دهقان فداکار در گذشت
11 آذر 1396 - 22:30
شناسه : 5599
0

ریز علی خواجوی، قهرمان نام‌آشنای ایرانیان و نماد فداکاری دقایقی پیش در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز درگذشت. ریز علی خواجوی معروف به دهقان فداکار که به دلیل عارضه شدید ریوی در بیمارستان امام رضا (ع) بستری بود، دقایقی پیش دار فانی را وداع گفت. علوم پزشکی تبریز با اعلام این خبر ضمن عرض تسلیت […]

ارسال توسط :
پ
پ

ریز علی خواجوی، قهرمان نام‌آشنای ایرانیان و نماد فداکاری دقایقی پیش در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز درگذشت.

2652067ریز علی خواجوی معروف به دهقان فداکار که به دلیل عارضه شدید ریوی در بیمارستان امام رضا (ع) بستری بود، دقایقی پیش دار فانی را وداع گفت.

علوم پزشکی تبریز با اعلام این خبر ضمن عرض تسلیت به خانواده آن قهرمان ازدست‌رفته و مردم قدرشناس سراسر ایران و آذربایجان، تقاضا کرد جهت رفاه حال بیماران بستری و انتقال ایشان از بخش بستری، از تجمع در بیمارستان امام رضا تبریز خودداری کنند.

گفتنی است زمان دقیق تشییع‌جنازه و مراسم تدفین و ترحیم دهقان فداکار از رسانه‌های عمومی اعلام می‌شود.

ریزعلی خواجوی که آوازه فداکاری او در جلوگیری از تصادم قطار در کتاب های درسی دوره ابتدایی آمده است در سال ۱۳۴۱ و در سن ۳۲ سالگی شب‌ هنگام در حالی که در کنار ریل قطار حرکت می‌کرد، دفعتا متوجّه مسدود شدن مسیر قطار به علت ریزش کوه شده و بلافاصله  برای توقف قطار دست به اقدام می شود .

او دراین ارتباط کت خود را آتش می زند و به نشانه هشدار به سمت قطار آن حرکت می کند ، هنگامی که مشاهده می کند مسوولان قطار متوجه  هشدار های وی نشدند با تفنگ شکاری خود چندین گلوله هوایی شلیک می کند و سرانجام موفق به توقف قطار شده و جان صدها نفر را نجات می دهد.

دهقان فداکار در شرح بیان این حادثه گفته است مسافران قطار که از کنه حادثه بی خبر بودند ابتدا به  وی اعتراض کرده و حتی او را به سبب این کار کتک زدند اما بعدا که متوجه رهایی از خطر بزرگ شدند ضمن عذرخواهی اقدام دهقان فداکار را ستودند و این گونه شد که قصه ماجرای فداکاری وی برای انتقال به نسل های بعدی در کتاب های دوره ابتدایی با عنوان دهقان فداکار تدریس شد.

ریزعلی خواجوی، فرزند علی‌اصغر، روز پنجم اسفندماه سال ۱۳۰۹ خورشیدی در روستای قلعه جوق شهرستان میانه متولد شده است .

در سال ۱۳۸۵ در آیینی دردانشگاه تهران مسوولان کشوری با اعطای تندیس ” ملی فداکاری ” از وی تجلیل کردند.

ماجرای دهقان فداکار یک بار در سال ۱۳۴۷ با روایتی مشابه دستمایهٔ فیلم مستندی به نام «اون شب که بارون اومد (حماسهٔ روستازادهٔ گرگانی)» به کارگردانی کامران شیردل قرار گرفت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋