ارجاع ۵ درصد نوآموزان به سنجش تخصصی سلامت/ ایجاد کمیته «جای دهی آموزشی» برای اولین بار
08 مرداد 1402 - 9:15
شناسه : 265905
0

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از ارجاع حدود پنج الی شش درصد از نوآموزان شرکت کننده در فرآیند سنجش سلامت به سنجش تخصصی و نیز تشکیل کمیته «جای دهی آموزشی» برای اولین بار به منظور تعیین چگونگی جای دهی دانش آموزان استثنایی در مدارس استثنایی خبر داد. حمید طریفی حسینی در گفت‌وگو با […]

ارسال توسط :
پ
پ

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از ارجاع حدود پنج الی شش درصد از نوآموزان شرکت کننده در فرآیند سنجش سلامت به سنجش تخصصی و نیز تشکیل کمیته «جای دهی آموزشی» برای اولین بار به منظور تعیین چگونگی جای دهی دانش آموزان استثنایی در مدارس استثنایی خبر داد.

حمید طریفی حسینی در گفت‌وگو با مادوند، با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز کلاس اولی در سال گذشته در کل کشور داشتیم، اظهار کرد: از نظر ما حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر از کلاس اولی‌ها تقریبا تعیین تکلیف شده‌اند یعنی کار سنجش آنها انجام شده است.

وی با بیان اینکه پرونده سنجش مقدماتی ما تقریبا بسته شده است و خیلی مراجعات محددودی در سطح کشور داریم که کار سنجش آنها نیز در حال انجام است، توضیح داد: تعدادی از این نوآموزان کلاس اولی به سنجش تخصصی سلامت ارجاع داده شده‌اند که حدود ۸۰ درصد از تست‌های تخصصی این نوآموزان نیز انجام و ۲۰ درصد از تست‌های تخصصی باقی مانده  است. اگر این  تست‌های تخصصی هم انجام شود پرونده سنجش در بخش تخصصی هم کاملا بسته می‌شود. تلاش می‌کنیم تا انتهای مرداد ماه سنجش تخصصی ما انجام شود.

به گفته طریفی کار سنجش سلامت ۴۰ هزار الی ۵۰ هزار نفر در کل کشور باقی مانده‌ است که این افراد هم می‌تواند تا مردادماه برای انجام سنجش خود به پایگاه‌ها مراجعه کنند.

تجدید نظر در ابعاد سنجش سلامت و انجام تست‌ها توسط نیروهای متخصص

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد: امسال فرآیند سنجش در ابعاد و مولفه‌های مختلف مورد تجدید نظر و بازنگری قرار گرفت. یکی از  مولفه‌های آن نیرو و عوامل انسانی درگیر در این امر بود. امسال برای اولین بار بخش مهمی از برنامه سنجش توسط نیروهای  متخصصی که در مراکز مشکلات ویژه یادگیری ما کار می‌کردند انجام شد. این‌ متخصصین حرفه‌ای و اکثرا دارای مدارک تحصیلی مرتبط در سطح فوق لیسانس و دکتری هستند و تست‌ها توسط این افراد گرفته شد. کیفیت کار خیلی بالاتر رفت و از این رو ارجاعات ما به مرحله تخصصی به خصوص در ارجاع تخصصی هوش، کم شد.

به گفته وی از این طریق حدود ۵۰ درصد ارجاعات تخصصی به مرحله تخصصی ارزیابی هوش کاهش داده شده است چراکه نوآموزان در همان سطح اول توسط ابزارها و نیروهای متخصص سنجش می‌شدند.

طریفی بیان کرد: امسال سنجش سلامت متفاوت‌تر از سال‌های گذشته انجام شد. از این بابت خانواده‌ها نیز فضای بهتری را تجربه کردند چراکه نیازی نبود برای بررسی‌های بیشتر به پایگاه‌های تخصصی مراجعه کنند. سعی کردیم بعضا استرسی که به دانش آموز و خانواده  وارد می‌شد را از باب پیگیری‌های سطح بالاتر حذف کنیم.

چند درصد نوآموزان نیازمند مداخله جدی تشخیص داده شده‌اند؟

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پاسخ به اینکه چه تعداد از نوآموزانی که به سنجش تخصصی ارجاع داده شدند با مشکلات نیازمند مداخله جدی گزارش شدند؟، گفت: معمولا بین ۵ تا ۶ درصد از افرادی که در فرآیند سنجش شرکت می‌کنند به سنجش تخصصی ارجاع داده می‌شوند و در این فرآیند هم کمتر از یک درصد بچه‌ها دارای معلولیت یا اختلال شدید تشخیص داده می‌شوند که نیاز به مداخله جدی دارند. از این جهت هم نباید خانواده‌ها نگرانی داشته باشند چراکه ارجاع تخصصی از باب بررسی‌های دقیق‌تر و بیشتر برای تشخیص مشکل و جای دهی آموزشی درست برای دانش آموز اتفاق می‌افتد.

تشکیل کمیته «جای دهی آموزشی» برای اولین بار

طریفی همچنین از تشکیل کمیته «جای دهی آموزشی» برای اولین بار به منظور تعیین چگونگی جای دهی دانش آموزان استثنایی در مدارس استثنایی خبر و توضیح داد: ما برای اولین بار کمیته‌ای تحت عنوان کمیته جای دهی آموزشی در آموزش و پرورش استثنائی ایجاد کردیم. این کمیته در مراکز جامع سنجش و آموزش و توانبخشی و مداخله به هنگام ما تشکیل می‌شود.

به گفته وی، افراد مختلفی از جمله اولیای دانش آموز، مدیر مرکز، آموزگار استثنایی که مرتبط با نوع معلولیت دانش آموز باشد و یک نفر نیروی توان بخشی عضو کمیته یاد شده هستند و تصمیم می‌گیرند دانش آموزی که سطح، شدت و نوع معلولیت او مشخص شده است باید در مدرسه استثنایی یا عادی جای گیرد، یا می‌تواند آموزش در منزل ببیند و یا حتی کلاس‌های بیمارستانی برای او برگزار شود چراکه آموزش و پرورش استثنایی آموزش ویژه‌ای خارج از مدرسه هم ارائه می‌دهد.

طریفی ادامه داد: آن کمیته تصمیم می‌گیرد که دانش آموز کجا جای بگیرد و چه نوع خدماتی دریافت کند. برای مثال این کمیته مشخص می‌کند دانش آموز شناسایی شده نیاز به معلم رابط دارد یا خیر؟، برای چه ساعتی نیاز به معلم رابط دارد؟، آیا نیاز به خدمات توان بخشی دارد یا خیر؟، نیاز به چه سطحی از خدمات توانبخشی دارد؟. این کمیته جزئیات را صورت جلسه می‌کنند و در سامانه ذیربط  بارگذاری می شود. بعد از آن مشخصات برای سامانه ثبت نام ارسال می‌شود و دانش آموز می‌تواند در مدرسه مربوطه ثبت نام را انجام دهد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین یادآور شد: قبلا روال اینگونه بود که پس از مشخص شدن نتیجه تست، مدیر مدرسه تصمیم می‌گرفت کار ثبت نام یا جای دهی دانش آموز در مدرسه عادی یا استثنایی انجام شود اما اکنون این کمیته که از ذی نفعان مختلفی تشکیل شده است در اینباره تصمیم می‌گیرند. برای این کار هم آزمونگر آزمون و تست را می‌گیرد، بعد از آمدن نتیجه تست ویژگی‌های دیگر دانش آموز نیز در آن کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد و آنچه به مصلحت دانش آموز است تصمیم گیری می‌شود.

کمیته «جای دهی آموزشی» در طول سال فعال است؟

وی در پاسخ به اینکه آیا کمیته جای دهی آموزشی در طول سال فعال است؟، افزود: این کمیته همیشه به صورت دائمی در طول  سال تحصیلی فعال است چراکه ممکن است در خلال سال تحصیلی با دانش آموزی مواجه شویم که باید مورد تست مجدد قرار گیرد، بنابراین این کمیته همیشه فعال است و به حسب مورد جلسات آن در مرکز جامع برگزار می‌شود.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋