آنچه ۱۲ دی ماه در فرهنگ و هنر مخابره شد
13 دی 1401 - 13:24
شناسه : 164260
0

قطعی شدن اکران فیلم «ملاقات خصوصی»، خبرهای به مناسبت سالگرد حاج قاسم سلیمانی و خبرهای پیرامون حج و….از جمله خبرهای امروز است. به گزارش مادوند، روز دوشنبه ۱۲ دی ماه  «حاج قاسم سلیمانی» تیتر بسیاری از خبرهای مادوند و سرویس فرهنگی هنری آن بود که در ادامه برخی از آنها را مرور می کنیم. «حاج […]

ارسال توسط :
پ
پ

قطعی شدن اکران فیلم «ملاقات خصوصی»، خبرهای به مناسبت سالگرد حاج قاسم سلیمانی و خبرهای پیرامون حج و….از جمله خبرهای امروز است.

به گزارش مادوند، روز دوشنبه ۱۲ دی ماه  «حاج قاسم سلیمانی» تیتر بسیاری از خبرهای مادوند و سرویس فرهنگی هنری آن بود که در ادامه برخی از آنها را مرور می کنیم.

«حاج قاسم» تیتر کدام خبرها بود؟

طبق اطلاعات خانه کتاب و ادبیات، ۵۹۰ عنوان کتاب با کلید واژه «قاسم سلیمانی» منتشر شده که ۱۸۰ عنوان چاپ اول و  ۴۱۰ تای دیگر تجدید چاپ هستند. البته جست‌وجو با کلید واژه «حاج قاسم»، ۶۱۲ عنوان کتاب را در پی دارد که ۱۸۵ تا از آنها چاپ اول است. با کلیدواژه‌های «سردار سلیمانی» و «سردار دل‌ها» نیز به ترتیب ۱۰  و ۴۷ عنوان کتاب در بخش جست‌وجوها پدیدار می‌شود.  

در خبر دیگر می خوانیم که ۳۰ اثر برگزیده برای اجرای چهارمین دوره جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی از سوی دبیرخانه جشنواره معرفی شدند. همچنین این روزها دو اثر نمایشی ویژه همزمان با فرا رسیدن سومین سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در تالارهای سایه و قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه هستند.  

موزه‌ها و اماکن فرهنگی ـ تاریخی تحت پوشش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی سه‌شنبه ۱۳ دی‌ماه رایگان شدند، در ادامه اعلام شد که مستند «آورتین» روایتی متفاوت از مواجهه سردار سلیمانی با اشرار شرق و جنوب شرق کشور سه شنبه، ۱۳ دی ماه ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

یادداشتی هم از مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «ما و حقیقتی به نام سرباز سلیمانی» داشتیم که در آن تاکیده کرده بود: «با تعریف درست و دقیق مکتب سلیمانی، هم حاج قاسم را به تمامه پیش روی نسل امروز و فردا بگذاریم و هم ظرفیت تکثیر نسل سلیمانی را فراهم سازیم.»

شامگاه یکشنبه نیز رویداد سرود «روایت سرباز» ، دومین جایزه هنری بنیاد رودکی در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم وزیر ارشاد، فرزندان شهید سلیمانی و جمعی از خانواده‌های لشکر فاطمیون حضور داشتند و از کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» زندگینامه خودنوشت سردار سلیمانی، ویژه مخاطبان نوجوان رونمایی شد.  

در ادامه اخبار روز دوشنبه اعلام شد که چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم از ۲۲ تا ۲۸‌دی‌ماه در دو بخش برادران و خواهران در رشته‌های حفظ کل و ۲۰جزء و قرائت تحقیق و ترتیل به میزبانی استان خوزستان برگزار خواهد شد.

از تئاتر و سینما چه خبر؟

در بخش تئاتر هم جدول اجراهای بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور- منطقه ۲ به میزبانی استان بوشهر منتشر شد و آثار بخش رادیو تئاتر جشنواره «صاحبدلان» معرفی شدند.  همچنین اجرای نمایش «ناگفته‌های هشت سال زنانگی» نوشته مزدک صالحی به کارگردانی سمیه آباده و تهیه کنندگی امیرحسین شفیعی در سالن استاد سمندریانِ تماشاخانه‌ی ایران‌شهر از دوشنبه آغاز شد.

در این بخش گفت‌وگویی هم با کارگردان نمایش «پیکرتراشی» که این روزها روی صحنه است، داشتیم که نسبت به این‌که چرا برخی از تئاتری‌ها نسبت به اجرای تئاتر در این مقطع موافق نیستند، معترض بود و گفت: متاسفانه با این نسخه‌پیچی‌ها داریم خودزنی می‌کنیم.

از جمله اخبار جشنواره‌ای دیگری که دوشنبه در مادوند داشتیم، به جشنواره فیلم فجر مربوط می‌شد که در این راستا سازمان سینمایی اعلام کرد که اولویت اکران فیلم در سال ۱۴۰۲ با فیلم‌های حاضر در چهل و یکمین جشنواره فجر خواهد بود، این در حالی است که کمتر از یک ماه به برگزاری این جشنواره مانده و هنوز خبر رسمی از متقاضیان شرکت در جشنواره یا اسامی فیلم‌های انتخابی منتشر نشده است.  

همچنین اسامی جدیدترین مجوزهای غیرسینمایی از سوی شورای صدور پروانه ساخت اعلام شد که با ساخت دو عنوان فیلم مستند و یک عنوان فیلم کوتاه داستانی و یک عنوان فیلم بلند داستانی موافقت شده است.

اما یکی از مهم ترین خبرهای سینمایی امروز، خبر اکران فیلم «ملاقات خصوصی» بود که با ثبت قرارداد در شورای صنفی نمایش پس از یک وقفه نسبتا طولانی از ۱۴ دی‌ماه آغاز می‌شود. همچنین فیلم سینمایی «ایمو» نیز به تهیه‌کنندگی و کارگردانی هاشم مرادی از ۱۴ دی در سینماهای منتخب گروه هنر و تجربه اکران می‌شود.

اخبار مهم میراث فرهنگی و گردشگری

در بخش گردشگری هم، رییس سازمان حج و زیارت  از سفر هیأت حج ایران به عربستان در هفته آینده خبر داد و درباره تاثیر نرخ ارز بر سفرهای عتبات عراق، تاثیر تحریم هوایی بر پروازهای حج و پیگیری برقراری عمره در سفر به عربستان سخن گفت، وزیر میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی نیز در نشست با اعضای جامعه تورگردانان از لغو ویزای ایران با برخی کشورها خبر داد.

در حوزه میراث فرهنگی نیز رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان ورامین از دستگیری شش نفر حفار غیرمجاز در  روستای تاریخی خاوه خبر داد. در ادامه معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی در گفت‌وگویی با مادوند، وضعیت کلیساهای این استان را شرح داد و گفت: در آذربایجان شرقی هیچ محدودیتی برای انجام مراسم آئینی و مذهبی در کلیساها وجود ندارد.

اخبار فرهنگ و هنر در جهان

در شرایطی که بیم کرونا و افزایش آمار مبتلایان به آن به جان مردم دنیا افتاده است و برخی از کشورها محدودیت‌هایی را برای گردشگران چینی اعمال کرده‌اند، کشور چین بعد از سه سال مرزهای ورود و خروجش را به روی گردشگران باز کرده و همین موضوع نگرانی‌ها را دوچندان کرده است. با این وجود، وزیر گردشگری، هنر و فرهنگ مالزی خواسته با احتیاط و ملاحظات بیشتری درباره گردشگران چینی سخن گفته شود.

همچنین پیش‌بینی شده است چین به همراه عربستان و آمریکا نقش کلیدی در بهبود روند صنعت گردشگری در دنیا داشته باشد و ادامه روند صعودی و البته با شیب ملایم گردشگری پس از بحران همه‌گیری کرونا می‌تواند این صنعت را در سال جدید میلادی به نزدیکترین آمارهای مرتبط با دوران پیش از کرونا برساند.  

در حالی که سینمای جهان در سال ۲۰۲۲ به لطف اکران موفق برخی فیلم‌ها به روند رشد خود پس از بحران کرونا ادامه می‌دهد اما برخی فیلم‌ها نیز با شکست‌های بزرگی در گیشه رو به رو شدند، که در این گزارش مادوند می‌توانید با فیلم‌هایی که در گیشه شکست خوردند، آشنا شوید. با این حال هنوز هم فیلم‌هایی هستند که در اکران خود موفق بوده‌اند و رکوردهایی را در گیشه به نام خود ثبت کرده‌اند، فیلم تازه اکران شده «آواتار ۲» از آن دسته فیلم‌هایی است که در روزهای اولیه اکرانش رکورد قسمت اصلی خود را که در سال ۲۰۰۹ اکران شده، شکسته است.  

«آوتار راه آب» در حالی فروش داخلی (آمریکای شمالی) خود را به ۷۵۰ میلیون رسانده که فروش جهانی خود را تا به امروز از مرز ۱.۴ میلیارد دلار عبور داده است و در میان ۱۵ فیلم پرفروش تاریخ سینما قرار دارد. 

در گزارش‌های دیگری که در مادوند منتشر شده است می‌توانید گران‌ترین نقاشی‌های ۲۰۲۲ را بشناسید و با گنجینه‌های طلا و نقره که در ۲۰۲۲ کشف شدند، آشنا شوید.

انتهای پیام 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋