نحوه کار با ماشین حساب حسابداری
21 مرداد 1394 - 0:36
شناسه : 1452
4

نحوه کار با ماشین حساب حسابداری کلید(GT (Grand total با استفاده از این ویژگی کاربر می تواند جمع نتایج چند عمل محاسباتی متوالی را در یک زمان محاسبه نماید . کافیست پس از انجام هر عمل محاسباتی کلید = (مساوی ) را فشرده ، در انتهای محاسبات با فشردن کلید GT، جمع نتایج تمامی محاسبات […]

ارسال توسط :
پ
پ

نحوه کار با ماشین حساب حسابداری

کلید(GT (Grand total
با استفاده از این ویژگی کاربر می تواند جمع نتایج چند عمل محاسباتی متوالی را در یک زمان محاسبه نماید . کافیست پس از انجام هر عمل محاسباتی کلید = (مساوی ) را فشرده ، در انتهای محاسبات با فشردن کلید GT، جمع نتایج تمامی محاسبات قبلی روی نمایشگر ماشین حساب نمایان خواهد شد .

نحوه کار با ماشین حساب حسابداری

نحوه کار با ماشین حساب حسابداری

کلید TAX+ ، TAX-
با استفاده از این قابلیت کاربر با یک بار تنظیم درصد مالیاتی پرداختی خویش در حافظه دستگاه ، می تواند در معاملات آتی خویش رقم نهایی فروش به مشتریان را با احتساب مالیات تنها با فشردن کلید TAX محاسبه نماید و از صرف زمان اضافی جهت محاسبه رقم مالیات و اضافه نمودن آن به رقم نهایی فاکتور خود جلوگیری به عمل آورد .

عملکرد کلید MU
بعضی از ماشین حساب ها کلید MU دارند که کار به علاوه چند درصد را انجام می دهد .
مثلا ۱۰۰ ضربدر MU 20 جواب ۱۲۰ را نشان می دهد . یعنی ۱۰۰ به علاوه ۲۰ درصد .
اما کار کلید MU که بسیار برای حسابداران عزیز مفید می باشد :
زمانی که عددی داریم و می خواهیم درصدی را از عدد سوم دیگری کم کنیم (که باید محاسبه شود) که به عدد موجود دست یابیم :
به طور مثال عدد ۱۰۰ را داریم ، می خواهیم طوری محاسبه کنیم که اگر از مبلغ x (ایکس) به طور مثال ۵% کسر شود ، مانده ۱۰۰ شود .
MU 5/100 = عدد مورد نظر
حال اگر عدد مورد نظر را – ۵% کنیم ، عدد ۱۰۰ بدست می آید .

عملکرد کلید CE
بدین صورت است که در صورت درج نادرست یک عدد (خصوصا بین چندین عدد متوالی باشد) می توانید با فشردن این کلید ، همان عدد ناصحیح را اصلاح کرده و عملیات را ادامه دهید . خاصیت این کلید وقتی است که تعداد زیادی رقم را به ماشین حساب داده باشید و به منظور جلوگیری از دوباره کاری بخواهید از آن استفاده کنید .
به طور مثال فرض می کنیم :
۵ +۹ + ۱۰ + ۱۴ + ۱۷ + …. حالا اگر متوجه شدید که عدد ۱۷ را اشتباه وارد کرده اید و به جای آن باید عدد ۲۰ را وارد می کردید ، بدین منظور شما بعد از ورود عدد ۱۷ ، باید کلیدCE رابزنید تا آخرین مدخل صفر شود و بتوانید به جای آن ، عدد ۲۰ را وارد کنید .

کلید IT
وظیفه این کلید شمارش اعداد وارد شده است .
کلید های M ، M- ، MRC
جهت جمع یا تفریق نتایج چندین نتیجه . برای مثال : ۲ + ۳ = ۵ ، ۳ * ۲ = ۶ ، ۴ * ۲ = ۸
بعد از هر عملیات کلید M مثبت یا منفی را میزنیم و در آخر کلید MRC را برای جمع یا تفریق نتایج بدست آمده می زنیم .

کلید TM
برای وارد کردن ساعت به صورت (ساعت/ دقیقه/ ثانیه) و انجام اعمالی مانند جمع یا تفریق ساعت های مختلف .

نکته :
یکی از موارد استفاده از کلید CE در ماشین حساب هایی که کلید چک کن دارند هم قابل استفاده است ، با این خاصیت که بعد از اتمام عملیات و در صورت چک کردن اعداد ممکن است به عددی برسیم که جایگاهی در عملیات ما نداشته باشد مثلا به جای عدد ۱۰۰ ، عدد ۱۰۰۰ را وارد کرده باشیم .
در این حالت وجود کلید correct هم برای این اصلاح ضروری است ، بدین صورت که ابتدا کلید correct را فشار می دهیم و سپس کلید CE را و بعد عدد ۱۰۰ را وارد و دوباره کلید correct را می زنیم که با این عمل عدد ۱۰۰ به جای عدد ۱۰۰۰ جایگزین می کنیم .

کلید FEED
در ماشین حساب هایی که مجهز به چاپگر برای کنترل مقادیر وارد شده هستند ، این کلید بدین صورت عمل می کند که با هر بار زدن این کلید ، رول کاغذ یک خط بالاتر می رود . (برای جداسازی و ایجاد فاصله بین محاسبات مختلف)

کلید های +TAX ، -TAX و SET
بدین صورت که ابتدا عددی را که می خواهیم به عنوان نرخ تعریف شود ، وارد کنید بعد بسته به اینکه این عدد قرار است کم یا اضافه شود ، یکی از کلید های +TAX یا –TAX را میزنیم و بعد هم دکمه SET را میزنیم . حالا این نرخ در حافظه ذخیره می شود و شما هر وقت که عدد مورد نظر را وارد کنید ، فقط کافیست دکمه TAX را بلافاصله فشار دهید تا درصد آن عدد را برایتان محاسبه کند (بدون اینکه دکمه ضرب را بزنید) .
برای مثال اگر بخواهید نرخ ۲۵% را تعریف کنید به این تریب وارد می کنیم : ۲۵/ TAX/ SET .
حالا اگر بخواهید این کار خود را لغو کنید ، همین کار را با عدد صفر انجام می دهیم یعنی به جای ۲۵ ، صفر را وارد می کنید و اگر هم خواستید عدد دیگری وارد کنید به همین ترتیب عدد مورد نظر را وارد می کنید . توجه داشته باشید که شما فقط می توانید یک نرخ داشته باشد .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

WeCreativez WhatsApp Support
همکاران ما آماده دریافت نکته نظرات ، پیام و اخبار شما هستند.
با ما در تماس باشید ...👋