رشد ۹۰ درصدی مراجعه اتوبوس‌ها به مراکز معاینه فنی/ لزوم تعدد معاینه فنی خودروهای سن بالا
23 تیر 1402 - 9:14
شناسه : 258428
0

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از رشد ۹۰ درصدی مراجعات اتوبوس های شرکت واحد به مراکز معاینه فنی شهر تهران خبر داد. شادی مالکی در گفت وگو با مادوند،  به مراجعه ۱۶۰۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد به مراکز معاینه فنی پایتخت اشاره کرد و گفت: ذرات معلق یکی از مهمترین آلاینده ها در […]

ارسال توسط :
پ
پ

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از رشد ۹۰ درصدی مراجعات اتوبوس های شرکت واحد به مراکز معاینه فنی شهر تهران خبر داد.

شادی مالکی در گفت وگو با مادوند،  به مراجعه ۱۶۰۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد به مراکز معاینه فنی پایتخت اشاره کرد و گفت: ذرات معلق یکی از مهمترین آلاینده ها در شهر تهران هستند که بر اساس سیاهه انتشار سال ۱۳۹۶ شهرداری تهران، اتوبوس های شرکت واحد در انتشار آن سهم ۵.۷ درصدی دارند.

وی ادامه داد: بر همین اساس با توجه به اهمیت موضوع کاهش آلودگی هوا و حفظ ایمنی و سلامت شهروندان برای مدیران شهری، جهت تدقیق در کنترل دوره ای وضعیت آلایندگی و ایمنی این خودروها بنا بر هماهنگی انجام شده با شرکت واحد اتوبوسرانی، امسال نسبت به برنامه ریزی جهت اعزام اتوبوس های شرکت واحد به مراکز معاینه فنی شهر تهران اقدام شده است که خوشبختانه آمار نشان می دهد در سه ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته حداقل میزان مراجعات، ۹۰ درصد افزایش داشته است.

مالکی ادامه داد: شهر تهران از بضاعت سه مرکز تک خطه معاینه فنی خودروهای سنگین بر خوردار بوده که دو مرکز آن در توقفگاه های شرکت واحد قرار دارد.

مراجعه ۵۰۵ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی در سه ماهه ابتدایی سال

۱۷ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند

مالکی در خصوص وضعیت مراجعات خودروهای سبک در سه ماهه ابتدایی امسال نیز توضیح داد: در این بازه زمانی در حدود ۵۰۵ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته میزان مراجعات تغییر چندانی نداشته است. از این آمار ، ۳۹۵ هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده و نقص مربوط به آلایندگی ۴۷ هزار، همراستایی۲۶ هزار، کمک فنر ۱۴ هزار، تست ترمز ۳۴ هزار و وضعیت ظاهری ۵۳ هزار دستگاه خودرو مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران شناسایی و در نهایت جهت اخذ معاینه فنی توسط راکبین آن رفع ایراد گردیده است. در مجموع ۲۸ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نگردیده و تعدادی از این خودروهای مردود دارای چند نقص بوده اند.

وی در خصوص تعداد گواهی معاینه فنی صادره از مراکز شهر تهران به تفکیک معاینه فنی برتر و معمولی، تصریح کرد: در سه ماهه ابتدای امسال حدود ۳۷۸ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، در حدود ۶۸ هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع در حدود ۱۷ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران، دارای معاینه فنی برتر می باشند.

گزارش تحلیلی وضعیت خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران در سال ۱۴۰۱

بیشترین مراجعات مربوط به خودروهای دارای عمر ۷ تا ۱۰ سال 

مدیرعامل ستاد معاینه فنی ضمن اشاره به مراجعه یک میلیون و ۷۱۵ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهرتهران در سال گذشته، گفت: از این تعداد یک میلیون و  ۳۰۵ هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات نخست بوده که در نهایت ۹۵ درصد از آن موفق به اخذ معاینه فنی شده اند و ۵ درصد به دلیل فرسودگی و یا عدم شرایط فنی از انجام معاینه فنی در مراکز شهر تهران انصراف داده اند و از گواهی معاینه فنی صادره ، ۱۷درصد آن مربوط به معاینه فنی برتر می باشد.

از یک میلیون و ۳۰۵ هزار خودرو در مراجعه نخست، ۱۱ درصد از آزمون آلایندگی، ۱۸ درصد از آزمون ترمز، ۱۵ درصد از عیوب ظاهری، ۳ درصد از کمک فنر و ۷ درصد از ناهمراستایی چرخ ها مردود گردیده اند؛ البته برخی از خودروها دارای چند نقص بوده اند.

مالکی در خصوص درصد مردودی خودروها از آزمون های معاینه فنی اظهار داشت: از یک میلیون و ۳۰۵ هزار دستگاه در مراجعه نخست، ۱۱ درصد از آزمون آلایندگی، ۱۸ درصد از آزمون ترمز، ۱۵ درصد از عیوب ظاهری، ۳ درصد از کمک فنر و ۷ درصد از ناهمراستایی چرخ ها مردود گردیده اند، البته برخی از خودروها دارای چند نقص بوده اند.

وی با اشاره به این مسئله که بیشترین مراجعات مربوط به خودروهای دارای عمر ۷ تا ۱۰ سال به مراکز شهر تهران بوده، اظهار کرد: بررسی نتایج نشان می دهد که مردودی خودروها در آزمون های معاینه فنی با بیشتر شدن سن خودرو افزایش یافته است. ۲۰ درصد از خودروهای با سن ۱۶ تا ۲۰ سال و ۴۳  درصد از خودروهای با سن بیش از ۲۰سال نیز از آلایندگی مردود شده اند که البته این موضوع در ارزیابی ایمنی نیز بر همین منوال است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی تهران ادامه داد: ۱۵ درصد از خودروهای با سن ۱۶تا ۲۰ سال و ۲۰ درصد از خودروهای با عمر بیش از ۲۰ سال از مهمترین عامل ایمنی یعنی صحت و سلامت سیستم ترمز مردود شده اند که این مسئله حاکی از نیاز به افزایش تعدد معاینه فنی سالانه این دسته از خودروها داشته و این خودروها بایستی به علت فرسودگی، استهلاک قطعات و نگهداشت ضعیف تر بیش از یکبار در سال معاینه فنی شوند.

بیش از ۲۰ درصد خودروهای با عمر سه تا چهار سال از آزمون های معاینه فنی مردود شده اند

مالکی در خصوص وضعیت خودروهای غیر مشمول معاینه فنی با سن کمتر از ۴ سال که به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند، افزود: در سال گذشته ۱۵ هزار دستگاه خودرو به مراکز پایتخت مراجعه کرده که۲۱ درصد آن در آزمون های معاینه فنی مردود و موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه نخست نشدند که البته  ۶ درصد از خودروهای تولید سال از آزمون آلایندگی مردود شده اند. نتایج نشان می دهد بیش از ۲۰ درصد خودروهای با عمر سه تا چهار سال از آزمون های معاینه فنی مردود شده اند. بدون تردید با توجه به این درصد بالای مردودی خودروهای با عمر کمتر از ۴ سال، جهت کنترل خودروها پس از پایان دوره گارانتی و حمایت از مصرف کنندگان خودرو با پوشش برخی از هزینه ها، سن معافیت خودروهای نو نیاز به  بازنگری داشته و بایستی سن معافیت معاینه فنی متناسب با دوره زمان گارانتی تعیین شود.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋