مالیات بر ارزش افزوده منبعی پایدار برای توسعه زیرساخت‏های شهری
27 مرداد 1394 - 19:13
شناسه : 1483
0

بر اساس برآوردها در حال حاضر حدود ۵۴ درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‏کنند. انتظار می‏ رود با رشد شهرنشینی، جمعیت شهرنشینان جهان تا سال ۲۰۵۴ با یک و نیم برابر رشد به ۶ میلیارد نفر افزایش یابد که این رقم معادل دو سوم جمعیت جهان در آن زمان خواهد بود. از طرف […]

ارسال توسط :
پ
پ

بر اساس برآوردها در حال حاضر حدود ۵۴ درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‏کنند. انتظار می‏ رود با رشد شهرنشینی، جمعیت شهرنشینان جهان تا سال ۲۰۵۴ با یک و نیم برابر رشد به ۶ میلیارد نفر افزایش یابد که این رقم معادل دو سوم جمعیت جهان در آن زمان خواهد بود.

مالیات بر ارزش افزوده منبعی پایدار برای توسعه زیرساخت‏های شهری

مالیات بر ارزش افزوده منبعی پایدار برای توسعه زیرساخت‏های شهری

از طرف دیگر اقتصادهای جهان امروز به شدت شهر محور است به گونه‏ای که بر اساس اعلام بانک جهانی هم‏اکنون به طور متوسط بیش از ۸۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها در شهرها تولید می‏شود. بدیهی است که رشد پرشتاب محیط‏های شهری چالش‏های فراوانی را با خود به همراه خواهد داشت. افزایش افسارگسیخته تقاضا برای مسکن، سیستم‏های حمل و نقل، فضاهای تفریحی، محیط‏های اداری و شغلی و سایر زیرساخت‏ها و خدمات شهری از جمله این چالش‏ها است که شهرهای جهان مدت‏ها است با آن دست و پنجه نرم می‏کنند. موضوع تامین اعتبار مالی برای ارائه زیرساخت‏ها و خدمات شهری از جمله مهمترین ابعاد مقابله با چالش‏هایی از این دست است. موسسه جهانی مک کینزی پیش‏بینی کرده است توسعه زیرساخت‏های شهری در کل جهان در سال‏های بین ۲۰۱۳ تا ۲۰۳۰ مستلزم تامین اعتباری بالغ بر ۵۷ تریلیون دلار خواهد بود. برطرف کردن این تقاضاها و توسعه زیرساخت‏های شهری موضوعی همیشگی است و هیچ گاه محدود به دوره زمانی خاصی نخواهد بود. از این نظر، دولت‏هایی در این عرصه عملکرد موفقیت‏آمیزتری خواهند داشت که بتوانند منابع مشخص و پایداری را برای تامین اعتبارات لازم برای توسعه زیرساخت‏های شهری پیش‏بینی کنند. دولتمردان و قانونگذاران در همه کشورهای جهان نقش پر رنگ و بسیار برجسته‏ای برای درآمدهای مالیاتی در این حوزه قائل شده‏اند. در ایران نیز تمهیداتی از این دست مورد نظر قانونگذاران قرار گرفته است، به طوری که با اختصاص بخش قابل توجهی از درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‏ها راه را برای تامین منابع پایدار مورد نیاز این حوزه هموار کرده‏اند. در حال حاضر که نرخ مالیات بر ارزش افزوده در ایران ۹ درصد اعلام شده است، حدود ۳ واحد درصد به شهرداری‏ها اختصاص یافته است. بر اساس آمارهای اعلام‏ شده، فقط در سال گذشته از مجموع درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان به حساب شهرداری‏ها واریز شده است که این منابع پیامدهای بسیار اثربخش و سودمندی را در حوزه توسعه زیرساخت‏های شهری به همراه داشته است. به اذعان مسئولان سازمان شهرداری‏ها و دهیاری‏های کشور در حال حاضر ۵۴ درصد بودجه شهرداری‏ها در شهرهای کوچک از محل درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده تامین می‏شود. بر اساس این اظهارات، اختصاص درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به این نهاد کمک کرده است تا در سال ۹۳ بیش از ۴۸ هزار دستگاه و ماشین آلات عمرانی و خدماتی برای شهرهای کوچک کمتر از ۵۰ هزار نفر خریداری شود. مالیات بر ارزش افزوده نه تنها یاری‏گر شهرداری‏ها و شهرهای کوچک بوده است، بلکه در شهرهای بزرگ نیز نقش پر رنگی از خود بر جای گذاشته است. بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران نشان می‏دهد مالیات بر ارزش افزوده در میان ۷ منبع بزرگ درآمدی شهرداری تهران در جایگاه دوم ایستاده است. سهم درآمدهای حاصل از این نوع مالیات در بودجه سال ۹۳ شهرداری این کلانشهر ۱۶ درصد بوده است که در لایحه بودجه سال ۹۴ به ۲۰ درصد افزایش یافته است. همه این آمار و ارقام حکایت از آن دارد که درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده پیامدهای سازنده و اثربخشی در زمینه توسعه زیرساخت‏های شهری به همراه داشته است. تامین چنین منبع درآمدی پایداری برای این حوزه باعث خواهد شد توسعه زیرساخت‏ها و خدمات شهری به شیوه‏ای پایدار و همیشگی دنبال شود و با بروز مشکلاتی از قبیل کسری بودجه و یا اُفت درآمدهای نفتی دچار نوسان و توقف نشود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋