افزایش ۳۲ هزار میلیارد تومانی نقدینگی با تصویب لایحه برداشت ۱.۵ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی
21 خرداد 1396 - 20:40
شناسه : 1941
0

با توجه به اینکه مصارف لایحه برداشت ۱.۵ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی، ریالی است، تصویب و اجرای این لایحه ۴۸۶۷ میلیارد تومان به پایه پولی و ۳۲ هزار و ۶۱۲ میلیارد تومان به حجم نقدینگی می‌افزاید.   مدتی است دولت لایحه برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستاها […]

ارسال توسط :
پ
پ

13930827000303 PhotoAبا توجه به اینکه مصارف لایحه برداشت ۱.۵ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی، ریالی است، تصویب و اجرای این لایحه ۴۸۶۷ میلیارد تومان به پایه پولی و ۳۲ هزار و ۶۱۲ میلیارد تومان به حجم نقدینگی می‌افزاید.

 

مدتی است دولت لایحه برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستاها را به مجلس ارسال کرده است.

فارغ از خوب یا بد بودن برداشت از صندوق توسعه ملی و چارچوب و اهداف آن، اثرات این لایحه بر متغیرهای پولی قابل تامل است.

با توجه به مصارف در نظر گرفته شده برای این لایحه، کل رقم ۱.۵ میلیارد دلار باید به صورت ریالی مصرف شود،بنابراین این لایحه اثرات قابل توجه بر حجم نقدینگی، پایه پولی و حجم پول خواهد داشت.

با در نظر گرفتن نرخ رسمی ۳۲۴۵ تومان برای یک دلار آمریکا،با برداشت دولت از بانک مرکزی به ازای ۱.۵ میلیارد دلار، ۴ هزار و ۸۶۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به حجم پایه پولی افزوده خواهد شد.

طبق آخرین اعلام مسئولان بانک مرکزی، عدد ضریب فزاینده پولی ۶.۷ است که در این صورت رقم پایه پولی در این عدد ضرب و حجم نقدینگی به وجود آمده این خلق پول در مدت ۱۲ ماه مشخص می‌شود.

بنابراین این لایحه (در صورت تصویب مجلس و اجرای آن و ثابت بودن نرخ ضریب فزاینده) ۳۲ هزار و ۶۱۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به حجم نقدینگی می‌افزاید.

این گزارش حاکی است دولت یازدهم در طول سال‌های گذشته همواره تامین مالی از محل پول پرقدرت بانک مرکزی را مخرب و مضر دانسته اما در طول این سال‌ها پایه پولی فقط از محل افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و دولت به روش‌های مختلف از جمله طرح بسته خروج از رکود از بانک مرکزی تامین مالی کرده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋