می‌توانستیم در شرایط تحریم قرار نگیریم
25 مرداد 1394 - 20:53
شناسه : 1460
0

یک تحلیل‌گر اقتصادی با بیان اینکه با درایت بیشتر و شفاف‌سازی می‌توانستیم در شرایط تحریم قرار نگیریم، گفت: ایران در حالی تحریم شد که طبق فتوای مقام معظم رهبری هرگز به دنبال بمب و سلاح هسته‌ای نبوده است، اگر می‌توانستیم این موضوع را برای جامعه جهانی شفاف کنیم هیچ گاه در شرایط سخت تحریم‌ها قرار […]

ارسال توسط :
پ
پ
یک تحلیل‌گر اقتصادی با بیان اینکه با درایت بیشتر و شفاف‌سازی می‌توانستیم در شرایط تحریم قرار نگیریم، گفت: ایران در حالی تحریم شد که طبق فتوای مقام معظم رهبری هرگز به دنبال بمب و سلاح هسته‌ای نبوده است، اگر می‌توانستیم این موضوع را برای جامعه جهانی شفاف کنیم هیچ گاه در شرایط سخت تحریم‌ها قرار نمی‌گرفتیم.

می‌توانستیم در شرایط تحریم قرار نگیریم

می‌توانستیم در شرایط تحریم قرار نگیریم

پرویز کاظمی در گفت وگو با پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت، گفت: ما همیشه روی موجی از مشکلات حرکت کرده‌ایم هرچند این محدودیت‌ها و مشکلات در یک بخش‌هایی باعث پیشرفت ما شد و راهکارهای جدید را پیش روی ما قرار داد اما در چند سال اخیر صدمات زیادی هم متحمل شدیم و اکنون برای استفاده از فضای جدید نیاز به تحول در بخش‌های مختلف داریم تا بتوانیم از فرصت های تحریم ها به نحو احسن استفاده کنیم.

وی با تاکید بر لزوم تسهیل فرایندهای تجاری، خاطرنشان کرد: باید در پساتحریم بسترها و ساختارها طوری طراحی شود که همه چیز راحت و روان حرکت کند؛ در این میان نقش سیستم بانکداری بسیار حائز اهمیت است چراکه ارتباطات صادرکنندگان و واردکنندگان از طریق سیستم بانکی اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به آزادسازی پول های بلوکه شده ایران گفت: الان یک نگرانی وجود دارد؛ اینکه ما از منابعی که برایمان ایجاد می‌شود، نتوانیم درست استفاده کنیم. یعنی این منابع صرف هزینه‌های جاری شود، در حالی که اینها باید در مسیر تولید ثروت قرار گیرند. یعنی با سرمایه‌گذاری پایه‌ای به رشد اقتصادی بینجامند. در این خصوص لازم است که سیستم بانکداری متحول شود.

کاظمی به رقابتی شدن اقتصاد جهانی اشاره کرد و گفت: یکی از اشکالات اقتصاد ما دستوری بودن آن است، این مسئله در جاهایی که اقتصاد دولتی حاکم است، اتفاق می‌افتد، یعنی ما بخشنامه صادر می‌کنیم که تولید بالا برود، درآمد مردم افزایش پیدا کند و… یعنی اقتصاد دستوری است و اقتصاد دستوری به جایی نمی‌رسد.

وی ادامه داد: در دنیای امروز که دنیای رقابت است، اگر فضای رقابتی ایجاد نشود، رشد و توسعه‌ای هم به وجود نخواهد آمد. باید رقابت سالم را آزاد گذاشت، در رقابت است که توانمندی‌ها بروز می‌کند، صادرات افزایش می‌یابد، کیفیت ارتقا پیدا می‌کند. این فضای رقابتی در اولین قدم سیستم‌های بانکی پیشرفته‌ می‌خواهد.

این تحلیل گر اقتصادی با انتقاد از اینکه بین بانک‌های دولتی و خصوصی تبعیض وجود دارد، تصریح کرد: بانک‌های دولتی از منابع ارزان‌قیمتی برخوردارند. یعنی دولت بودجه‌هایش را در این بانک‌ها می‌گذارد، بنابراین اینها منابعی دارند که برایش بهره‌ای نمی‌دهند اما بانک‌های خصوصی این امکان را ندارند و باید منابع را از مردم جذب کنند. در چنین شرایطی رقابت معنی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم حمایت بانک‌ها از توسعه صادرات گفت: اگرچه بانک خصوصی هم تابع سیاست‌های کلان و در خدمت توسعه و رشد اقتصادی است اما باید سودآور هم باشد؛ پس برای اینکه این هر دو هدف را با هم محقق کند، باید از شرایط برابری برای رقابت برخوردار باشد و آزادی عملش با دستوراتی که هر روز تغییر می‌کنند، تهدید نشود، بلکه باید در یک فضای رقابتی قرار بگیرد.

کاظمی ادامه داد: نمی‌توان نرخ سود پایین تسهیلات حمایتی را در کشورهای توسعه‌یافته در نظر گرفت اما نرخ تورم ناچیز آنها را ندید. بانک حق دارد و باید که با بررسی سود اقدام به حمایت از صادرات کند. صادرات و واردات هر دو باید روی اصول کارشناسی انجام گیرد وگرنه همه اذعان دارند که راه ارتقای کمی و کیفی صنایع کشور و توسعه اقتصادی صادرات است.

وی با تاکید بر اینکه بانک در اعطای تسهیلات و روان‌سازی صادرات با بهره‌گیری از ارتباطات بیرونی خود می‌تواند مؤثر باشد، افزود: نمی‌توان از هر بانکی توقع داشت که برای افزایش صادرات هزینه کند، چون این مسئولیت بانک نیست. بانک به دنبال سودآوری است و باید به گونه‌ای سیاست‌گذاری کرد که از یک سو توسعه صادرات غیرنفتی و از سوی دیگر سود بانک‌ها در نظر گرفته شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋