی، بحران سوم، زیست محیطی و بحران چهارم نیز اعتیاد است.

وی گفت: بیش از ۹۰ درصد مردم مهمترین دغدغه خود را اعتیاد نام برده‌اند.

کاظمی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه آسیب‌های اجتماعی بزرگترین خطری است که کشور را تهدید می‌کند، افزود: ریشه بسیاری از مشکلات ما آسیب‌های اجتماعی است و اعتیاد مادر آسیب‌هاست. آنچه بالاتر از مشکلات اقتصادی و امنیتی، کمر کشور را می‌شکند، موضوع آسیب‌های اجتماعی و در راس آن اعتیاد است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به پیامدهای اعتیاد گفت: اعتیاد پیامدهای اقتصادی سنگینی بر جامعه تحمیل می‌کند که بخشی را دولت در قالب فرآیندهای بهداشتی، درمانی، قضایی، فرهنگی و امنیتی تحمل می‌کند و بخشی از خسارتها را نیز جامعه به دوش می‌کشد و بخشی از خسارت‌ها را هم افراد و خانواده‌ها تحمل می‌کنند.

اعتیاد عامل ۲۵ درصد قتل‌های عمدی و ۵۵ درصد طلاق‌ها

به گفته قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، آخرین پژوهش‌های به دست آمده نشان می‌دهد که بیش از ۶۵ درصد همسرآزاری‌ها، ۵۵ درصد طلاق‌ها،۳۰ درصد کودک‌آزاری‌ها، ۲۵ درصد قتل‌های عمدی و ۲۳ درصد نزاع‌ها مرتبط با مواد مخدر است.

وجود ۱۱۸۴ نوع ماده مخدر و روانگردان در دنیا

وی با بیان اینکه امروزه تغییرات متعدد ایجاد شده در الگوها، موجب شده انواع مواد روانگردان با برچسبهای مختلف و در فضای غفلت و ناآگاهی مورد مصرف قرار گیرد، گفت: امروز با وجود ۱۱۸۴ ماده مخدر و روانگردان در سطح دنیا، به هر چیزی که مصرف می‌شود باید با دیده شک و تردید و ابهام نگاه کنیم.

کاظمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز باید مسیرهای حرکت علمی خود را بر مبنای حل مسائل قرار دهیم، اظهار کرد: کشور مسائل اساسی دارد که باید به آنها توجه کرد و از طریق و روش علمی حل شود.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: ۱۱۴ سال می‌شود که در دنیا مبارزه جدی و بی‌امان در حوزه مبارزه با مواد مخدر دنبال می‌شود. شاید ۵۰ سال آن با رویکرد علمی و جامع در حوزه درمان و پیشگیری مبتنی بر رویکردهای علمی است، اما با وجود ۱۱۴ سال مبارزه جهانی و موفقیت‌های ایران در حوزه علمی و سخت افزاری و نرم افزاری، همچنان روند فزاینده مصرف و شیوع، در تمام کشورها وجود دارد.

گردش سود ۴۰۰ ـ ۵۰۰ میلیارد دلاری قاچاق موادمخدر 

وی معتقد است بخشی از این روند فزاینده به حوزه عرضه برمی‌گردد. همچنین یکسری عوامل مربوط به حوزه‌های اقتصادی و نگاه‌های سودآور و کلان که نصیب سوداگران مرگ می‌شود، است. سود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلاری، گردش سود اقتصادی این حوزه است.

کاظمی با اشاره به ضعف‌های ساختاری و قانونی که در کشور و دنیا داریم باعث افزایش این روند شده است، گفت: یکی از چالشهای جدی ما در این حوزه، چالشهای قانونی است که باید رفع شود اما بحرانها مختلفی که در دنیا به صورت خواسته یا ناخواسته ایجاد می‌شود باعث شده در سمت عرضه رشد فزاینده‌ای را داشته باشیم و البته در سمت مصرف‌کنندگان تغییرات الگوها، فقدان دانش، مشکلات اجتماعی و فرهنگی باعث شده که این رشد فزاینده شکل گیرد.

تغییر الگوی کشت، دسترسی و توزیع موادمخدر 

افزایش ۲۳ درصدی مصرف موادمخدر نسبت به دهه گذشته

«کانابیس‌ها» همچنان پرمصرف‌ترین ماده مصرفی در جهان

وی این را هم گفت که البته حاکمیت مطلقِ امروز فضای مجازی بر زندگی آحاد مردم بر بخشهای مختلف باعث تغییر الگوی مصرف، الگوی دسترسی و توزیع، الگوی کشت، الگوی تولید و حتی الگوی مواد شده و اینها از عواملی است که باعث شده امروز شرایط فزاینده‌ای را در جهان داشته باشیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به وضعیت جهانی مبتنی بر گزارش ۲۰۲۳ سازمان ملل گفت: روند مصرف مواد مخدر نسبت به دهه گذشته ۲۳ درصد افزایش داشته است و میزان مصرف مواد مخدر میان جوانان در بسیاری از کشور بیشتر از نسل قبلی است. «کانابیس‌ها» همچنان پرمصرف‌ترین ماده مصرفی در جهان هستند.

افزایش ۱۷.۵ درصدی مرگ و میر ناشی از اختلال مصرف موادمخدر در جهان 

الگوی جنسیتی و سنی مصرف موادمخدر در حال تغییر است

به گفته وی، مرگ و میر ناشی از اختلال مصرف مواد مخدر ۱۷.۵ درصد در سطح جهان افزایش یافته و الگوی جنسیتی و سنی در حال تغییر است.

کاظمی خاطرنشان کرد: امروز ۱۱۸۴ نوع ماده روانگردان جدید کشف شده است. همچنین کشفیات متامفتامین از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۲۰ پنج برابر افزایش یافته است.

وی یادآور شد: امروز راهی نداریم تا مرزهای دانش اعتیاد را با نگاه جامع تقویت کنیم؛ حوزه‌های فرهنگی و پیشگیری امروز اولویت نظام جمهوری اسلامی ایران است و نیازمند تولید محتوای خاص داریم. اکنون مشکل ما در حوزه فرهنگی و پیشگیری این است که نتوانسته‌ایم دانش تخصصی حوزه فرهنگی و پیشگیری را متناسب با جامعه مخاطب، متفاوت تولید کنیم.

درمان اعتیاد، نیازمند دانش روز 

کاظمی گفت: نیازمند علوم و دانش سازمان یافته و جامع متکی بر برنامه‌ها و اقدامات میدانی و عملیاتی هستیم. مشکل دیگری که وجود دارد به روزآوری روشها و فرایندها در حوزه‌های مختلف درمان است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که نوع مواجهه ما با درمان معتادان از یک روش ثابت برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه موضوع اعتیاد پیچیده و درمان آن نیز سخت است، اظهار کرد: به همان میزان پیچیدگی، مواجهه ما باید متفاوت و پیچیده باشد. نیاز به رشته‌های دانشگاهی ویژه در این حوزه داریم.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋