اقدام‌های بانک مرکزی در دو سال فعالیت دولت یازدهم
04 شهریور 1394 - 2:23
شناسه : 1573
0

دبیرکل و معاونان اقتصادی و نظارتی بانک مرکزی در نشست خبری هفته دولت به تشریح اقدام‌های بانک مرکزی در دو سال فعالیت دولت یازدهم پرداختند. به گزارش حسابداری دات بازار به نقل از روابط‌عمومی بانک مرکزی، سید محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی در این نشست گفت: با وجود رشد بالای تراکنش‌های شبکه شتاب، کیفیت ارایه […]

ارسال توسط :
پ
پ

دبیرکل و معاونان اقتصادی و نظارتی بانک مرکزی در نشست خبری هفته دولت به تشریح اقدام‌های بانک مرکزی در دو سال فعالیت دولت یازدهم پرداختند.

گذشته، حال و آینده بانک مرکزی از زبان سه عضو هیئت عامل

گذشته، حال و آینده بانک مرکزی از زبان سه عضو هیئت عامل


به گزارش حسابداری دات بازار به نقل از روابط‌عمومی بانک مرکزی، سید محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی در این نشست گفت: با وجود رشد بالای تراکنش‌های شبکه شتاب، کیفیت ارایه خدمات نیز مورد توجه قرار گرفته، به نحوی که در سال ۱۳۹۳ به طور متوسط ۹۸.۵ درصد تراکنش‌ها با موفقیت انجام شده است که این رقم در شاپرک به حدود ۹۹ درصد رسید.
دبیرکل با بیان اینکه در پایان سال ۱۳۹۳ سرانه کارت بانکی به عدد ۴.۲ رسیده است گفت:  در کل ۳۳۱میلیون و ۹۳۴ هزار و ۳۱۷ فقره کارت بانکی صادر شده است.
وی با بیان اینکه۶۷ درصد از کل کارت های بانکی ، کارت خرید،  ۳۲ درصد کارت هدیه و تنها یک درصد کارت اعتباری است افزود: در سال ۱۳۹۳ تعداد خودپردازها به ۴۰هزار و ۴۶۲ ، تعداد پایانه های شعب به ۶۴ هزار و ۳۳۷و تعداد   پایانه های فروش نیز به ۳ میلیون و ۷۲۱ هزار و  ۲۳ دستگاه رسید.
احمدی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۳ بیش از ۱۱ برابر نقدینگی توسط سامانه های ملی پرداخت پردازش شده افزود: در سال ۱۳۹۳ تعداد تراکنش‌های بین بانکی به بیش از ۱۹ میلیارد تراکنش رسید که با احتساب تراکنش های درون بانکی به ۳۰ میلیارد تراکنش می رسد.
وی با اشاره به اینکه از  سال ۱۳۹۲ امکان انتقال وجه سه جانبه در شتاب فراهم شده است خاطر نشان کرد: با توسعه خدمات ارزش افزوده شتاب، طرح ملی سبد کالا از بستر شتاب و شاپرک انجام شد. همچنین از  سال ۱۳۹۳ امکان جبران خسارت مشتریان در صورت عدم ارایه خدمات صحیح فراهم شده است.
احمدی در این خصوص ادامه داد: به طور متوسط بیش از ۲۸ میلیون تراکنش روزانه در سال ۱۳۹۳ توسط شبکه شتاب پردازش شده است.
دبیرکل با بیان اینکه گسترش تحریم های بین‌المللی و عدم امکان ارائه خدمات پشتیبانی از طرف فروشنده خارجی ساتنا، تولید نرم افزار مشابه داخلی آن در دستورکار بانک مرکزی قرار گرفت گفت: خوشبختانه در عرض کمتر از یکسال سامانه «آریا» تدوین و پس از انجام آزمون‌های مختلف، با موفقیت کامل از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ مورد استفاده قرار گرفت. امتیاز بالای این سامانه، ایرانی بودن کامل آن و قابل انطباق با دیدگاه های کارشناسی تمام اعضا می‌باشد.
احمدی در خصوص سامانه چکاوک گفت: چکاوک سامانه‌ای است که به منظور استاندارد سازی چک‌ها، یکپارچگی در صدور دسته چک‌ها و حذف گردش فیزیکی چک و اسناد بانکی و انتقال آن به بستر تمام الکترونیکی کاربرد دارد و از اعطای دسته چک به اشخاص دارای سابقه چک برگشتی جلوگیری می شود.
وی با بیان اینکه سامانه چکاوک تا پایان سال ۹۳ در ۲۷ استان راه اندازی شد، افزود: این سامانه ۵ خرداد ۹۴ در کل کشور مورد بهره برداری قرار گرفت. در فاز دوم این طرح صدور دسته چک یکپارچه و استاندارد در دستور کار است و در فاز سوم چک‌های درون بانکی نیز از بستر این سامانه پردازش خواهد شد.
دبیرکل در خصوص تعداد چک‌های واگذار شده در سامانه چکاوک از ابتدای راه اندازی گفت: در سامانه چکاوک طی روزهای عادی به طور متوسط ۲۸۰ هزار چک به مبلغ ۵۴ هزار میلیارد ریال و در روزهای سر رسید به‌طور متوسط ۱ میلیون چک به مبلغ ۷۰ هزار میلیارد ریال پردازش می شود.
وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۳ تعداد تراکنش‌های شاپرک ۱۵ میلیارد و ۵۰۴ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۵۶۵ بوده، گفت: شاپرک تمهیدات لازم را برای اتصال مستقیم ارایه‌دهندگان خدمات پرداخت به زیرساخت‌های ملی پرداخت و تسویه فراهم کند. از سال ۱۳۹۲ تراکنش های موبایل و اینترنت نیز از طریق شاپرک پردازش می شود.
احمدی با بیان اینکه طرح سامانه بانکداری متمرکز بانک مرکزی( نسیم) در سال ۱۳۹۳ راه اندازی کامل شد خاطر نشان کرد: به منظور ارایه خدمات بانکی تمام الکترونیکی برای دولت، خزانه‌داری کل، دستگاه‌های دولتی و ذی‌حسابی‌ها و شرکتهای دولتی و شهرداری ها طراحی و با قابلیت اتصال به شبکه تبادل اطلاعات بانکی و با استفاده از تکنولوژی بانکداری متمرکز الکترونیکی در سال ۱۳۹۳ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. تاکنون بخش عمده حسابهای خزانه به بانک مرکزی منتقل شده است.
وی در خصوص سامانه سپام گفت: سامانه پیام‌رسانی الکترونیک مالی، زیرساختی است که تمام مراودات بین بانکها را از طریق پروتکل‌های استاندارد مبادلات مالی مشابه سوئیفت تحت پوشش خود قرار می دهد. با استفاده از این زیرساخت تمام مراودات مالی عمده بانک ها از قبیل اعتبارات اسنادی ارزی و ریالی، ضمانت نامه های ارزی و ریالی، و حوالجات ارزی از طریق یک شبکه واحد پیام‌رسانی قابل انجام بوده و امکان نظارت بانک مرکزی بر این مراودات وجود دارد.
احمدی در خصوص برنامه‌های آینده بانک مرکزی گفت: از مهمترین برنامه های بانک مرکزی می توان به مدل بانکی نوین ایران(مبنا) و نظام بانکداری یکپارچه (نشتا)، سامانه پرداخت الکترونیک سیار (سپاس) و سامانه استعلام بانکی اشاره کرد.

ثبت دیدگاه

  1. سلام
    جالبه

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋