پیش بینی رشد ۳۰ درصدی و رشد ۱۴ درصدی درآمدهای مالیاتی
11 مرداد 1394 - 21:56
شناسه : 1277
0

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: حدود یک میلیون و ۱۰۶ هزار قبض مالیاتی توسط مودیان به صورت الکترونیک که معادل ۲۲۵ میلیارد تومان می‌باشد پرداخت شده است. علی عسکری رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در نشست خبری در خصوص عملکرد چهار ماهه نخست در سال جاری این سازمان گفت: در تیر ماه […]

ارسال توسط :
پ
پ

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: حدود یک میلیون و ۱۰۶ هزار قبض مالیاتی توسط مودیان به صورت الکترونیک که معادل ۲۲۵ میلیارد تومان می‌باشد پرداخت شده است.

علی عسکری رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در نشست خبری در خصوص عملکرد چهار ماهه نخست در سال جاری این سازمان گفت: در تیر ماه امسال حدود ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی وصول شده است که برابر با درآمدهای وصولی همین ماه بوده است. با این تفاوت که طبق ارزیابی‌های انجام شده حدود هزار شرکت بزرگ نسبت به سال قبل مالیات ابرازی کمتری را داشتند با توجه به اینکه برخی از آنها سودده بوده است.

پیش بینی رشد 30 درصدی و رشد 14 درصدی درآمدهای مالیاتی

پیش بینی رشد ۳۰ درصدی و رشد ۱۴ درصدی درآمدهای مالیاتی

وی ادامه داد: اگر این شرکت‌ها مالیات ابرازیشان بر اساس واقعیت بود پیش‌بینی می‌شد معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصولی در تیر ماه داشته باشیم در این بین شرکت ملی نفت و بخش پالایش در خصوص مالیات عملکرد و ارزش افزوده حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد مالیات عقب‌مانده داشتند.
عسکری در ادامه گفت: در چهار ماه نخست امسال ۲۱ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان درآمد مالیاتی داشتیم که طبق آن ۸۶ درصد از درآمدهای پیش‌بینی شده مالیات محقق شده است علیرغم رشد ۱۴ درصدی مالیات در چهار ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل کاهش رشد به چشم می‌خورد چرا که طبق پیش‌بینی‌ها رشد مالیات در چهار ماهه امسال باید چیزی حدود ۳۰ درصد باشد.
عسکری گفت: یکی از دلایل کاهش اظهارنامه‌ها درتیر ماه امسال نسبت به سال قبل مدیریت اظهارنامه‌ها در مشاغل خودرو و املاک بوده است که بر اساس این مدیریت نتایج مطلوبی از جهت کنترل مالیات مودیان و خارج شدن برخی از مودیان زیر نظر سازمان بوده است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی ادامه داد: ۳.۳ میلیون مودی تاکنون عملیات پیش‌ثبت‌نام را انجام داده‌اند و ۲ میلیون و ۶۰۰ مودی ثبت‌نام خود را تکمیل کردند.
وی افزود: تاکنون حدود یک میلیون و ۱۰۶ هزار قبض پرداخت الکترونیک توسط مودیان صادر شده است که این امر نشان می‌دهد ظرفیت مطلوب جهت پرداخت مالیات به صورت الکترونیک فراهم است و ۲۲۵ میلیارد تومان مالیات از طریق قبض‌های الکترونیک وصول شده است.
عسکری در خصوص اجرای طرح جامع مالیاتی اظهار داشت: طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده تاکنون ۱۱ استان تحت پوشش طرح جامع مالیاتی قرار گرفته‌اند و ۱۰ استان دیگر در اواسط شهریور ماه به این گروه اضافه می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود تمامی استان‌های کشور در نیمه دوم امسال تحت پوشش نظام جامع مالیاتی قرار بگیرند.
وی در ادامه گفت: در نرم‌افزار جدید مالیاتی فرآیند مالیاتی به صورت وظیفه‌ای انجام می‌شود و پرونده مالیاتی تحت هیچ ممیزی قرار نمی‌گیرد.
علی عسکری گفت: در خصوص افزایش مالیات اصناف در شرایط رکودی گفت: میزان رشد مالیات طبق نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادی وضع می‌شود و مالیات از قیمت جاری طلب می‌شود نمی‌توان اظهار داشت: واحدهای صنفی صرفا جهت پرداخت مالیات بسته می‌شود چرا که بر اساس درآمد آنها مالیات دریافت می‌شود.
وی با بیان اینکه دولت برای انجام وظیفه‌های مالی نیازمند دسترسی به اطلاعات دارد گفت: برای حذف اسامی برخی افراد از لیست یارانه‌بگیران تاکنونی اطلاعاتی از سازمان امور مالیاتی توسط دولت دریافت نشده است اما اگر حاکمیت نیازمند اطلاعات برای اجرای قانون باشد سازمان امور مالیاتی همکاری لازم را انجام می‌دهند.
علی عسکری ادامه داد: ۴۵ درصد از مالیات کشور از هزار و ۵۰۰ شرکت بزرگ گرفته می‌شود و شهر تهران به تنهایی ۵۵ درصد از مالیات ایران را تشکیل می‌دهد در این بین استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و فارس جمعا ۸۰ درصد مالیات کشور را وصول می‌کنند.
وی در خصوص فرار مالیاتی اظهار داشت: اگر بخواهیم مالیاتی واقعی دریافت کنیم باید ۱۵ درصد جی ‌دی ‌پی کشور مالیات پرداخت کند ولی در حال حاضر ۷ درصد از جی‌ دی پی مالیات دریافت می‌شود؛ طبق این شاخص کف فرار مالیاتی ۱۴ هزار میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: در همه کشورهای توسعه یافته ۱۰ درصد فرار مالیاتی وجود دارد و سازمان امور مالیاتی تلاش می‌کند فرار مالیاتی را به شرایط مطلوب برساند.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی در خصوص همکاری سازمان امور مالیاتی با نیروی انتظامی کشور گفت: همکاری‌‌های لازم برای شناسایی افرادی که فرار مالیاتی و فعالیت‌های پولشویی دارند و امضای تفاهم‌نامه بین سازمان امور مالیاتی و نیروی انتظامی کشورانجام شده است همچنین در اصلاح قانون مالیات‌ها سازمان امور مالیاتی می‌تواند بازرس‌های ویژه مالیاتی برای رسیدگی به پرونده‌های فرار مالیاتی را داشته باشد که در حال حاضر تمرکز بازرسان ویژه مالیاتی در بحث کدفروشی‌ها و صدور فاکتورهای صوری است.
عسکری در خصوص مالیات موسسات غیرمجاز گفت: بیش از سه سال است که از بانک مرکزی درخواست می‌شود موسسات غیرمجاز را به نظم دربیاورند چرا که بی‌نظمی آنها سبب اختلال در نظام اقتصادی و نظام پولی کشور می‌شود، اگر موسسه‌ای مجوز از بانک مرکزی داشته باشد مشمول تسهیلات مالیاتی می‌گردد و در قبال پس‌اندازها به سود سپرده کوتاه‌مدت یا بلندمدت مالیات تعلق نمی‌گیرد.
وی افزود: ولی اگر موسسه‌‌ای غیرمجاز باشد سود سپرده برایش درآمد محسوب می‌شود و باید مالیات مستقیم و ارزش افزوده را پرداخت کند.
عسکری در پایان در خصوص تشکیل گروه مشاوران ارزش افزوده گفت:در قانون ارزش افزوده اقدام به تشکیل گروه مشاوران شده است که تا کنون ارکان آن معرفی شده و آیین نامه آن نیز تدوین گردیده است.حدود ۵۶۰ نفرشناسایی شدند که با صدور کارت و اخد مجوز می توانند خدمات مشاوره ای به مودیان ارائه دهند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋