اصفهان موظف به تهیه ۱۱۰۰ لیتر سرم ضد هاری است
28 تیر 1402 - 9:19
شناسه : 261177
0

مادوند/اصفهان مدیرکل اداره کل انتقال خون استان اصفهان با اعلام اینکه استان اصفهان باید تا پایان سال یک هزار و ۱۰۰ لیتر سرم ضد هاری برای سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت تهیه کند، گفت: چهار استان موظف به تهیه این سرم هستند، اما درخواستی که از استان اصفهان دارند نسبت به بقیه استان‌ها بیشتر […]

ارسال توسط :
پ
پ

مادوند/اصفهان مدیرکل اداره کل انتقال خون استان اصفهان با اعلام اینکه استان اصفهان باید تا پایان سال یک هزار و ۱۰۰ لیتر سرم ضد هاری برای سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت تهیه کند، گفت: چهار استان موظف به تهیه این سرم هستند، اما درخواستی که از استان اصفهان دارند نسبت به بقیه استان‌ها بیشتر است.

کیان دهراب‌پور در گفت‌وگو با مادوند، با بیان اینکه اداره کل انتقال خون استان اصفهان از سال ۱۳۴۴ تحت‌نظر هلال‌احمر راه‌اندازی شد، اظهار کرد: این اداره در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۳۷ هزار اهداکننده خون داشت که با این جمعیت اهداکنندگان همه نیاز خونی مدنظر برطرف شد. امسال نیز طبق برنامه‌ای که سازمان انتقال خون مشخص کرده است باید ۱۷ درصد رشد اهداکنندگان خون را داشته باشیم و از ۱۳۷ هزار اهداکننده خون به ۱۶۰ هزار اهداکننده برسیم.

وی با اشاره به آخرین آماری که از اهداکنندگان خون، به‌دست‌آمده، افزود: تقریباً ۵۷.۵۹ درصد اهداکنندگان خون در استان، اهداکننده مستمر هستند، اهداکننده مستمر یعنی اهداکننده‌ای که در سال حداقل دومرتبه اهدای خون داشته باشد. میانگین کشور از لحاظ اهداکنندگان خون مستمر ۵۴.۱۲  درصد است که خوشبختانه آمار استان اصفهان نسبت به میانگین کشوری بیشتر است و این یک نقطه قوت محسوب می‌شود.

مدیرکل اداره کل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به جمعیت ۳.۲ درصدی بانوان اهداکننده خون، گفت: آمار اهداکنندگان بانوان نسبت به ۴.۵۲ درصد میانگین کشوری پایین‌تر است. از بانوان انتظار داریم با مراجعه به ۱۱ مرکز خون‌گیری فعال در سطح استان، میزان اهدای خون بانوان را افزایش دهند.

وی با اعلام اینکه بانوان نباید هیچ نگرانی برای اهدای خون داشته باشند، توضیح داد: در زمان مراجعه بانوان برای اهدای خون، آنها توسط پزشک معاینه می‌شوند و در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند اهدای خون انجام دهند. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد مصرف‌کنندگان فرآورده‌های خونی خود بانوان هستند، اما اهداکنندگان خون بانوان کمتر است.

دهراب‌پور خاطرنشان کرد: در استان اصفهان از هر یک هزار نفر ۲۵.۵۵ درصد از افراد اهداکننده خون هستند که نسبت به ۲۶.۲۵ درصد میانگین کشوری پایین‌تر است، انتظار داریم در سال جاری مراجعه‌کنندگان افزایش پیدا کنند. البته در ۴ ماه نخست سال ۱۴۰۲،  نسبت به مدت مشابه سال گذشته خون‌گیری ۳ درصد افزایش پیدا کرده، اما بازهم انتظار داریم در ادامه روزهای سال مردم ما را مدنظر قرار دهند و برای اهدا خون مراجعه کنند.

وی در خصوص دیگر وظایف سازمان انتقال خون استان، تصریح کرد: یکی دیگر از کارهایی که سازمان انتقال خون کشور بر عهده اداره کل اصفهان گذاشته، تهیه سرم ضد هاری است که اعلام شده استان اصفهان باید تا پایان سال یک هزار و ۱۰۰ لیتر سرم ضد هاری برای سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، تهیه کند. البته چهار استان موظف به تهیه این سرم هستند، اما درخواستی که از استان اصفهان دارند نسبت به بقیه استان‌ها بیشتر است.

مدیرکل اداره کل انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: تاکنون ۳۰ نفر اهداکننده مشخص سرم ضد هاری داریم که در این حوزه نیز از مردم انتظار می‌رود ما را در این کار یاری دهند و برای تهیه سرم ضد هاری مراجعه کنند. در زمان مراجعه این افراد به آنها گفته می‌شود چه‌کارهایی باید انجام دهند و یک‌سری واکسن‌ها باید به آنها تزریق شود و پس از گذراندن دوره‌ای مشخص می‌توانیم مقدار سرم مورد نظر را تهیه کنیم تا هرکسی در هرجای ایران به این سرم نیاز پیدا کرد، قابل‌دسترس باشد.

وی از انجام پلاکت فرزیس در استان اصفهان خبر داد و گفت: این کار به معنای دریافت خون و جداسازی پلاک‌های آن و سپس بازگرداندن خون به بدن فرد اهداکننده است و ما از مراجعه‌کنندگان فقط پلاکت می‌گیریم که در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۴ هزار و ۴۰۰ نفر اهداکننده پلاکت داشتیم. برنامه داریم در سال جاری این آمار را افزایش دهیم.

اصفهان موظف به تهیه ۱۱۰۰ لیتر سرم ضد هاری است

دهراب‌پور، اعلام کرد: اداره کل انتقال خون استان اصفهان به ۶۲ بیمارستان فرآورده‌های خونی توزیع می‌کند که از این تعداد ۸ بیمارستان تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی کاشان و ۵۴ بیمارستان تحت‌نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. همچنین نزدیک به ۲.۵ درصد خون‌ها ضایعات خونی هستند که بازهم از این نظر نسبت به آمار کشوری وضعیت خوبی داریم.

وی با بیان اینکه ما یکسری بیماران هم داریم که ماهیانه خون دریافت می‌کنند، تصریح کرد: در استان اصفهان ۸ هزار ۵۴۷ تخت فعال بیمارستانی داریم که از این تعداد یک هزار و ۱۰۰ نفر بیماران تالاسمی یک هزار ۴۹۶ نفر بیماران تالاسمی ماژور  و ۱۰ هزار  و ۲۷۴ نفر بیماران دیالیزی هستند که دانشگاه علوم پزشکی معرفی کرده که از تعداد یک هزار ۴۹۶ نفر بیماران تالاسمی ماژور حدود ۸۵۰ نفر ماهیانه خون دریافت می‌کنند.

مدیرکل اداره کل انتقال خون استان اصفهان با اشاره برنامه‌های ماه محرم، توضیح داد: باتوجه‌به اینکه در آستانه ماه محرم در شهرستان فلاورجان و خمینی‌شهر تقاضاها از سازمان انتقال خون استان زیاد است و اهداکنندگان زیادی داریم. از ابتدای ماه محرم تا پایان دهه اول در شهرستان خمینی‌شهر در دو شیفت خونگیری انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین تیم‌های سیاری را فعال کردیم که شامل اتوبوس خونگیری و تیم کامل پزشکی هستند که دو روز برای شهرستان فلاورجان و  ۲ روز در شهرستان قهدریجان خون‌گیری انجام می‌دهند و ۶ روز دیگر هم در حال برنامه‌ریزی هستیم تا تیم خونگیری به مناطقی بروند که تقاضا زیادی دارند؛ ولی مرکز فعالی برای مراجعه اهداکنندگان در آن مناطق نیست، اما امیدواریم در محرم افراد زیادی مراجعه کنند.

دهراب‌پور دررابطه‌با مهم‌ترین دغدغه‌های اداره کل استان، گفت: یکی دیگر از موارد قابل‌توجه اداره کل انتقال خون استان اصفهان تعداد خون‌گیری نسبت به پرسنل است، تعداد کارمندان در استان اصفهان نسبت به استاندارد کمتر است. ما به‌ازای هر پرسنل حداقل ۷۵۰ واحد خون‌گیری داریم در کشور  در رتبه دوم هستیم که این آمار نشان می‌دهد پرسنل ما زحمت زیادی می‌کشند و لازم است سازمان انتقال خون کشور در زمینه نیروی انسانی به ما کمک کند.

وی  تأکید کرد: همچنین سازمان انتقال خون کشور باید دررابطه‌با تخصیص اعتبارات جاری و تملک دارایی ما را یاری کنند که ما مشکلی از نظر تأمین بودجه نداشته باشیم، اعتبار نامتناسب و کمبود نیروی انسانی مهم‌ترین دغدغه اداره کل استان است. اما همکاران ما در این اداره شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کردند که هیچ کمبودی از نظر فرآورده‌های خونی نداشته باشیم.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋